Forskningen jeg viser til blir en ikke lett av, men den er med på å forklare hvorfor Atkins virker. Det er jo mangelen på objektive vitenskaplige forklaringer som hele tiden har vært ankepunktet mot Atkins - det er bare lavkalori i en annen innpakning, forskning som denne franske studien viser at det ikke bare er lavkalori. :)
Takk for lenke Ziggy. Jeg stiller meg alltid litt skeptisk til fakta levert av butikker, må lese litt mer der inne ;)
Enligt mina erfarenheter är det bara överskottsproteinet som omvandlas till socker. Äter du 0,4 gram protein (vårt behov) per kilo kroppsvikt så vill jag påstå att ingenting av proteinet omvandlas till socker. Hon använder ordet "can" på ett par ställen, och det är just vad det handlar om. Protein "kan" omvandlas till socker, men bara om du äter tillräckligt mycket av det. Jag skulle säga att du behöver mer än ett gram protein per kilo kroppsvikt innan du har anledning att fundera på saken.
Også her er vi enige... for man må være klar over at selv om kroppen bryter ned muskelvev, og på den måten frigjør proteiner, så er det ikke derved sagt at kroppen bare bruker disse til energi eller skiller dem ut som slaggstoffer... faktum er at gjenbruket av fristilte aminosyrer er betydelig.
hmmm…. Kanskje en skulle skrive en bok, der man forklarer hvordan cellebiologisk faglitteratur og forskningsresultater dokumenterer hva det er som rent biologisk gjør at vår kropp genetisk sett er konstruert for å leve på et slikt kosthold… hmmm… skal tygge på det jeg, Sten Sture...
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.