< Tilbake til oversikten

Vill ha citat av Drevon

ssskaldeman sa for siden:

Hej!

Min bok kommer ju ut på norska om några månader. Jag funderar på att skriva till ett litet kapitel om Christian A Drevon, professor i näringsmedicin. Jag har förstått att han sagt mycket dumt under årens lopp. Finns det några bra exempel på vad han sagt, t ex om viktminskning och diabetes? Det vore väl trevligt om han fick äta upp sina egna uttalanden?

OBS: Det är viktigt att källan anges!

Sten Sture

Iset sa for siden:

Jeg har MASSE! Skal lete frem en haug til deg NU! :D

Jeg skjønte ikke helt det siste du sa, er ikke helt stabil i svensk visst. :flau:

Iset sa for siden:

Skaldeman: jeg har nok ikke lov å legge ut artikler her, pga copyright (sitater og slikt går vel an), så jeg kan godt maile noen artikler til deg? Har noen fantastiske (ironisk) artikler av Drevon liggende.

ajn sa for siden:

Han må ha kildehenvisning, hvor du har funnet artikkelen...

Hilsen AjN - som bor farlig nærme Svenskegrensen ;)

Iset sa for siden:

En annen person du kanskje bør tenke på, er WENCHE FRÖLICH, som er ernæringsprofessor, og jeg tror hun har doktorgrad i brød.
Hun er ofte i media og går sterkt ut MOT lavkarbodietter og pleier å si at hun selv spiser et halvt brød daglig og er slank, derfor er det ikke skadelig.

Her er noen artikler av henne og "kollegene" hennes:

www.dagbladet.no/dinside/2003/01/30/360169.html

www.dagbladet.no/dinside/2004/11/18/414918.html

www.nfed.no/go.cfm?id=2305

www.dagsavisen.no/innenriks/article1258992.ece

Iset sa for siden:

Aaah da så. :D

Skaldemann: på linkene ser du hvor jeg har funnet det, jeg tror ikke det er lov å legge ut artikler her inne, bare linke.
Men jeg mailer deg noe fra nettdiskusjoner og slikt, og det har jeg funnet på www.vektklubb.no, der man må være betalende medlem for å lese, derfor kan jeg ikke linke til de artiklene. :)

donjuanwannabe sa for siden:

:ja: :lol:

HP sa for siden:

Eller forut for sin tid. Bruker psykologien til å slå ihjel sitt eget fagfelt, nesten som å banne i kirken. ;)

HildePåSlankern sa for siden:

Wenche Frölich har også skrevet ei kokebok om brød. Jeg har den selv, kjøpte den i 1991, da jeg var hellig overbevist om at det sunneste du kunne spise var tjukke brødskiver og lite pålegg.

Nille sa for siden:

Den står i hylla mi også, den boka. Men jeg ble hverken sunn eller slank av den.... eller brødene ...... :p

mofe sa for siden:

Og hva med Kåre Norum?

Tack gärna sådana också. Jag har förstått att Kåre Norum gjort en helomvändning när det gäller socker. Nu har det plötsligt blivit lämpligt att säga att det är farligt. Men han lär ha försvarat socker ända fram till nu. Citat där Kåre försvarar sockerintag är mycket välkomna! De kan komma till nytta i framtida debatter.

Sten Sture

Iset sa for siden:

Skaldeman: jeg har en hel del av Wenche Frölich, ernæringsprofessor ved universitetet i Stavanger, og hun har vært ute i media og forsvart brød og kritisert lavkarbodietter i årevis. Skal jeg sende på mail til deg? Hun er verre enn Drevon og Norum tilsammen, syns jeg. :eek:

Iset sa for siden:

Jeg kan jo legge ut det jeg finner her, heller. Dette er artikler av Kåre Norum og Wenche Frölich:

Glem diettene - spis mindre fett

Potetens ære gjenopprettet

Det er slett ikke ett fett (ernærings-side)

Atkins-dietten er farlig (denne vil du nok finne interessant, Skaldeman!)

En fantastisk IDIOTISK nett-diskusjon med Frölich der hun driter seg loddrett ut

Fedon-dietten kan være farlig

Her har du litt frem til jeg finner enda mer, iallefall. Husk å TA Wenche Frölich skikkelig i din neste bok, for hun er en av de verste her i Norge. ;)

HildePåSlankern sa for siden:

Jeg ser på nettdiskusjonen med Frölich at hennes råd mot søthunger er at man skal "holde ut" og "fortelle seg selv at man ikke vil ha det".

Søthunger er vanskelig, jeg synes det er et veldig dårlig råd fra Frölich, men når man forfekter det kostholdet hun gjør, er det jo egentlig det eneste rådet hun kan gi! Hun kan jo ikke anbefale en lavkarbo diett. :)

Tackar, tackar!

Det blir mye läsning i kväll ser jag...

Sten Sture

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.