< Tilbake til oversikten

glutenfritt mel..

Helene sa for siden:

når jeg gikk på ungdomskolen var jeg med mamma en gang til en naturmedisiner, han testa meg for mang matvarer ved å legge matvaren på en plass og måle i hånden min med en annen ting.. husker ikke helt dette..

men uansett så fikk jeg en lang liste over ting jeg burde holde meg unna,

mel,
poteter
sukker
margarin
osv.

når jeg tenker over dette så er jo dette karbovarer.

og etter dette gikk jeg over på glutenfri kost og uten sukker og melk om jeg ikke husker feil.

fikk masse energi og gikk ned i vekt.. akkurat som nå..

men da spiste jeg glutenfritt mel.

og da kommer jeg til spørsmålet mitt:

Tror dere jeg kan spise glutenfri mat uten å legge på meg så fort??

nøtta sa for siden:

nja det kommer anpå men jeg går lettere ned i vekt med glutenfri kost .... altså jeg får lavt stoffskifte av gluten ...

Summer sa for siden:

Du får prøve da vettu. :)
Du tåler gjerne et litt høyere karbenivå når kroppen din slipper å stresse med mat som belaster den i tillegg.

jeef-micro sa for siden:

det skader jo ikke å spise glutenfri mat selv om man ikke har cøliaki... men er det så mye glutenfritt lavkarbomat å få tak i da?

Helene sa for siden:

Takk for svar dere... jeg tenkte no ikke på lavkarbo da :P men pizza bunner og slikt når jeg har kommet ned i vekt.

glutenfritt smaker jo ikke like godt.. men det er helt greit.. og med nok fiberhusk og sånt så blir det mye bedre og.. jeg lærte teknikken sist jeg holdt på med det..

men lise har vel litt rett i det med at kroppen klarer ikke å fordøye mat den vil ikke vil ha samtidig som karbohydrater.. at jeg da klarer å fordøye mer om det slipper å bli dopet på gluten.

jeg tålte heller ikke spelt på den testen.

Summer sa for siden:

Nei, for spelt har også gluten. :)

nøtta sa for siden:

JA ! det er mange som tror det er glutenfritt ! men glutenfrie produkter er ofte/ alltid tilsatt sukker , stivelse, dryesukker og et berg av konserveringsmidler - så gluten produkter er ofte "renere " men når man baker selv blir det jo noe annet da ;)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.