Dette er første gangen jeg prøver en lavkarbo diett... Menstrasjonen min har stort sett vært relativt regelmessig før.
Gikk på trionetta p-piller før, men så gikk jeg tom ved et uhell og den uka jeg ikke gikk på piller raste jeg veldig ned i vekt.. Plutselig passet bukser som jeg aldri hadde turt å se på, på mange år...
Jeg var jo overlykkelig!! :D
Men så begynte jeg på pilla igjen og gikk opp veldig mye... Mer enn der jeg hadde vært... Endte jo i depresjon og masse godte spising så jeg gikk opp veldig mye! Kunne ikke gå i vanlige klesbutikker å handle klær lenger. :hylgrine:
Etter dette bestemte jeg meg for å slutte helt på pilla, men gikk da gikk jeg ikke ned noe. :realmad:
Har fått mensen et par ganger etter jeg sluttet på pilla. Er det vanlig at den blir veldig sen når man går på lav karbo dietter?
Hei! Kan ikke svare deg akkurat på spørsmålet om menstruasjonen blir sen når man går på lavkaro-kosthold, siden jeg selv går og har gått på pillen siden jeg startet på lavkarbo. Men jeg har prøvd en del forskjellige piller (deriblant Yasmin og Diane), med resultat vektoppgang og humørsvingninger osv. Jeg bruker nå Cerazette, et nytt merke uten østrogen (om jeg husker rett). Dette er per dags dato det som har fungert best for meg. Men selvfølgelig er det jo best om man greier seg uten... Uansett ønsker jeg deg lykke til videre!
For min del, som hadde veldig lange eller manglende sykluser, så ble syklusene mer normale ved å følge lavkarbo. Vet at mange, spesielt PCOS`ere (les mer her forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=80 ) har god nytte med lavkarbo diett for å få igang menstruasjon, samt å få mer normale sykluser.
Jeg har hørt at mange har mye trøbbel med vekt og depresjoner når de går på Trionetta, og at det er en "amatørpille" som gis til tenåringer.. Og at folk har fått det mye bedre når de har gått over til andre merker.
Jeg gikk på Trionetta i tenårene, og var utrooolig humørsyk..
jeg har mange av de samme erfaringene som mum og albertine (jeg har pcos) og jeg fikk diane som jeg gikk ned av. men diane er vel egentlig ikke en p-pille. det med preventiv effekt er vell strengt tatt en bivirknong. Men jeg gikk faktisk ned i vekt av diane. Da jeg sluttet med diane, fikk jeg ikke mensen mer enn et par ganger i året, men det har rettet seg med lavkarbomat, så nå har jeg faktisk mensen hver 28 dag (av og til et par-tre dager forsinket da) så for min del har lavkarbo stabilisert mye.
jeg har vudert å slutte på pillen for å se om jeg går ned i vekt siden jeg gikk sån opp når jeg begynte på den for snart 3 år siden, men hva skal man gå på om man ikke går på det?
gikk først på loette, fikk mensen i 2 månder i strekk
gikk over på symfase synest de var kjempegode og ingen bivirkninger som her husker. eller jeg fikk litt høyt blodtrykk men det var ingen som kunne svare på om det var fra pillene
når jeg skulle fornyeresepten hos helsesøster sa hun at hun ikke hadde lov å skrive ut disse som jeg tidligere hadde fått fra skolelegen
så da fikk jeg Trinordiol under begrunnelsen " det er den vi skriver ut til de fleste, og de fleste er fornøyd med den,
i begynnelsen så kom mensen ganske merkelig og første 6 måndene altid før den skulle, og pakken var dobbel så stor og veldig upraktisk. men den er billig (greit når jeg faktisk skal begynne å betale for dette)
men nå synest jeg de er helt grei, blør når jeg skal og de virker som de skal. men jeg vil jo helst ikke gå på noe i hele tatt.
de fleste leger som jeg har vært til (fastlegen min har vært mye sykmeldt) har faktisk anbefalt meg p-sprøyte (de har ikke vist om PCOS) men den begrunnelsen jeg har fått på det er at det minker faren for blodpropp... Det er for at de virker på samme måte som minipillen. minipillen er jo et mye "tryggere" alternativ til p-pillen sånn bivirkningsmessig (bla vektøkning, humør og fare for blodpropp) men det er veldig viktig å ta de på riktig måte, så sånn sett slipper man å tenke på slike ting om man tar den sprøyta...
sikkert smak og behag...men etlavkarbokosthold skal jo stabilisere hormonene, så tar man p-pille for å få regelmessig mestruasjon, så er det verd å prøve uten, synes jeg, men tar man dem som prevensjon blir det en annen sak...
Man får jo kjøpt disse Lady computerne og pearl! Disse er jo helt uten bivirkninger. Ønsker meg veldig en sånn selv, men de koster jo en formue!!
Kjekt å bare måle temperaturen hver dag istedenfor å proppe i seg en pille med masse hormoner.
vet ikke helt om jeg stoler på sånt.. fordi jeg har ikke planer om å bli gravid og det har veldig mye å si siden jeg studerer og har 2 1/2 år igjen til jeg er ferdig.
men jeg har vudert inplantat som er mye det samme som p-sprøyte men man trenger ikke bry seg om den på 4 år. det er jo en invistering. men jeg har lyst å få barn innen 4 år så da blir det litt dumt for da blir det dyrere en om jeg hadde latt den stå inne i 4 år. men jeg har jo god tid da. vet ikke
helsesøster hadde lyst å sette inn spiral og siden jeg har fast partner. det er vist derfor de ikke vil gi unge spiral.
men jeg tror ikke jeg vil ha det før etter jeg har gått gravid hvertfall.
Hva med sånn p-ring da. En slektning av meg var med og prøvde de ut for et par år siden, hun var kjempefornøyd. Likte p-ring bedre enn yasmine p-piller. La ikke på seg, og fikk mensen hver 3. uke da hun tok den ut.
Selv har jeg hormonspiral. Veldig praktisk, men uvant og ikke ha mensen i det hele tatt.
Skjønner ikke at du tør å ha horminspiral jeg Mum, jeg blånekter å tilføre kroppen min hormoner når jeg vet hvor mye tull det er med dem jeg allerede har. Kobberspiralen har fungert utmerket.
er ikke p-ring det samme innholdet som p-piller da, synest jeg husker det. det er derfor man må ta den ut. implantat har bare 1 hormon og er 99.9 % sikkert.
Implantat og sprøyte er i allefall så å si det samme. (minipilletypeting) men ring tror jeg er som p-pille ja siden den skal brukes i tre uker.
Viss du har lurt på implantat men ikke over 4 år, så er jo sprøyten et bra alternativ...
Jeg har ei veninne som fikk satt inn spiral før hun hadde vært gravid, og hun sa at det var fryktelig vondt. måtte fjerne den på grunn av det, og fikk beskjed om at det var derfor de halst ikke ga spiral til jenter som ikke har vært gravide...
Hei! Jeg ble kraftig frarådet fra min tidligere fastlege om dette. Hun mente at dette ikke var noe sikkert i det hele tatt. Så om du ikke har noen planer om graviditet med det første ville jeg sett meg om etter andre alternativer. Hva med p-plaster? Det fungerte absolutt ikke for meg, fikk utrolig merkelige bivirkninger, men jeg har hørt om andre som er veldig fornøyde.
Ja ikke sant... men de gutta ordner da litt opp på egenhånd også de da :p
nei man må vell bare finne noe som passer for hver enkelt, enten det er computer, sprøyte, plaster eller piller av forskjellige slag. Bare så synd at stort sett alle prevansjonsmidler er beregnet på jenter. Hvorfor skal vi ha i oss alle de kunstige hormonene? kan ikke noen finne opp en p-pille for gutter da???
Jeg ble anbefalt den av gynekologen min, og du vet jo hvem hun er. Dvs. hun sa jeg hadde valget mellom kobber og hormonspriral. Valgte derfor hormon, pga. familiære forhold (alle damene i familien blør veldig mye, unnskyld detaljene, og alle har opplevd ekstrem forverring med kobberspiral). Siden jeg allerede var plaget med dette, så følte jeg ikke for å oppleve disse forverringene. Er superfornøyd.
Ang. p-sprøyter så bør dere være veldig sikre på å ikke ønske barn på en stund. Flere kan streve opp mot to år etter at de sluttet med sprøytene og fortsatt ikke bli gravide. Så jeg vet at legene her i kommunen fraråder den til unge kvinner som ønsker barn, ønsker flere barn. I tillegg kommer det med at den virkningen sitter i kroppen i 3 mnd`er (samt bivirkningene også).
Med hormonspiral så er effekten av hormonene ute 2 dager etter at den er tatt ut, med kobberspiral med en gang.
Med p-ring så er visst dosene mye mindre enn p-piller, fordi de virker lokalt, ikke via hele systemet. Her sakset fra felleskatalogen ang. nuvaring: Egenskaper: Klassifisering: Lavdosert østrogen/gestagen monofasisk kombinasjonspreparat. Ringen frigir gjennomsnittlig 120 µg etonogestrel og 15 µg etinyløstradiol per 24 timer.
Til sammenligning inneholder Yasmin hele 30 µg etinyløstradiol pr tbl, altså det dobbelte.
Ikke enkelt dette, så enhver av oss må vel finne det som passer oss best.
sukk ja jeg er så "heldig" at jeg ikke har eggløsning lenger, så nå trenger jeg ikke slikt som piller og spiral..... (sistenevnte skal få sitte i en stund til for sikkerhets skyld). Men nå må jeg muligens hive innpå med hormoner allikevel pga overgangsalder.... sukk Har ikke spesielt lyst til å ta hromoner jeg legger på meg av. Men må før eller siden velge mellom nattesøvn og vektøkning.... :(
[color=purple][/color]
[color=purple][/color]
Jeg har gått på trionetta et år uten bivirkninger, men etter et opphold pga kyssesjuken, så har jeg ikke så bra erfaring med dem mer.
Hadde faktisk tenkt å lage en sånn tråd selv, for vurderer sterkt å bytte! Hvertfall etter å lest her nå..
Men nå er jeg helt på slutten av brettet, hvis jeg ikke rekker å få legetime før slutten på brettet, skal jeg bare drite i å begynne på et nytt brett? Og evt. ta en pillefri måned??:confused:
Er litt redd, for sist jeg tok opphold tok det tre måneder før den kom tilbake. Men dette var rett etter kyssesjuken, kan ha hatt en sammenheng men.. Jeg orker ikke å gå som et hormonellt pms-monster i tre måneder midt i juletida! Det er erfaringsmessig ikke bra! Var akkurat på denne tida i fjor jeg hadde opphold sist..(på TRE måneder)
Har gått på flere forskjellige p-piller opp gjennom tiden. Kan ikke sette spiral ettersom jeg har bakovervendt livmor. Da kan den nemlig skjære seg inn i bløtvevet.
Gikk på p-sprøyten i 2 år uten problemer. De sier at dersom du har hatt problemer, bivirkninger av vanlige p-piller, så bør en ikke prøve denne. Det eneste jeg ikke var fornøyd med, var at sprøyten må tas innen 5 dager i blødningsperioden hver tredje mnd. Og det var ikke alltid like lett siden jeg fikk den på fredagen og var ferdig på tirsdagen. Dvs tre dager å skaffe seg tid og avtale.
Det gikk nærmere tre mnd etter at jeg sluttet på sprøyten før jeg fikk menstrasjonen igjen. Men klager ikke. Synes at den alltid kommer ubeleilig.
Har fått vektøkning av alle p-pillene jeg har gått på. Så jeg synes ikke at det er noen forskjell på disse. Men det er vel forskjellig fra person til person.
Grunnen til at jeg idcet hele tatt sluttet på sprøyten var at jeg ønsket å være 2 år uten denne påvirkningen før jeg prøvde å bli gravid. Går på p-pillen nå, frem til vi bestemmer oss for at det passer.
-V-
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.