I "sender" står det [email][email protected][/email] og i emne står det også [email][email protected][/email]! Det står ingen navn. Og mailen inneholder ingenting.
Jeg har sendt mail til Yahoo! support. Men hvordan kan dette skje da?
Don, du vet at du får mer spam ved å legge ut adressen din her? :snill:
Jeg eier flere domener, og jeg får masse spam fra mine egne domener. Som regel fiktive navn, men enkelte er fra meg selv, til meg selv. I det siste har jeg fått mye som ser ut som returnert mail, som skal være sendt fra mitt domene. Eller enda bedre, jeg får melding fra postmaster lavkarbo.no om at der var post som ikke kunne leveres...
Morsomt hva triks som brukes. Da er Spam-filter en god ting å ha. Bare litt dumt at ordentlig post havner der av og til. :)
Du kan jo sjekke hvilken IP adresse den er sendt fra da. Høyreklikk på musa - egenskaper - så detaljer. Der skal du finne hvor den er sendt fra. Deretter kan du sjekke IP adressen her www.ripe.net/fcgi-bin/whois
Da får du vite hvor mailen kommer fra. Derretter klager du til disse. NB! Husk og kopier detaljene du fikk i første prosedyre. De vil gjerne ha disse. Jeg har gjort det både med spam og virusmail. Sendt mailer både til spanske teleleverandører (på engelsk og faktisk fått konstruktivt og hyggelig svar tilbake) og norske (tele 2, telenor). Det er viktig at du sender mailen til riktig leverandør, men tele 2 og telenor sier gjerne fra om du har sendt den feil.
Jeg har adressene til tele 2 abuse og telenor abuse om du trenger de.
Jeg bruker MailWasher Pro som spamfilter og der kan jeg utføre samme prosedyre som med vanlig mail, dvs få opp detaljer og IP-adresse. Kjekt å slippe å laste ned "dritten" til PC.
Jeg sjekker IP'ene de er sendt ifra når jeg mottar virus og ormer. Hvis det er noen forumbrukere så tipser jeg vedkommende :) Lenge siden sist nå, kansje ormene har skjønt at jeg bruker mac :D
mofe: Ja forstår. Det er jo ikke fra meg da (hvis så da hadde det jo stått mitt navn i "fra" men det står min emailadresse istedet), men noen sender fra en helt annen adresse men så har de på en eller annen måte klart å inkludere min egen email-adresse i "fra" og "emne". Jeg klikket på "brevhodet" og der sto emailadressen til opprinnelsen og det var kjempelang med masse bokstaver og tall. Sendte dette til yahoo-support.
HP: det var ikke min email-adresse, bare ett eksempel. Bare "@yahoo.no" stemmer. Emailadressen min er: "mittnavn"@yahoo.no. Men disse emailene kommer til en annen mappe da, og det er jo bra. Det var veldig rart det du fortalte om ja. Jeg skjønner ikke at de gidder de som gjør dette. Det er vel deres måte å ha det gøy på. :) Husker for noen år siden da fikk jeg flere mail som var fra ingen. Det sto ingen emailadresse, ikke noe "fra", ikke "emne". Ingenting sto skrevet. Absolutt ingenting var det. Spooky!
Jeg kan jo sperre for mitt egen email, fordi jeg skal jo ikke sende mail til megselv uansett? Hvis det går da. Eller kanskje de gir seg snart.
Prøvde å gjøre slik du skriver, Mum, men det er da forferdelg mange tall og bokstaver der. Hvordan vet jeg hva som er IPadressen? Hvordan skal en slik adresse se ut?
ØVerst på en mail jeg har får jeg opp dette i detaljer (merk at jeg bare har klippet ut de to første linjene av mailen, og erstattet mailadressen med x`er:
Return-Path:
Received: from web81705.mail.yahoo.com (web81705.mail.yahoo.com [206.190.37.136])
Da er avsenders ip-adresse 206.190.37.136 (tallene inne i klamma)
Når en da gir beskjed til det firma som er leverandør av IP-adressen, så kan de sperre IP-adressen opp mot diverse tjenester. Jeg fikk blant annet ikke lov av Telenor å sende mail ut av maskina mi. De hevdet jeg hadde virus, fordi noen hadde rapportert min mailadresse. Når jeg beviste min uskyld, så måtte jeg vise til at avsenders IP-adresse i den aktuelle virusamailen faktisk ikke var min (det burde vel telonor sett men...... , istedenfor ga de meg en uke uten mulighet til å sende mail annet enn fra web).
Du kan finne din egen IP-adresse ved å gå til startmenyen, velg Kjør eller Run , skriv cmd trykk OK. Da får du opp en nytt og svart bilde. Skriv da ipconfig og du ser din egen adresse.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.