[quote=Ziggy]
Her er forresten en oversikt jeg fant på en svensk nettside for litt siden.
For husk at når det gjelder mat og overvekt, så kan man grovt sett dele folk inn i fire typer;
1 - De som kan spise hva som helst uten att gå opp i vekt.
2 - De som går ned om de slutter med søppelmat.
3 - De som må bruke en form for GI- basert kosthold for å gå ned
4 - De som ikke oppnår vektnedgang og stabilisering på et GI- kosthold bør gå over til et spesielt tilrettelagt lavkarbokosthold tilpasset hver enkelt person.
Når det gjelder nordisk ernæringsdebatt, så virker det som om det spesielt er folk i gruppe 2 som ynder å gi råd og veiledning til andre i grupper lengre ned på denne listen, utelukkende basert på deres egne erfaringer…
Selv jar jeg gått gjennom alle disse stadiene, og har nå omsider funnet et kosthold som normaliserer og stabiliserer vekta mi…
Og tro meg… jeg kan GI og GB til fingerspissene…brukte det flere år før Fedon kom ut med boka ...men det funka bare ikke på mitt vektproblem…dessverre…
[/QUOTE]
[size=3][/size]
Dette var spennende (Ziggy kommer sikkert inn for å forklare)
[color=purple][/color]
Jeg melder meg som en typisk type 4 ! :p
Synes det var litt vanskelig å velge jeg da. De aller fleste går ned på en diett hvor hvor man spiser mindre enn kroppen trenger.
Jeg går ikke fortere ned, eller mer på lavkarbo enn på f.eks. Grete Roede, men det er mye lettere å holde en lavkarbodiett.
Burde kanskje lagt inn en "motsatt" også, men på grunnlag av Ziggy's post blir du kanskje alene ..... vakke meningen det Lise... du får prøve å se positivt på det !! :klem:
Jeg er ikke sikker, jeg går veldig fort og lett ned med lavkarbo, går fort opp med søppelmat, og har aldri prøvd noen andre måter å slanke meg på, begge gangene jeg har slanket meg har vert ved minking av karbohydratene. MEN jeg må ikke alltid så langt ned. må bare ikke spise normalt høykarbo kosthold. så jeg vet ikke hva jeg skal svare jeg.. :stuart:
4er ,mest ford de andre måten gir meg en følelse av å ikke gå på diett , så der blir lett utskeielser. Hater også å være sulten og liker å være mett, blir nok en klar 4er.
Firer jeg også... Gikk opp minst 15 kg i vekt uten å overspise da jeg fikk stoffskifteproblemer - faktisk spiste jeg i perioder ekstremt lite (men feil så klart). Så prøvde jeg Sonedietten (GI/kaloribasert) noen måneder, men ble bare fryktelig sulten og gikk ikke ned i det hele tatt. Men da jeg "fant" Atkins gikk jeg ned ti kg på to måneder!
Det som er så kjipt er at mange tror at jeg spiste veldig usunt og mye før... mens jeg faktisk alltid har vært opptatt av kosthold! Det er mange fordommer knyttet til overvekt, ja...
Men det med trimming og type 3 er kanskje et poeng... :rolleyes:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.