fikk betennelse( murring) i et fingerledd på fredag og istedet for å gå til lege for å få antibiotika, bestemte meg for å prøve å få det vekk med store doser c -vitamin.
Det var helt forjævlig vondt på lørdag( det var da jeg skjønte at jeg hadde betennelse, og begynte med store doser c- vitamin), på søndag var det meste av hvelsene borte og det var ikke mer banking i fingren.
I dag er fingern ganske grei , men tror jeg skal vente med å trene til i morgen.
Har behandlet meg selv tidligere også med C- vitamin, da ville legene sette kortisonsprøyte på meg.
Konklusjon: C- vitamin i store doser kan helbrede betennelse.
Ps. jeg har slitasjegikt og er derfor plaget med litt betennelse hist og pist.
Du kan også bruke hvitløk, enten i tabletter eller fersk, eller som meg, begge deler.
hvitløk kalles faktisk naturens antibiotika. jeg pleier å ta ca 5000 mg C vitamin og 3 hakkede fedd fersk hvitløk, samt 5 hvitløkstabletter når jeg kjenner tegn på sykdom. etter en dag er jeg frisk:)
Og jeg som trodde at min "mikstur" med 1000 mg c-vitamin og to hvitløksbåter var sterk :p (er fedd det samme som båter?)
Hva slags C-vitamintype har du, Iset? :) Mine c-vitaminer inneholder nemlig kun 60 mg, og det blir litt dyrt i lengden, siden jeg helst vil ta 1000 mg om dagen :p
Det finnes 1000 mg brusetabletter på apoteket, 750 mg tabletter på helsekost, samt et pulver som fås kjøpt på helsekost og som er syrenøytralt + blandet med acerolapulver og nypeekstrakt for å bedre opptaket. Dette pulveret er det billigste hvis du ikke vil kjøpe ascorbinsyre, som blir mest økonomisk i lengden. Men ascorbinsyre er veldig surt...!
Likevel: Jeg har tatt opptil 20 g C-vitamin (ascorbinsyre) på en dag, tror jeg... ingen problemer med magen...
Fedd=båt :ja:
Håper det går bra at jeg svarte litt selv om det var Iset du spurte ;)
All C-vitamin (i kosttilskudd)er syntetisk, har jeg latt meg fortelle... ;) (leste nettopp at Iset skrev det i en annen tråd du brakte opp :D )
Har lest i Mat & Helse at C-vitamin kan fremstilles av sukker, eller rettere sagt glukose. De fleste arter kan omdanne glukose til C-vitamin, men mennesker, aper, marsvin og en type flaggermus er unntakene. Vi mangler et enzym for det...
Har en del stoff om C-vitamin... skal prøve å poste litt av det snart!
Jeg lurer fremdeles på om det stemmer, jeg :) Altså at all c-vitamin er syntestiske :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.