< Tilbake til oversikten

Kroppstemperatur ved ketose

Anne sa for siden:

Jeg leste et innlegg her inne om at fettforbrenning begynner ikke før kroppstemperaturen er over 36,8. Husker ikke hvem som skrev det, men jeg kan sjekke etterpå.

Hm...tenkte jeg..kan det stemme. Har aldri hørt om det før.

Så begynte jeg å måle tempen. Har gjort det nå siden før jeg kom i ketose. I snart fire uker. Og vet dere noe rart. Vet ikke om det er tilfeldig eller om jeg ikke er helt frisk:p

Jeg har alltid eller de siste 20 år ihvertfall hatt veldig lav kroppstemperatur. Alt fra 35.9-36.4. Det hadde jeg før jeg kom i ketose også...og nå under ketose har jeg over 37:eek: I kveld 37.4. Jeg har aldri så høy temp. Sånn har det vært disse tre ukene jeg har vært i ketose.

Hva er dette? Er det noe jeg ikke vet ? Er det andre som har det sånn?
Skjønner ikke noe jeg.:cool: :confused:

Anne sa for siden:

Cavatina var det....

guro sa for siden:

Dette var interessant. Håper noen kan gi deg noe svar her ..

nøtta sa for siden:

vi snakket jo litt om det på treffet så jeg har diskutert det litt med forskjellige folk ....

jeg veit ikke helt om jeg er enig men det jeg har hørt er at man forbrenner mer når man har feber og at jenter/kvinner forbrenner litt ekstra når de har eggløsning pga forhøyet kroppstemeratur så dette er jo absolutt interesant !

men så er det jo også en kjent sak at man forbrenner mer når man fryser fordi kroppen bruker energi på og varme den opp :confused:

jaja håper flere svarer :D

Gamla sa for siden:

Jeg har heller ikke noe godt svar på dette, men jeg synes 35.9-36.4 (målt i endetarmen) var nesten unaturlig lavt utgangspunkt. De fleste av oss ligger vel normalt på ca.36,5 og oppover (morgentemperatur), men enkelte tilstander kan jo gi lavere temperatur. For å sammenligne temperaturen er det ofte lettest å målen den om morgenen før en står opp. Utpå dagen er det mange faktorer som spiller inn, bl.a. bør det gå litt tid etter en har spist eller foretatt andre aktiviteter. Uansett stiger alltid temperaturen litt utover dagen.
Vi har vel alle merket at vi blir litt varmerer i kroppen når en går på karbohydratfattig kost. Har riktignok aldri målt temperaturen for å se om den er høyere når jeg er så varm, men det er ikke urimelig.
At fettforbrenningen først starter ved 36,9 kan jo være en måte kroppen reagerer på mot nedkjøling. (Jeg vet ikke,- men antar det)

Kristian sa for siden:

Betyr det at Anne har hatt lavt stoffskifte:confused:

nøtta sa for siden:

:eek: man fryser jo da ....

Anne sa for siden:

Jeg har målt i øret de siste par årene....Jeg vet tempen er høyere om kvelden enn om morgenen, og jeg har lavest temp da, 35,9-36,3, om kvelden har den vært mellom 36,4 og 36.6. En sjelden gang litt høyere.

Jeg har hatt en ekstrem kulde i meg i maaaange år...kanskje 20.Frosset så fælt at jeg har hatt vondt selv med mye klær. Har hatt noen diskusjoner med sambo om det.:cool: Jeg har vært iskald selv når tempen inne er 22-23 grader, men nå er det mye bedre. Noe har skjedd.

Tja ...kanskje har jeg hatt lavt stoffskifte...tror jeg har målt det engang for maaange år siden og...kanskje 15-20. Husker ikke. Da var det ikke noe galt. Det ble ikke funnet noe ihvertfall.

Jeg kan jo nevne det for legen min neste gang:cool:

Spennende å høre om andre har opplevd dette....
Takk for ale svar så langt.:)

Gamla sa for siden:

Vet ikke normaltemperaturen ved bruk av slike nymotes øremålere, -kanskje det har laverer normalgrenser enn de gammeldagse kvikksølvtermometrene? :confused: Uff. så gammeldags jeg er!:p
Det høres helt rimelig ut at stoffskiftet ditt er lavt,- og det er jo svært enkelt å undersøke med blodprøver nå. Ta nye prøver hos fastlegen og be event. om å komme til en indremedisiner. Det er jo de som har skikkelig greie på slikt! :)

silje sa for siden:

Er det ikke naturlig at dess varmere kroppen er, dess mer energi må den bruke for å holde denne temperaturen - dvs forbrenne mer?

Og at når man begynner å forbrenne mer.. så får man mer energi - og blir varmere...?

Bare en tanke.... ;)

Silje

mofe sa for siden:

Tror silje er inne på noe vesentlig, ja. Da jeg var i ketose, så var jeg veldig varm hele tiden, frøs aldri. Og det er jo logisk - siden kroppen forbrenner.

Anne sa for siden:

Takk for tips. Når jeg tenker meg om så tok jeg jo en hel drøss med prøver på Lindbergklinikken for 3 år siden, og jeg antar at det er en av de tingene de har fokus på. Hvis blodprøve alene kan gi svar da. De sa ikke noe....men kan jo nevne det for fastlegen min alikevel.

Kanskje er det bare sånn at kroppstemperaturen stiger ved ketose, som flere av dere sier. Det endrer alikevel ikke at jeg har hatt så lav kroppstemp tidligere...eller når jeg ikke er i ketose.:p

Artig å høre om andre har opplevd det samme.:)

Begod sa for siden:

Jeg har lavt stoffskifte , det mest merkbare symtomet for meg var at jeg frøs når jeg våknet om morgenen, dette forsvant etter at jeg kom underbehandling med levaksin/tyroksin. forøvrig mange som har lavt stoffskifte som ikke får behandlig fordi de er innenfor normalen. Jeg måtte ta tre blodprøver for å få behandling siden jeg lå og vaket rett over og under grenseverdien.

Angående tempratur fettforbrenning, jeg har aldri før hørt at noen har satt en eksakt tempratur som må til for å forbrenne fett, så det er nytt for meg. Men når veksthormonene er på topp, rett før og etter sengetid eller ettter trening så er jeg skikkelig varm og da vet jeg at forbrenningen er på topp. Ved ketose vil du jevnt over ha mer veksthormoner i kroppen og du forbrenner mer fett/energi enn normalt. veksthormon = fettbrenner hormonet mener vi har en egen tråd om veksthormon se etter mer info der.

Nille sa for siden:

Jeg har normale prøver, og ble tatt av medisin bl.a. på grunn av det. Men jeg har ALLE symtomer på lavt stoffskifte og har lav kroppstemperatur. Har ikke termometer hjemme, men siden jeg normalt er kald hele tiden - (untatt når jeg har hetetokter :p ) - så regner jeg med at der er noe i påstanden at lav kroppstemp ikke forbrenner fett. Du ser jo hva tid jeg har brukt på mine kilo......... vi er vel ganske like der.....:o
[color=#800080][/color]
Jeg vurderer sterkt å bytte lege til en som ikke sitter på kanten av stolen når jeg er der inne i 5 min. og helst vil ha meg ut fortest mulig. Ja - 5 MINUTTER var tiden jeg fikk i dag. Totalt bortkasta tid.... sukk men det er en annen historie !

Benzo sa for siden:

Jeg har ikke lavt stoffskifte, men har lav kroppstemperatur, går fort ned i vekt på riktig mat.Jeg er veldig varm av meg selv om jeg har lav temp. :rolleyes:

Anne sa for siden:

Ja, vi er like når det gjelder vekttap:p det tar tid, ennå jeg synes jeg er ganske "flink" med maten.... ...men litt forskjell på oss nå...jeg blir veldig varm når jeg er i ketose...og det er ikke hetetokter, de kjenner jeg og det har jeg medisiner for:p

Kanskje du ikke er i ketose hele tiden, Nille?
Jeg vet du har snakket om dette tidligere, om stoffskiftet ditt. Var det det du skulle snakke med legen om nå? Om å få tilbake medisinene?
Håpløst når legene har så dårlig tid....:(

Kan du ikke kjøpe termometer og begynne å måle da...Før og etter ketose...Er så spennende å finne ut av om det er sånn det er:p

nøtta sa for siden:

ja norske leger :rolleyes: er til og bli sprø en gang var jeg inne hos legen i 30 minutter ( det må sies at før det hadde jeg hatt ca 25 legetimer ) og da måtte jeg betale for TO legetimer :eek::eek: makan det ble 800 kr hvem er det om har råd til det da ?? og det var privat klinikk (i håp om at de skulle være litt raskere , så vi får ikke tilbake fra folketrygden :() jaja men enig i at det kan vi diskutere seinere :p jeg blir bare litt gira ....:D

Kristian sa for siden:

Min erfaring er at øretermometer viser lavere enn de til enden. Det er ikke alle som klarer å få til å treffe riktig i øret men noen greier dette hver gang. Apoteket her sluttet å selge øretermometer fordi de mente de var unøyaktige, men altså det kommer an på hvem det er som bruker det.

nøtta sa for siden:

hm ja man skal jo legge til 1 grad hvis man måler under armen ... kanskje det er litt sånn med øret også :confused: men uansett fryser jo lille Anne ?? :snill:

Nille sa for siden:

Nei NÅ er jeg ikke i ketose i det hele tatt. Jeg prøver ikke å gå ned lenger vet du, - bare vedlikeholder. Tar jeg av noen kilo med ekstra trening tar jeg det som en bonus :p
[color=purple][/color]
Får låne febermål fra sønnen i dag (de er så mye syke at de har to :p ).
Så får jeg ta en liten måling for å se om det stemmer.......
Snakket med den andre legen min i dag (spesialist i gyn & kvinnesykdommer) og - han sa at de fleste som begynte på østrogen ville nok legge på seg et par tre kilo. OG hadde problemer med å ta av også.... pga hormoner etc. Vet ikke om dette stemmer for deg, men om det er østrogen du tar, så er det jo mulig at det spiller inn... ?

Anne sa for siden:

Fint, Nille...da kan vi sjekke tempen sammen:D
Jeg tar noe som heter Progynova....ren østrogen... (Måtte fjerne livmor og eggstokker for tre år siden...)

Jeg har forresten sett litt på prøvene mine fra Lindbergklinikken. Det er to og et halvt år siden jeg var der. Og prøvene ser jo fine ut da....
Ellers så leste jeg litt om Hypothyrose...og kunne vel krysse av for alle symptomer..:o men mange av de symptomene gjelder jo for flere diagnoser så....

Snakker med legen neste gang jeg er der. I mellomtiden skal jeg loggføre tempen min:D :p i og utenfor ketose...:eek:

dolphy sa for siden:

Søk litt på nettet og se om du kjenner igjen andre symptomer på Raynauds fenomen, og ta det opp med legen. Dette er en undervurdert, men kjempevanlig lidesle hos kvinner. I bunn og grunn er det bare dårlig blodsirkulasjon/trange blodkar.
Jeg har fått denne "diagnosen", for jeg får type likfingre/tær om jeg fryse -altså blodet stopper og jeg blir hvit/nesten gørnnaktig (likfarge)på fingre og tær. Selv om sommeren. Og kan godt fryse mens andre sitter i t-shirt. Og det tenger ikke bare være kulde som provoserer fram plagene, men også luftfuktighet.

Jeg har aldri målt temperaturen min utenom da jeg har feber, så vet ikke hva den gjennomsnittlg ligger på. Men intressant dette at kroppen kanskje forbrenner mindre når temperaturen er lav. For selv om jeg var mye tynnere før, så har kroppen alltid vært dvask liksom. Føles som jeg har veldig tjukt underhudsfett. Hmm..

nøtta sa for siden:

tjukt underhudsfett du sier noe :cool:

Nille sa for siden:

Hah !! :cool:
Det var det jeg visste. Lånte sånt skikkelig fancy febermål av sønnen min. Digital sak. Man skal måle i 4 sekunder, når det har pepet 4 ganget (!). Jeg trente i går, men målte rett før jeg la meg noen timer senere. Resultat: 36,34. Målte så i dag morges (rett etter en hetetokt, men regner med at jeg var kjølt ned :o ) og da var det 36,21. Aner ikke om jeg er i ketose eller ikke, men uansett er det jo en jevnt lav kroppstemperatur. Og siden kroppen da ikke forbrenner noe før den er 36,9 er det søren ikke rart jeg har slitt. Dette må jeg sjekke nærmere !!

Benzo sa for siden:

Det der stemmer som sagt ikke på meg.
Kan ikke være slik at ingen brenner fett før de er over 36,9.

Anne sa for siden:

Dette blir spennende, Nille:D

I går kveld begynte jeg å fryse...sjekket inne-tempen og den var 22,2, så det var varmt i rommet og jeg hadde normalt med klær på...Skikkelig frossen var jeg.

Målte tempen og den var 36,2 i går kveld. Målte to ganger for sikkerhetsskyld. Kanskje hoppet jeg ut av ketose i går, spiste jo noen nøtter...vet ikke, men jeg tok noen osteskiver og gikk og la meg. Målte i morges etter at jeg hadde stelt meg. 37,4:eek: Målte to ganger. Jeg var varm...og det er jeg fortsatt....:cool:

Anne sa for siden:

Jeg vet ikke om dette er riktig. Det var et innlegg her som indikerte det. Så sjekket jeg noen innlegg om Hypothyrose og da leste jeg det samme. Om at fettforbrenning starter ved 36,8....men jeg vet sklett ikke om det stemmer.

Nå tester jeg ut hvordan min kroppstemepratur er i og utenfor ketose:p

Anne sa for siden:

Har noen odds i mot meg nå....:p :D

Benzo sa for siden:

Hehe, dette må vi forske litt på :)
Har sendt en sms til venninnen min som er lege....kanskje hun har noe greie på det :confused:

Husk at kroppstemperaturen endrer seg gjennom syklusen, den stiger etter eggløsning.

Anne sa for siden:

Den tid er forbi for mitt vedkommende. Har fjernet eggstokker. Og har gått på østrogen i noen år, så hetetoktene er under kontroll. Så det er det nok ikke for min del...:o

Skal bli spennede å høre hva du får til svar...:p

nøtta sa for siden:

ja det var det jeg skrev om i et av de første innlegene , det er derfor man sier at man FORBRENNER mer ved eggeløsning ;):cool::D

Nille sa for siden:

sukk Ha'kke eggløsning lenger jeg heller......nå er det bare hetetokter døgnet rundt, - og de brenner ikke fett sier Dr. Torkil. Hadde de det gjort skulle jeg ikke ha klaga et øyeblikk !! :p

Amica sa for siden:

Jeg måler også temperaturen gjennom hele syklusen, min temperatur er stort sett aldri over 36 grader før eggløsning. Merkelig det der.

Men poenget mitt var, du må ikke måle temperaturen på kvelden. Den er mest korrekt om morgenen.

Anne sa for siden:

Uansett så er det vanlig med høyere temp om kvelden enn om morgenen.
Og jeg har helt klart høyere temp mens jeg er i ketose enn når jeg ikke er i ketose.:p
Skulle vært fint om noen hadde en "vitenskapelig" forklaring på dette og om det stemmer...:)

Kanskje Torkil vet noe om han kommer innom....eller kanskje noen som kan spørre ham på Ketolyse.no...

nøtta sa for siden:

:p men hvorfor ikke det ?? temperaturen i kroppen øker jo :confused: er det hvorfor den øker som har skyld i fettforbrenninga da og ikke at den øker :cool:

Benzo sa for siden:

Tror man kan ha hetetøkter uten at kropstempen stiger. Jeg er f.eks. veldig varm bestandig, men har jeg høy kroppstemp? Nope. Jeg ligger stort sett på 36,2-36,6. Enkelte dager er jeg nede i 35,9.

nøtta sa for siden:

:eek: oj det hadde ikke jeg skjønt - her skal det inn med teskje ;)

Anne sa for siden:

....men altså..min kroppstemp. har steget fra 35,9-36,3 før ketose til 36,9-37,4 i ketose:p

Det er et faktum og ganske spennende da...:p

Benzo sa for siden:

Hehe, du er vel ikke gravid? :p

nøtta sa for siden:

ja :ja:

Anne sa for siden:

:D Det ville i tilfelle ha vært et mirakel.....:p

Benzo sa for siden:

fnis miraklenes tid er kanskje ikke over :D :D

Nille sa for siden:

Den øker ikke lenge NOK !! Det er en kraftig temperaturtigning som skjer på sekunder og varer fra 2 til 10 minutter alt etter når på døgnet det er, - og da får jo ikke kroppen tenkt seg om før tempen "skrus ned" igjen :)

Benzo sa for siden:

Har nå fått svar fra min venninne som er lege, hun påstår at kroppstempen ikke har noe å si for fettforbrenningen.
Så Gud veit, de lærde strides vel om dette også.

Nille sa for siden:

I Mary Shomons bok, "The Thyroid Diet" - (anbefalt diett for de med lavt stoffskifte) står det (side 94) en del om balanse i kroppen ved vektnedgang - og da spesielt enokrin balanse, - hormonbalanse.
[color=purple][/color]
Ubalanse finnes spesielt hos de som har:
Insulinresistanse
Lavt stoffskifte
Type II diabetes
Adrenalin resistanse
Adrenalin utmattelse (hva nå det er)
Leptin resistanse
Ubalanse i østrogen, progesteron, testosteron og DHEA
[color=purple][/color]
Alle disse faktorene spiller inn når man prøver å gå ned i vekt - og så kommer det interessante:
[color=purple][/color]
Nedsatt kroppstemperatur i forbindelse med lavt stoffskifte kan fortelle hjernen din at du kommer til å sulte. Dette sender ut en del signaler som øker apetitten, øker fettlagringen og setter ned fettforbrenningen - alt for å øke overlevelsesevnen !
[color=purple][/color]
Forbrenningen går altså ned og det vil være svært vanskelig å gå ned i vekt. Kroppen går rett og slett i sparemodus, ikke fordi den får for lite mat, men fordi hormonene sier at noe ikke er slik det skal være. For lav temperatur er ikke normalt, - ergo finner kroppen sin egen løsning........
[color=#800080][/color]
Interessante greier dette her. De lærde strides og det er søren ikke lett å vite hva en skal tro......

Anne sa for siden:

Takk for svar Benzo og Nille.
Veldig interessant begge svar...men hvordan er det egentlig...:p
Vet bare at kroppstemperaturen min er betydelig høyere for tiden enn hva den pleier å være....kanskje jeg er sjuk? Kanskje har jeg feber fordi jeg har senebetennelser i kroppen.... Eller simpelthen blir sånn av ketose...

Det skal bli spennende å se når jeg velger å gå ut av ketose, hva som skjer med kroppstemperaturen min ihvertfall.
Enn så lenge nyter jeg å ikke fryse så veldig:p
Og jeg skal ta det opp med fastlegen min neste gang....dette med stoffskifte osv...

Er det flere som har erfaringer å dele om dette, så kom igjen....:)

Kristian sa for siden:

Det trenger jo ikke å være likt for alle. det finns sikkert noen som fungerer bra med lav kroppstemperatur.'

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.