Jeg har akkurat begynt på Fedon-mat og lurer litt på om jeg spiser riktig. Går på kurs men følger ikke måltidsforslagene i kursboken slavisk. Hva syns dere om dette?
Frokost (0730): 1 yoghurt naturell med mindre sukker, 3 ss Fedon-Müsli
Mellom (1000): 8 mandler og en håndfull med cherrytomater
Mellom: (1500): 1 atkinsbar ELLER salat med reker og 1 ss pinjekjerner ELLER yoghurt naturell med mandler. 2 rå gulrøtter
Middag: (1800): ca 150g rent kjøtt eller fisk, grønnsaksblanding (ruccola, tomat, blomkål), et par biter fetaost 3% fett, 1 ss linfrø, 4-5 ss kikerter
Kvelds (2100): Rå grønnsaker med kesam som dipp + et par valnøtter + 1 rute med 86% sjokolade
Jeg liker ikke egg og tunfisk så proteinkilder er stort sett skalldyr, kylling, kjøtt eller fisk. Som fettkilde bruker jeg olje eller nøtter/pinjekjerner/mandler og som lavglykemiske karbohydrater enten belgfrukter og/eller rå grønnsaker. Jeg spiser til jeg blir mett og jeg føler meg ikke sulten mellom måltidene.
Takk :-) Så kjekt å få svar! Jeg har spist ca sånn i to uker nå og stortrives med det. Jeg spiser fisk en gang for dagen (er bare tunfisk jeg ikke liker) så det blir enten laks eller makrell til en av måltidene. Tar også 2 omega 3 kapsler for dagen.
All søthunger har forsvunnet allerede, det er bare helt fantastisk!
Men om du vil ha forslag til forbedringer så kan frokosten forbedres litt, den mangler protein og fett og antioksidanter egentlig. Det er lurt å få med seg en skikkelig frokost på starten av dagen. Lykke til!
Fedon-müslien inneholder både fett og proteiner. Jeg har regnet ut at frokosten totalt inneholder 232 kcal, 18,6g karbohydrater, 18,3g protein og 10,9g fett. Er det for lite da? Jeg er ganske lav (158/58)
For å få det tallet må du ha veldig store spiseskjeier. Vi veide nå på digitale vekten, og hadde spiseskjeier som var så fulle at det rant over, - for å få det tallet jeg fikk... (Det står foresten bakpå pakken hvor mye en porsjon inneholder)
Det var veldig kjekt å vite. Jeg ser at Somebody har regnet 3 ss til å bli 45 g så jeg tror jeg bare måler opp 45g på digitalvekten for å se om det blir forskjell. Takk for hjelpen!
...sånn standard så veier 1 ss ca. 14 gram. Det gjelder strøkne ss. Det stemmer for en god del flytende/semiflytende varer iallefall, - som oljer, yoghurt, smør, rømme, creme fraiche, dressinger.........og proteinpulver, og kakao.... det er de jeg har sjekket :o ..... eh... hva var det egentlig dere diskuterte....åååååja, musli, nei det har jeg IKKE veid :p
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.