linse sa for siden:
Noen som vet? På forhånd takk!:)
linse sa for siden:
Noen som vet? På forhånd takk!:)
Gamla sa for siden:
De har bare 4,8g 100g, men de er jo rådyre!:o
Nøtter er lette i vekt så hvorfor ikke heller bruke f.eks.hasselnøtter og wahlnøtter?:confused: De har henholdsvis 6 og 6,2 g karbohydrater pr. 100 g.;) Mye mer nøtter for pengene da!;)
Iset sa for siden:
Jeg syns macadamianøtter er mer mettende enn andre nøtter, sikkert fordi de er mer fettrike, eller? :) Dessuten liker jeg bedre smaken på dem enn på andre nøtter, med unntak av valnøtter som jo er nydelige.
Sturemmt sa for siden:
Selger de disse macadamianøttene i vanlige butikker eller?
ajn sa for siden:
Har lest at Makedamianøtter har et veldig bra fett:karbohydrat-forhold (dvs mye fett i forhold til karbo), og er veldig fine å spise !
De er gode, men dyre, men som jeg har sagt i en annen tråd : På Lidl får du kjøpt 125 gr poser til 24,90. De fra den lille nøtte-fabrikken koster ca 34,- for 80 gr.
Deilig å ha disse nøttene og/eller valnøtter i kjøleskapet!
AjN
jeef-micro sa for siden:
husk å sjekke datoen da.. for de er så dyre at folk skjelden kjøper de, og siden de har masse fett i seg, og harsknet fett smaker ikke godt i macadamianøtter... det kan jeg love...
Sturemmt sa for siden:
Her står det 7,8% karber: www.nottefabrikken.no/ Hvor har du kjøpt dine då?Iset sa for siden:
Godt poeng!! Det er skadelig også (transfett), så generelt sett skal nøtter alltid oppbevares i kjøleskap! Jeg har en boks med forskjellige nøtter (mandler, hassel og valnøtter) stående i kjøleskapet til enhver tid. :)
Iset sa for siden:
Kan det være noe med at fiberet ikke er trukket fra eller noe? Netto karbohydrat i Macadamianøtter er iallefall ganske lavt ifølge Atkins-boka.
Nille sa for siden:
:nei: 90 gram :p
:nei: 7.8 GRAM karber :p
[color=purple][/color]
Og Iset, for de fra Nøttefabrikken er det 7.8 netto karber. De "behandlet" og saltet. HVordan de har kommet frem til det tallet aner jeg ikke.
[color=purple][/color]
I følge Fitday har ristede usaltede macadamias 4 gram karber, uristede usaltede har 3 og saltede ristede 5 gram......
[color=purple][/color]
Vet jammen ikke hvem man skal stole på jeg...... :p
[color=purple][/color]
Gamla sa for siden:
Nei, det er sannelig ikke godt å vite, Nille!
Jeg fant at det var 4.8 g på denne linken:
www.low-carbdiet.co.uk/
På www.pluss-lma.no/lommelegen/notter.asp fant jeg derimot denne innholdsfortegnelsen:
Protein 7,6 g Fett 76,2g Fiber 6g pr 100g. Der var ikke karbohydratmengden tatt med i det hele tatt, men jammen blir det ikke mange grammene igjen til det?!:rolleyes:
Vel, det er iallefall ingen grunn til å la være å spise nøttene, hvis ikke lommeboka protesterer da!:D
Jeg har ikke kjøpt macademianøtter Remi Sture, bare sett på prisen!:p
linse sa for siden:
Hei! :) Tror man får kjøpt dem i de fleste velassorterte butikker slik som ultra, mega, maxi og slikt, men da ristet og saltet. Jeg fant ubehandlete nøtter på en innvandrerbutikk.
Iset sa for siden:
Jeg kjøper helst rå i helsekosten eller på Obs, har litt havsalt i posen og rister. :)
Klart, ristede nøtter er jo best, men det er jo mye sunnere om man spiser rå, eller evt rister dem selv på svakere varme.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.