Min bok kommer ju ut på norska om några månader. Jag funderar på att skriva till ett litet kapitel om Christian A Drevon, professor i näringsmedicin. Jag har förstått att han sagt mycket dumt under årens lopp. Finns det några bra exempel på vad han sagt, t ex om viktminskning och diabetes? Det vore väl trevligt om han fick äta upp sina egna uttalanden?
Skaldeman: jeg har nok ikke lov å legge ut artikler her, pga copyright (sitater og slikt går vel an), så jeg kan godt maile noen artikler til deg? Har noen fantastiske (ironisk) artikler av Drevon liggende.
En annen person du kanskje bør tenke på, er WENCHE FRÖLICH, som er ernæringsprofessor, og jeg tror hun har doktorgrad i brød.
Hun er ofte i media og går sterkt ut MOT lavkarbodietter og pleier å si at hun selv spiser et halvt brød daglig og er slank, derfor er det ikke skadelig.
Her er noen artikler av henne og "kollegene" hennes:
Skaldemann: på linkene ser du hvor jeg har funnet det, jeg tror ikke det er lov å legge ut artikler her inne, bare linke.
Men jeg mailer deg noe fra nettdiskusjoner og slikt, og det har jeg funnet på www.vektklubb.no, der man må være betalende medlem for å lese, derfor kan jeg ikke linke til de artiklene. :)
Wenche Frölich har også skrevet ei kokebok om brød. Jeg har den selv, kjøpte den i 1991, da jeg var hellig overbevist om at det sunneste du kunne spise var tjukke brødskiver og lite pålegg.
Tack gärna sådana också. Jag har förstått att Kåre Norum gjort en helomvändning när det gäller socker. Nu har det plötsligt blivit lämpligt att säga att det är farligt. Men han lär ha försvarat socker ända fram till nu. Citat där Kåre försvarar sockerintag är mycket välkomna! De kan komma till nytta i framtida debatter.
Skaldeman: jeg har en hel del av Wenche Frölich, ernæringsprofessor ved universitetet i Stavanger, og hun har vært ute i media og forsvart brød og kritisert lavkarbodietter i årevis. Skal jeg sende på mail til deg? Hun er verre enn Drevon og Norum tilsammen, syns jeg. :eek:
Her har du litt frem til jeg finner enda mer, iallefall. Husk å TA Wenche Frölich skikkelig i din neste bok, for hun er en av de verste her i Norge. ;)
Jeg ser på nettdiskusjonen med Frölich at hennes råd mot søthunger er at man skal "holde ut" og "fortelle seg selv at man ikke vil ha det".
Søthunger er vanskelig, jeg synes det er et veldig dårlig råd fra Frölich, men når man forfekter det kostholdet hun gjør, er det jo egentlig det eneste rådet hun kan gi! Hun kan jo ikke anbefale en lavkarbo diett. :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.