Var på butikken nettopp for å handle inn grønnsaker til middagen, og hadde mest lyst til å legge meg ned og grine da jeg så utvalget. Jeg hadde lyst på salat til maten, og endte opp med et hode isbergsalat med brune kanter til 25,90!!! Blomkålen de hadde kosta 21,90 og var så dårlig at de faktisk hadde skjært bort litt på toppen. Vissen polarsalat til 22,90 var det eneste alternativet til salat... Råtne druer, brune epler og myke agurker... Jeg blir helt matt. På toppen av det hele oppdaget jeg hjemme at kokosfettet jeg kjøpte gikk ut 01.06.05...
Og dette er den eneste kjeden vi har å forholde oss til! :(
Huff så dumt, Albertine.
Du atte, tror du ikke du kan få butikken til å ta inn litt vmer frosne grønnsaker....blomkål, brokkoli osv....om ingen andre kjøper det så kan du jo bestille til deg og legge i frysern.....
Synes det er ille at det er så vanskelig for deg å få tak i gode grønnsaker....:klem:
Blomkålen på Meny her...koster 19,50 for tiden...Ikke spesielt fin den heller, men den duger. I hvertfall til blomkålpure....:o
Skjønner godt frustrasjonen din... et tips i denne sammenhegen... hva med frosen spinat? Ha selv brukt det en del, og det er sikkert my man kan gjøre med den... Ellers så får du heller satse på frosne grønnsaker som du hamster når du er i Finland en tur...
For bedrevet mat...nei det skal det ikke være lov å selge...
De har bittelitt frosne grønnsaker, men det hjelper så lite når jeg vil ha deilig, sprø salat med masse deilig digg oppi. Når agurken gir etter når du tar den opp er den ikke spesielt fristende. Det som er det fortærende her er at de ikke skjønner at grunnen til at folk slutter å kjøpe grønnsaker er fordi de er så dårlige, ikke omvendt. De tar inn mindre fordi folk kjøper mindre, mens folk kjøper mindre fordi varene er så dårlige... leter etter oppgitt sukkesmiley
Ja det er det med høna og egget igjen ja....men det med agurken...det hender den blir bedre om du tar og legger den i en plastpose med litt vann i kjøleskapet et par timer...Da tar den opp litt fuktighet og får igjen spenseten...men det vet du sikkert. Skjønner hva du mener...:p
Eh...blomkålen jeg kjøpte på Lidl på fredag kostet 4,90,- og den veide 1,2 kilo og varc helt hvit uten antydning til brune flekker... så verden er ikke helt rettferdig, nei...:o
Vel.....:p Hva må du betale for det da?:D :D :D Vi må sikkert gi 400 på polet:D :D . Tuller Albertine, jeg aner faktisk ikke hva Vodka koster, men noen fordeler må vel du ha og?
Søren, ikke det engang fikk du fordelen av...:D Jeg drikker heller ikke vodka, Albertine:p...men kanskje du kan bytte mot noe. Jeg byttet engang to vodka mot en samekniv....:D Fysj....det er 30 år siden da....
åja, Er du oppvokst der sånn at du er vant med det ? jeg bare tenker at jeg hadde ikke klart og bo der .... men jeg hadde ikke klart og bo i byen heller da .... så jeg sier ja takk begge deler, eller en mellomting da ;)
uffda men hvorfor flytta du ? og hvor lenge har du bodd der da ? unnskyld at jeg spør så mye , men blir litt fasinert av folk som bor på slike steder ...
For å si det sånn: Det eneste jeg virkelig savner er butikker. Mange butikker. Men ellers så er det så mange fordeler ved å bo her at det nesten veier opp for mangelen på butikker. Nesten...
Nå vet jeg jo ikke åssen butikk du handlet på, men her jeg bor kan man tjene seg rik på kiwi butikkene og deres dobbelt pris tilbake garantien på frukt og grønnsaker...
Gud så mye dårlig...
Synd jeg ikke har mot til meg og ta med allt det dårlige jg finner og si jeg skal ha pengene for det...:(
:hvisker i øret på Albertine: Forbrukerrådet...
De må da kunne gjøre noe? Jeg ville iallefall sendt en mail. Årh jeg elsker å klage på slikt, jeg kan sende for deg jeg hehehe. :hyper:
Hva om vi alle sammen her på lavkarbo.no ringer til disse SPAR-butikkene hos Albertine og klager på grønnsakene og eggene deres ? Bør jo ikke si at vi ikke bor der ? Bare så de får MASSE klager på samme dagen ???
Eller, nå er jeg ikke helt stø i den derre telefonen, liker ikke telefoner. :flau:
MEN om de har mailadresse så skal jeg sende dem en saftig en, bare sier at jeg bor på det stedet feks.
Her i XXX har vi kun to dagligvarebutikker, begge SPAR. Det betyr at vi er prisgitt de varer som til en hver tid befinner seg i disse to butikkene. Som et relativt kostholdsbevisst menneske har jeg lyst til å gråte når jeg skal handle inn til familien min. Det er til enhver tid varer i hyllene som har gått ut på dato. Vi må følge nøye med på det vi kjøper, for å sikre oss at vi ikke serverer ungene våre mat som har passert utløpsdato. Egg blir solgt en uke etter slik dato, frossenvarer har ligget et år i fryseren. Listen er lang. SPAR satser på brød- og bakervarer, står det å lese på hjemmesiden. Vi får ikke ferskt brød på lørdager, og de fleste brødene er bare varianter av kneippbrød med høyt hvetemelinnhold. Disse er i tillegg fryktelig dyre.
Vi har et latterlig lite utvalg av friske grønnsaker å velge mellom, og som regel er disse grønnsakene fryktelig dyre sammenlignet med priser ellers i landet, og i tillegg er varene dårlige. Brune i kantene, visne og råtne. Vi finner alle slags grader av nedbrytning på disse grønnsakene. Finnmark er den landsdelen med høyest arbeidsledighet og høyest andel av lavtlønnede. Finnmarkinger er de som er tregest til å inkludere nye matvarer i kosten sin, og de som sist kaster seg på siste kostholdsfilosofi. Det ene fører til det andre! Folk som har lite penger har ikke råd til å kjøpe dyre grønnsaker, og må derfor ta til takke med de billigste, eller utelate dem helt fra kostholdet sitt. Det i sin tid fører til at de får et lite variert kosthold, som igjen fører til overvekt, diabetes og kanskje til og med mangelsykdommer. Folket trenger frukt og grønnsaker!
Det har dere i SPAR mulighet til å gjøre noe med. Sørg for at vi som ligger ytterst på finnmarkskysten får om ikke en bugnende grønnsaksdisk, så i hvert fall en disk med friske grønnsaker, om mulig med en litt mer fornuftig pris. La oss få kjenne gleden av en knasende sprø salat med masse godt i, ikke vissent salatblad med brune kanter. La oss få gi ungene våre den best mulige starten i livet ved å gi dem frukt og grønt proppfulle av vitaminer.
Jeg ber om at denne mailen blir videresendt til regionkontoret i Tromsø.
Kan du ikke klage lenger opp i systemet da, i SPAR-kjeden mener jeg. De vil sikkert ikke at butikkene deres skal være så dårlig utrustet. Det kan jo være verdt et forsøk.
Mange butikker er så redde for å få svinn at de forsøker å selge ut alt det gamle før de legger ut det nye. På den måten selger de ikkeno og det er ganske håpløst å være kunde der. (Det er fryktelig vanskelig å drive butikk i dag, i hvert fall hvis de er små.)
Dersom du planlegger ei ukes forbruk og leverer inn ei bestilling så tror jeg sjefen på butikken din blir veldig glad. Mange ting blir ikke bestilt i frykt for at det ikke skal bli solgt......
Spør hvilke dager de får inn nye varer (hos oss er det hver dag). Du kan sikkert få en kopi av bestillingslisten også så du kan se hvilke varer som kan bestilles i stk. Betaler du for førsteklasses varer så er det det du skal ha! Lykke til :)
Her får vi varer en dag i uka, bortsett fra melkeprodukter som leveres to dager. De kommer med lastebil, mens alt det andre kommer med hurtigruta. På vinteren hender det rett som det er at hurtigruta ikke kan legge til pga dårlig vær, og da går den rett forbi - med alle varene våre... Derfor tror jeg ikke det er på grunn av svinn at varene ligger der, men at de rett og slett ikke har fått ny påfylling.
En venninne av meg var butikksjef i Prix, og de måtte fjerne varene fra hylla et par dager FØR de gikk ut. De hadde rett og slett ikke lov til å selge de varene, ei heller for lavere pris. Det er tydelig at det er ulik praksis rundt forbi.
Og det er en skam at man må nøye seg med "søppel" selv om man bor langt unna folkeskikken.
Grønnsaker går ikke ut på dato:) de tørker ut og blir ødelagt av lys.
Jeg hadde levert inn bestilling og bedt dem ringe meg når varene kommer så jeg var sikker på å få ferskvarer. De holder seg bedre hjemme hos deg i mørke og kulde enn i disken på butikken hvor de blir utsatt for tørr luft og lys.
Ikke noe svar nei, så jeg sendte mailen på nytt i dag. Skal fortsette å sende til det blir noe fortgang i sakene. Nå skal jeg snart ned på butikken og snakke med begge butikksjefene. Det er jo strengt tatt ikke de som er skyld i dårlige grønnsaker, men de kan gjøre noe med det.
Skyld og skyld. Men de har iallfall ansvaret for at de ansatte rydder vekk råtten frukt og grønnsaker, og fyller opp med nytt. Si at frukt- og grøntavdelingen i en butikk faktisk avspeiler hele butikken. Derfor holder jeg meg konsekvent unna butikker med dårlig frukt- og grøntavdeling.
Vet at ikke dere har stort annet valg enn å bruke de to butikkene, men de kan iallfall anstrenge seg litt da. Det må da være mye hyggerligere med fornøyde kunder.
Leit at dere ikke kan få sånn "frukt- og grøntabonnement" der oppe. Eller kanskje butikken kan ordne med det. Dvs. at kunder som vil kan sette opp abonnement på så og så mye, og få hentet det der. Da brenner de ikke inn med varene.
Svigerinna mi er fra ei øy noen timer med hurtigbåt ut fra Bodø. (det går hurtigbåt, ferje og lokalbåt ut dit hver eneste dag). Til en farsdag skulle hun kjøpe fløte, men fikk beskjed om at det var utsolgt. Tilfeldigivs skulle moren hennes inn på bakrommet for å snakke med noen, og hva sto der. Jo en kasse med fløte. Og unnskydningen var at de var så redde for at de skulle være utsolgt på mandag.:eek::eek::eek::eek:
Jeg skal snakke med dem jeg, så får vi se. Helt enig i råtten frukt osv, og har opplevd at butikksjefen tok i et halvvissent blomkålhode og mente at det ikke var så ille.
Men fløte på bakrommet? Idiotisk!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.