< Tilbake til oversikten

Hvor ofte går du på do og gjør nummer to?

mofe sa for siden:

Heh - det rimet tilogmed.

Et ganske så ulekkert spørsmål, men jeg lurer virkelig altså!! :cool:

Fordi atte jeg tror kanskje jeg gjør det unormalt ofte, sånn type 3-4 ganger om dagen.. :o Men nå har jeg et kosthold som er rimelig langt unna lavkarbo da, "enn så lenge".

Såh.

mofe sa for siden:

Hvis folk lurer på hva dere driver med på fritiden, så kan dere si at "jeg er på et forum hvor vi diskuterer bæsj og promp og tiss og sånt."

nøtta sa for siden:

:eek: det var veldig ofte .....rekker du og ta opp næring da ???

mofe sa for siden:

Jeg har ikke peiling... Men det som er så rart, er at jeg synes det er så mye i forhold til hva jeg spiser liksom. Snodig, snodig.

Jeg så på Oprah om en dame som spise en ss med linfrø hver morgen, og skylte ned med en haug med vann. Jeg prøvde det noen dager, og merket kjepeforskjell. Tror jeg skal begynne med det igjen, selv om det er veldig ekkelt.

Elena sa for siden:

flire

ja blir mye rart man diskuterer på forumet, men er jo mye man lurer på...

som bæsj og tiss og promp :)

Aline sa for siden:

mofe! bland linfrøene i smoothien eller ha de i yoghurt :D

guro sa for siden:

Det er meningen det skal være ca 1 gang om dagen, helst om morgenen før frokost. Har jeg lest ihvertfall. Ikke at jeg vil oppfordre deg til å holde igjen altså. Men her har du tegn på at noe ikke er helt som det skal. Her er noen råd. Også har nok Fedonisten noe å tillegge, ville jeg tro.

Mage og tarm

Kartlegg dine toalett vaner? Noter tid og kvalitet på avføringen en periode.

Ballansert avføring: ‘It should come first ting in the morning and be like a banana.’ Den bør komme før frokost, best mellom klokken 5 og 7. Den skal være tykk, myk og sammenhengene. Jevn i konsistensen, uten biter eller rester av ufordøyde fødevarer. Den flyter en stund før den synker, og har ingen spesiell lukt.

Om tarmen ikke blir kvitt sitt avfall regelmessig, fører dette til at en del av restene tas tilbake til blodomløpet.

Vata-forstoppelse: Hard og tørr, mye luft eller lyd.
Pitta forstoppelse: Løs, oppdelt, eventuelt uvanlig varm. Ved forstyrrelse i gallen, kan den bli gulere eller lys på farge. Ved Ama (slaggstoffer, toxiner i kroppen) gir får avføringen en sur eller sterk lukt. Kan også merkes på urin og svette.
Kapha forstoppelse: Slimete, seig.

Tiltak:

•    Døgnrytme

•    Gi deg god tid om morgenen. Og bruk minst 5-10 minutter på toalettet. Ikke gi opp.

•    Drikk et glass kokt, romtemperert vann så snart du har stått opp. (kok om kvelden)

•    Dosha ballanserende kost og andre dosha tiltak

•    Trifala, ayurvedisk urtesilskudd

•    Spesielle yogaøvelser på fastende mage.

mofe sa for siden:

Ja, søren meg, smoothie skal jeg begynne med igjen :ja:

Aline sa for siden:

Oi, Guro.. jeg har alle tre forstoppelsene (nesten tror jeg kanskje), jeg... sånn litt om hverandre... :eek:

nøtta sa for siden:

:lol: ikke gi opp ?? hahaha ....

men altsa hva var det jeg skulle si ... jo hvis jeg venter med frokosten da må jeg alltid på do nr 2 ... men hvis jeg spiser frokost med en gang og går ut døra .... ( men da har jeg jo heller ikke muligheten :rolleyes:) men da må jeg liksom ikke .... :o:D

guro sa for siden:

Det hørtes ikke så trivelig ut. Kan du ikke bare bestemme deg for en type da :o blir lettere da liksom. Nei dette har jeg ikke noe greie på, bare later som jeg ...

Summer sa for siden:

Jeg er Normal! :hylgrine:

...men så spørs det jo om det er det som er optimalt som er det normale..:p

Aline sa for siden:

ok, her blir Aline litt intim, men hold ut :p

jeg føler at det som kommer ut oppfører seg som i en syklus.. mht konsistens og lignende... altså er jeg innom alle disse tre forstoppelsene (mer eller mindre, kanskje ikke i verste mulige form :o) iløpet av tja en mnd, kanskje to uker?

men jeg klarer jo heller ikke å holde særlig lenge på et bra kosthold, da.. kanskje det hadde hjulpet :p :p

Areola sa for siden:

Mofe, jeg er nok som deg.. må nesten alltid en og to hver gang jeg går på do.. De siste ukene har jeg definitivt hatt pitta-forstoppelse, hvis det er noen som er intressert... :p

Albertine sa for siden:

Fordelen med å gå på metformin er at man slipper å tenke på forstoppelse! :lol:

luringen sa for siden:

hva er metformin??

mofe sa for siden:

Medisin for de med PCOS :)

Amica sa for siden:

Jeg tenker andre veien hos meg :p Jeg går aaaldri på do, og lurer på hvor det blir av`n :D Hadde tenkt å spørre her, faktisk, om hvor det egentlig blir av VOLUMET mat? Jeg spiser f.eks. to egg om morgenen, jeg skjønner at kroppen tar opp proteineme, men kan noe av.."volumet" liksom forsvinne? For jeg går ikke mer enn to-tre ganger i uka på slikt-do altså :rodme: (kan endre seg om jeg har vært på byen, men normalt ikke).

Sambo bruker å si jeg er unormal, men det er bare fordi`n gjør det hver dag :p

guro sa for siden:

Leste noen Nille skrev et sted om dette. Når du spiser renere mat så blir det faktisk mindre avfallstoffer/avføring. Det er helt riktig det! Så du kan ta det helt med ro i forhold til mengden/volumet. Men likevøl bør du 'tømme' det som er en gang om dagen - slik har ihvertfall jeg forstått det.

mofe sa for siden:

Ja, eller MINST annenhver dag, som legen på Oprah sa :)

Ingebjørg sa for siden:

Vata-forstoppelse: Hard og tørr, mye luft eller lyd.
Pitta forstoppelse: Løs, oppdelt, eventuelt uvanlig varm. Ved forstyrrelse i gallen, kan den bli gulere eller lys på farge. Ved Ama (slaggstoffer, toxiner i kroppen) gir får avføringen en sur eller sterk lukt. Kan også merkes på urin og svette.
Kapha forstoppelse: Slimete, seig.

Tiltak:

• Døgnrytme
  • Gi deg god tid om morgenen. Og bruk minst 5-10 minutter på toalettet. Ikke gi opp.
  • Drikk et glass kokt, romtemperert vann så snart du har stått opp. (kok om kvelden)
  • Dosha ballanserende kost og andre dosha tiltak
  • Trifala, ayurvedisk urtesilskudd
  • Spesielle yogaøvelser på fastende mage.[/quote]

Har ikke greie på disse forskjellige retningene (Lindberg, Atkins osv.) Men dette kjente jeg igjen fra ayurveda. Kan du noe om dette eller inngår det i en av de ovennevnte?

jeef-micro sa for siden:

og hvorfor er det så trist???

jeg har aldri vært "normal" og hadde jeg vært det så hadde jeg vært mere glad enn lei meg...

(med mindre du lagde grinesmili som en spøk jeg ikke forstod da...)

Elena sa for siden:

Biopaten min mente jeg var forstoppet siden jeg kun er på do-to en gang om dagen.. hun mente alle burde gå 3 ganger... jeg synes det var veldig mye!!!
det har jeg aldri gjort. Ser at det er sjelden tilogmed barn er såååå mye på do-to.

men det er vel det optimale!

Karin sa for siden:

Vetta søren jeg... Her må da poenget være å få ut det som skal ut, uansett (nesten i alle fall) hvor ofte det skjer???

Min mage ble ødelagt en eller annen gang i ungdomstiden eller noe, og jeg har til tider hatt problemer med å få det til en gang i uken! Nå for tiden er jeg bedre enn jeg noen gang har vært, og ligger vanligvis på to til tre ganger i uken.

Jeg tenker mye på hyppighet, og veldig mye på hvor mye vann jeg drikker og hvor mye fiber jeg spiser, og mye på konsistens... Men som sagt funker det nå bedre enn det jeg kan huske det noen gang har gjort.

Fytti, for noe drittprat.

nøtta sa for siden:

:eek: da kommer hun til og kalle meg ekstremt forstoppet siden jeg noen ganger bare går et par ganger i uka :o

ajn sa for siden:

Jeg har "alltid" vært plaga med forstoppelse, trodde jeg tålte kjøtt dårlig, men etter at jeg begynte med Atkins/ketolyse ble det mye bedre. Riktig nok sjelden siden enn spiser så lite fiber, men ikke forstoppelse - kommer greit ut for å si det sånn :-)

Nå etter at jeg begynte å teste ut OE er det enda bedre - det er jammen sant det med at det fettet kroppen ikke nyttiggjør seg kommer ut !

Særlig merker jeg at peanøtter har en nærmest "avførende" effekt på meg.

AjN

Helene sa for siden:

Jeg har hatt konstant forstoppelse så lenge jeg kan huske, det kan gå hvertfall 1 uke i mellom. og det gjør veldig vondt og er vanskelig å få det ut.

det var og sån når jeg gikk på lavkarbo før jeg skeia ut i sommer, men nå som jeg begynte igjen med en ny rytme:

smoothie til frokost
knekkebrød/dans rugbrød/annet lavkarbo brød til lunsj og
grønnsaker og kjøtt til middag

nå går jeg på do nesten hver dag. av og til 2-3 ganger for dagen, det er helt utrolig, og kjempedeilig. Tror dere at brødet med masse sunne gode korn har noe å si?

men nå kan det og gå dager mellom, men som oftes er det hver dag. tenkt så deilig etter 18 år med konstant forstoppelse! jeg har hatt så utrolig mye magesmerter pg dette.

nøtta sa for siden:

ja altså fibrene mener du ? absolutt det tror jeg .... men det er jo masse fiber i frukt og grønt og da :cool:

jeef-micro sa for siden:

denne tråden er bare så morro... hehehe arti å få vite dovanene til folk ;)

Karin sa for siden:

Jeg tror bestemt at fiber har mye å si. Jeg hadde hemorrhoider etter siste svangerskap (19 år siden...) og fryktelig forstoppelse og treg mage, og min vidunderlige lege sa fiber!fiber!fiber! (Etter min mening nå glemte han å si vann!vann!vann!)

Jeg har som nevnt sloss med magen i mesteparten av livet mitt, men nå spiser jeg en syltynn skive "Ingers rugbrød" hver morgen, og drikker minst en halv liter vann til, pluss da minst halvannen liter senere på dagen - oftest mer. Det har gjort at magen min er mer regelmessig enn den noen gang har vært. Og jeg var knallfornøyd den gangen jeg fikk regelmessig avføring en gang per uke! Det var nemlig en voldsom forbedring fra det som var! For den gangen var det en gang per 2 uker hvis jeg var heldig... hvis ikke var det skjeldnere og mye, mye mer smertefullt. Nei huff, jeg er veldig fornøyd med sånn det er nå. Og om min mor hadde levd ennå, ville hun også ha vært kjempefornøyd, for hun var svært bekymret underveis.

nøtta sa for siden:

:lol:

Roxira sa for siden:

Jeg går døds skjelden på do og gjør nummer to... Maxs to ganger i uka!

Dette både med og uten lavkarbo diett...

Håpet dette skulle bedre seg når jeg begynte på dietten men det har det ikke gjort enda etter 4 uker...

Er det noe jeg kan ta i tilegg som får fortgang på magen?

Er vel ikke akkurat normalt å gå på do 1-2 ganger i uka?

mofe sa for siden:

Jeg tror det er tre stikkord for å holde magen i gang

1. vann
  2. fiber
  3. bevegelse

Fiber finnes jo i frukt og grønnsaker, men også i grove brød etc. Eller du kan kjøpe fiber husk, det er et slags "mel" som man har i smoothien. Eller gjør som jeg har begynt, å spise frokostblanding med sesamfrø. Man behøver jo ikke å spise frokostblanding da, men bare sesamfrø, ca 1 ss hver dag, med masse masse vann til. Eller linfrø funker også veldig bra.

Aline sa for siden:

linfrø er glimrende for å få fart på magen :) men ikke glem å drikke vann til ;) :p

Nille sa for siden:

Eh.... neeeeeivel mofsen ?? Det står da helt tydlig: "Avføring sjeldnere enn hver 3. dag er unormalt."
[color=purple][/color]
(her klippet og limet jeg så det er garantert ordrett det det står !)
[color=#800080][/color]
[color=#800080][/color]

mofe sa for siden:

Nille, ja beklager - skrivefeil.

Karin sa for siden:

Men uansett må man vel si seg enig i Mofes sammenfatning - fiber, vann, bevegelse. Personlig liker jeg svømming ekstremt godt - i min ungdom, da magen var på det absolutt verste, var svømming det som fikk ting på gli igjen. Og linfrø og alt det der, ja... Og ja og ja og ja...

Mer eller mindre hva som helst, egentlig... Noen typer frø og masse fiber og i alle fall mye vann og bevege deg bør du jo uansett og...

Men bare gjør alt det der, så går det bra! Riktignok ikke alltid og hver gang, men bedre enn før ja!

jeef-micro sa for siden:

jeg signerer på mofes tre små tips her...

jeg spiser stort sett altid en ss kruskakli i litt youghurt om morgenen, og drikker en halv liter vann til. For det første sveller klien i magen, og jeg er mett kjempelenge, og for det andre holder jeg magen i fin form :) Jeg vet at de på sykehjem, hvor pasientene strever bruker vi-siblin, men det er kjempeviktig å drikke masse til (og den vi-siblinen ser ut som noe slim-greier når man blander det i vann)

Albertine sa for siden:

ELLER: Følg OE. Masse fett gjør samme susen, og alt skjer med skremmende regelmessighet.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.