Hvis man ønsker pause fra lavkarbo, hva er mest "riktig" å gjøre?
Skal man hoppe i det, eller ta det gradvis med karbsen?
Jeg tror det er greit med en liten pause kanskje rundt jul for et par uker/ mnd.. Men har bare lyst og høre om synspunkter på dette området. vil også si at jeg ikke ønsker pause fra slankingen..
jeg fortsetter og slanke, men å telle kcal.. har ikke bestemt meg ennå..
hvordan reagerer kroppen når man hopper fram og tilbake på kurer?
vil det ta lang tid før vektnedgangen starter ved lavkcal?
hvis noen har gjort det samme hadde det vært fint med tips osv.. takk. :)
Hehe jeg ville ikke akkurat tellet kcal i jula, da er det vel bedre å kunne spise MASSE kjøtt og hjemmelagde lavkarbo-godsaker (kokosboller, konfekt, småkaker, marsipan osv). :D
Men om du absolutt vil telle kcal, så tror jeg nok du bare kan hoppe rett i det. Kroppen omstiller seg nok ganske fort, men det er sikkert andre som kan dette bedre enn meg. :)
Når du går på lavkaloridiett tror kroppen din at det er trange tider og stiller seg inn på sparebluss,forbrenningen din settes ned , og kroppen starter å lagre fett (som legger seg på strategiske steder der vi ikke ønsker å ha det..). I tillegg, så spiser du fettfattig,- noe som gir kroppen din et underskudd på viktige fettsyrer, og i tillegg har de regnet ut at 24% av vektnedgang vil være muskler.
Ikke særlig sunt.
Å gå på lavkarbodiett er så mye mer enn å kutte ned på karbohydratene. Det er å øke tilførselen på viktige og sunne fettsyrer (oljer), og det er å øke tilførselen av proteiner,(- som er byggesteiner i kroppen, som gjør at du ikke mister muskelmasse, og som hjlper kroppen å rense og fornye seg selv). I tillegg, så spiser en lavglykemiske karbohydrater når en spiser karber, og denne sammensetningen av maten er med på å balansere hormonsystemet i kroppen din.
Dette er svært enkelt forklart, men hovedpoenget mitt er at lavkalori bryter ned kroppen, mens lavkarbo balanserer og bygger opp.
Veldig mange ødelegger forbrenningen sin med jojoslanking. AV og på lavkalori, og det er ikke særlig hyggelig når en kommer til et punkt der kroppen ikke responderer på det en gjør av tiltak lengre fordi den har satt seg permanent på sparebluss og lav forbrenning fordi den oppfatter at her er "utrygt og trange tider stadigvekk, så her er best å ha noe å gå på".
Jeg vil heller anbefale deg å trappe opp på karbohydratmengden en stund og heller følge Lindbergs filosofi en stund. Det vil gjøre at kroppen fortsetter i riktig retning med å balansere seg, du får et mer utvidet kosthold, og du fortsetter å ta av, bare i et litt langsommere tempo.
Ok, jeg takker for fint svar.. Dette er noe jeg må tenke på videre.. Jeg skal ikke klage, fordi jeg har en ok vektnedgang. Men matveien kan bli litt ensformig og kjedelig iblant.. Men det er vel bare kreativiteten min som stopper?
Jeg fortsetter fram mot jul og ser det an på resultat først.. :)
Hilsen Chumpsy..
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.