< Tilbake til oversikten

Noen som gidder å sende meg litt motivasjon?

Iset sa for siden:

Har lest gjennom nesten alle Mat&Helse-bladene mine nå, der står det jo en hel del om OE og andre lignende kostholdsfilosofier.
Nå har jeg jo egentlig bestemt meg for å prøve dette ut, kanskje ikke slavisk men litt etter Skaldemans anbefalinger (orker ikke å pugge tall, holdt jeg på å si).

Idag har jeg spist en god frokost, som jeg tror er ganske bra:
2 speilegg stekt i masse meierismør, lagt oppå hverandre med ost og 2 tomatskiver mellom, 6 lange strimler stekt bacon og 0,5 liter vann.

Men så sitter jeg nå og drømmer om jule-nektarinene, og tenker "frukt er jo så sunt", men jeg vet jeg bør holde meg unna! Sitter og tenker på lavfett/høykarbokosthold der jeg kan "fråtse" i frukt. Men der kan jeg jo ikke spise masse deilig smør, rømme, fløte, kjøtt, ost osv. :eek:

Æsj, jeg trenger noen motivasjonsvibber for å klare dette her. Herregud, jeg MÅ jo klare det! Det er FRUKTEN som gjør det vanskeligst, og tanken på at den jo egentlig er sunn og spekket med vitaminer, jeg klarer ikke begrense meg om jeg først begynner! Poteter, pasta, ris og brød er INTET problem, det bryr jeg meg ikke særlig om.

guro sa for siden:

[font=Comic Sans MS][size=5][color=deepskyblue]>>>((((motivasjon))))<<

Albertine sa for siden:

Jeg har masse motivasjon til deg jeg! Den ene dagen jeg har spist etter Jans anbefalinger har jeg spist masse mat, kost meg med krem og bær på kvelden, ikke vært sulten i det hele tatt, ikke hatt hodepine og vært blid og fornøyd. Og jeg ser lyst på dagen i dag. Er ikke det motiverende så vet ikke jeg! Og badevekta (som jeg bare MÅTTE gå på i dag) viser 1,9 kg mindre i dag...:rolleyes:

Iset sa for siden:

Så bra, Albertine!! :D:D
Tusen takk for vibber. Jeg SKAL klare dette!! JEG SKAL JEG SKAL JEG SKAL!!!!!!!!!!!!!
Herlighet da, mandarinene kan vel vike for pisket krem med bær, en masse gode fete desserter osv. Det er jo så mye godt. Mye bedre enn på kjedelige dietter som Grete Roede osv! :P

Summer sa for siden:

Iset:Bruk frukten som beløsnning fremfor straff.
Istedet for å plage deg selv med at du ikke kan spise det, kan du istedet først og fremst som du gjør nå fokusere på atlt det gode du kan spise, også tenke at frukten ligger der fremme som en gulrot når du begynner å nå målene dine. :) Du skal ikke aldri mer spise frukt, bare en periode for å komme deg dit du skal. :)

Iset sa for siden:

Tusen takk for tips, Lise!! Kjempebra. :D :klem:

Ingebjørg sa for siden:

Hei. Jeg er jo ny her og følger ingenting som noen andre kan tjene penger på. Så vet ikke om det kan motivere noe særlig:) . Jeg holder for øvrig på å kutte ut sukker mest mulig pga guttungen og det sliter jeg med. Pleier døyve alt "gruff" i søtsaker.

Min motivasjon til deg i dag er at dersom vekta ikke ikke går opp så har du gjort en kjempejobb!!! Vei deg en gang i uka samme tidspunkt og notér dette. De andre dagene er kun for nysgjerrighetens skyld. Se om du kan få tid til en halv time ute og sug til deg lyset. (Uansett om det regner så er det små sporer av lys som treffer deg og gjør deg godt.) Hold deg unna personer som får deg til å føle ubehag akkurat i dag. Akkurat i dag skal du ikke stille så mange andre krav til deg selv. NYT DAGEN!

Nena sa for siden:

Frukt har alltid vært noe av det beste jeg kunne spise - men jeg vet at det er en av årsakene til at jeg fikk problemer med vekta (kunne spise masse masse - og det hjelper ikke at det er aldri så høyt innhold av vitaminer og mineraler, når sukkerinnholdet gjør at man kommer opp i trøbbel med fettlagring :p ). Har funnet ut at det er vel så mye LUKT som smak som er viktig for meg - jeg bruker mye eteriske oljer (f.eks. mandarin) som får spre vellukt i rommet, og føler at det gir meg et kick - uten at jeg lagrer fett.. Lykke til Iset, du klarer det :) - enig med Albertine -desserter med litt bær er et godt alternativ. Siden du i utgangspunktet er glad i fett, har du jo et ypperlig utgangspunkt! Mettheten man føler etter å ha spist mye fett er helt utrolig, i hvert fall for en som har følt seg konstant sulten på høykarbo/lavfett.....

Summer sa for siden:

Ingen tjener penger på meg heller, men jeg er motivert. :geip:

Jeg skjønnte ikke helt hva du mente jeg...

Ziggy sa for siden:

Hadde det som deg før jeg også, Iset...kunne spise over 1 kilo med mandariner uten noe som helst problem... og det mener jeg!

Nå savner jeg dem ikke i det hele tatt lengre...tenker mere på alle valnøttene, hasselnøttene, pistasjenøttene, macademianøttene, cashewnøttene, hjemmelagde kokosboller og ristede mandler som jeg kan kose meg med nå jeg... mmmm....;) :) ;)

Iset sa for siden:

Åh jeg er så glad jeg laget denne tråden!! Dere er så supre!!! :klem:

Det med eteriske oljer er jo genialt. Jeg har nesten alle oljene i Aqua Oleum-serien. Elsker sitrus-dufter, så jeg har både sitron, appelsin, blodappelsin, grapefrukt, mandarin og lime-olje. :D

Brenner faktisk ofte oljer i huset, i det siste har det gått mest i eukalyptus pga forkjølet barn og mor. Ellers brenner jeg ofte lavendel på kveldene så tulla skal bli trøtt. :D
Det virker faktisk! Drypper ofte noen dråper lavendel på hodeputen til vesla også, da sovner hun som et skudd. :D

Iset sa for siden:

Ikke jeg heller, egentlig. Dette går jo i ren mat, masse kjøtt, fisk, meieriprodukter, grønnsaker osv. ;)

Ellers tusen takk for mange gode tips. Må absolutt komme meg mer ut i lys og frisk luft! :D

Summer sa for siden:

Takk for at dere minnet meg på å brene oljer igjen! :) Jeg tror jeg lager en tråd om det jeg. :)

Iset sa for siden:

Jaa start en oljebrennertråd. :D

Albertine sa for siden:

Nå FORLANGER jeg at du legger ut noen flere oppskrifter snart!!! ;)

Ziggy sa for siden:

Legger ut en om ristede, salte mandler på OE tråden nå jeg, Albertine...:)

Elena sa for siden:

Sender over masse motivasjon!

Jeg har et lite tips, det funker for meg iallefall.
Bruk tid på maten du lager, gjør den lekker. Gled deg til å spise den. Dersom du har kjempe søt sug en dag, unn deg litt 86% sjokolade eller en pose med sukkerfritt godt!

jeg tror det er viktig å glede seg over maten. dersom du ikke kan glede deg over dietten/kostholdet ditt, tror jeg kanskje man skal prøve noe annet.

uannsett gled deg over at du er deg og at du har en super datter som er så heldig å får lavendel på hodeputa - luksus i mine øyne :)

205gti16v sa for siden:

Fett er best ingen protest:)

Sender litt motivasjon via telepati, snu antennene dine retning Kr.sand;)

205gti16v sa for siden:

Har du prøvd å lage delfiakake, fett og godt:D

Var oppskrift i mat og helse nettopp.

Ziggy sa for siden:

Kan du legge den ut??? Har mista mi...og kunne ha tenkt meg å lage ei til helga...:D

Iset sa for siden:

Ja Mat & Helse har hatt den delfiakaka flere ganger, den ser dødsgod ut! :sikle:
Jeg var overbevist om at jeg hadde lagt ut oppskriften her eller på andre fora, men jeg finner den ikke igjen. :eek:
Har jo bladene her, men gidder ikke å lete nå, skal gjøre det litt senere idag.

Ziggy sa for siden:

OK...skal prøve å klare å vente til da....:sikle::sikle::sikle:

Anne sa for siden:

Jeg så i innleggene mine at jeg lagde den Delfiakaka 23.8 etter at det hadde stått oppskrift i siste Mat og Helse....så det er i august nr....:p

Jeg brukte konjakktrukne aprikoser i stedenfor rosiner....Veldig god og mettende:D og kan fryses.

Benzo sa for siden:

Oppskrift? :sikle:

Anne sa for siden:

Jeg er på jobb og har ikke oppskrift her, men det var en info til Iset om hvilket Mat og helse hun kunne lete i for å finne oppskriften...:p så den kommer nok ....

nøtta sa for siden:

denne oppskriften har jeg sett flere steder tenkte og lage den til jul :D jeg tenker det er sånn jule kake men det er kankje bare i vår familie det ...

Anne sa for siden:

Jeg har også hatt den som julekake tidligere...men så skulle vi jo ikke ha så mye fett:cool: og da forsvant den vekk fra julekakefatene i noen år. Nå er den tatt til brystet igjen...litt før jul denne gangen:D

nøtta sa for siden:

:_punk:

Iset sa for siden:

Tror du kan bruke steviaen ennå, men for sikkerhets skyld så tror jeg jeg ville feks pisket litt krem og hatt den oppi for å "teste" den før du sløser bort en hel delfiakake på ubrukelig stevia. :P
Når det gjelder målingene, så er jeg usikker, men jeg vil tro det blir rundt 5 måleskjeer. Men du kan jo bare smake deg til, for om du tar for mye smaker det bittert og blir uspiselig.
Jeg brukte noe som het Vitasweet før, et søtningsstoff som inneholdt bla stevia, kjempesunt. Husker jeg hadde litt for mye oppi en sjokolademousse, det er det verste jeg har smakt! :eek:

Ziggy sa for siden:

:p :p :p

Benzo sa for siden:

Noen som har regnet ut karboinnhold i delfiakaka? :)

nøtta sa for siden:

stevia ? og det er ? er det kunstig ? eller litt sånn som f.o.s ?????

Iset sa for siden:

Det er en naturlig søt plante som du får i pulverform eller flytende form, men den ble forbudt i Norge nylig. Helt idiotisk. Søk på google så finner du masse.

nøtta sa for siden:

:eek: så teit ..... naturligere søtningsmiddel finnes jo ikke ! hvorfor ble det forbudt ?? jada skal søke thihi...

205gti16v sa for siden:

Smelte sjokolade(70-86%) og delfiafett eller cocosa. Trur det var lik mengde sjokolade og kokosfett. Du kan ha i finhakka mandler dynka i cognac, brune aprikoser dynka i cognac,andre nøtter(nøttene kan vere heile) rosiner har eg ikkje prøvd enda. Piske egg, trur det var 8-10egg på 5 plater sjokolade. Blande greiene,først kokosfett og sjokolade så vende inn piska egg.
Kan bruke FOS eller stevia.

Dette var fritt etter hukommelsen:)
Kommer meir nøyaktig oppskrift etterkvart, men her kan ein prøve seg fram.

Det som er dumt er at den er så god at eg et fort 200gram kake i ein jafs, og det er jo ganske møkje fett. Kvalm mett.

Men nå skal eg lage konfekt av kokosmasse og cognac dyppa i 86% sjokolade:D

205gti16v sa for siden:

Skal lese heile tråden neste gang:o

Iset sa for siden:

:fnise:

En god ting kan aldri sies for ofte, vet du. ;) :p

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.