< Tilbake til oversikten

Trenger vi å ta mer kosttilskudd nå på høsten og vinteren

Nille sa for siden:

Om du spiser sunn mat behøver du ikke ta noe ekstra kosttilskudd utenom de du tar ellers egentlig, men det anbefales ofte ekstra C-vitamin. Verdien av dette er det delte meninger om. Jeg tar 750 mg om sommeren og 1500 mg pr dag om vinteren......og innbiller meg iallefall at jeg blir mindre syk da

nøtta sa for siden:

men deler du opp og tar det ut over dagen da nille ? for jeg har hørt at kroppen ikke kan ta opp mer enn 500mg av gangen ;) slik at de høye dosene er litt unødvendige ..... men vetsje eg :o

Nille sa for siden:

Jada, jeg deler opp (ikke bare c-vitamin, men andre ting jeg tar og)
Av C-vitamin tar jeg nå 750 mg morgen og kveld, totalt 1500 mg. Og i følge vitamin spesialisten vår her, Iset (med utdannelse i faget), så blir det tatt opp !
[color=purple][/color]
[color=#800080][/color]

nøtta sa for siden:

flotte greier :cool:

Iset sa for siden:

Ja, "ekspertene" er uenige i hvor høye doser kroppen faktisk tar opp. Noen sier 500 mg, noen sier 7-800 mg mens andre sier 1000. Men mer enn det er de aller fleste enige om at kroppen IKKE tar opp uten å skille noe av det ut igjen med en gang.

Jeg mener 750 mg er en grei dose, men 1000 mgs-tabletter ville jeg nok ikke tatt. Jeg tar selv de på 750 mg, 2 ganger daglig. :)

themonk sa for siden:

Om ikke alt blir tatt opp er det vel ikke dermed sagt at det ikke er noen vits i å ta store doser. Store doser med intravenøs c-vitamin viser seg å ha en god effekt mot virus og bakterier. Det funker i alle fall mot influensa. 1 gram c-vitamin i timen, så er du garantert bra neste dag! Funker i alle fall for min del.

nøtta sa for siden:

:eek::eek::eek::eek::eek::eek: et gram i timen

themonk sa for siden:

Ja...?

nøtta sa for siden:

jeg har ikke så god peiling når det gjelder c-vitamin dose .... men JEG personlig syntes det hørtes litt mye ut ;)

themonk sa for siden:

C-vitamin er kanskje det minst farligste som går an å spise. I alle fall over kortere perioder. Større doser av noesomhelst er aldri bra i lengden. Men det går fint an å spise 100 gram c-vitamin på en dag. Eneste bivirkningen er at du muligens får litt diaré. :p

Iset sa for siden:

Hehe. Nei du har nok ikke så mye peiling på akkurat det nei. :fnis:
TheMonk har rett i at du kan ta utrolig store doser uten at det blir skadelig, som regel. Jeg har lest en bok om anti-aldring, der en professor som hadde doktorgrad på C-vitamin selv tok opptil 10 gram per dag, hele året. ;)

Jeg tar ikke så store doser når jeg er frisk. Men om jeg er SYK, så kan jeg godt hive innpå flere gram daglig. Fordelt utover dagen.

:)

nøtta sa for siden:

oj det viste jeg ikke ... men jeg kjøpte en slags c-vitamin kur i utlandet der man skulle ta ett gram hver dag i ti dager og da skulle man få energien tilbake ! skikkelig tryllemiddel opplegg fnis

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.