Har akkurat lest en artikkel i "Mat&Helse" om hvor usunt soya er.
I motsetning til hva man har trodd, er soya slett ikke et helseprodukt, men visstnok ordentlig helseskadelig mat.
Hva tenker dere om dette? Det er jo soya i alle lavkarboproduktene!
Artikkelen sa ingenting om hvilke mengder som var helseskadelige - men nå begynner jeg å lure på om jeg bør slutte å spise Atkinsbarer, Lindbergpasta og Lindbergmüslien....
jeg har hørt at det er usunt for kvinner fordi det kan forstyrre hormon malansen ! også bør man unngå det hvis man har lavt stoffskifte, det har jeg lært av nille ! men det er ikke usundt for de som har spist det fra de var små ...
men det er sikkert noen andre her inne som kan svare litt mer utfylene på dette ;):D
Leste også den artikkelen, og jeg kjenner en del igjen fra andre fora. Bl.a. fra Mary Shomons bok "The Thyriod Diet" og stoffskifte sider/forum på nettet. De påpeker soyaens virkning på skoldkjertelen hvor den blokkerer dannelsen av viktige kjertelhormoner. Selv reagerer jeg på soya, har aldri likt eller spist det. Unntaket er vel nå soyaproteinbrødet, men siden jeg har nøytralt (uten smak) myseprotein i huset skal jeg teste ut det i en rekke oppskrifter isteden.
[color=purple][/color]
Jeg må nok innse at jeg er på vei til overganskalderen - og at jeg må finne en løsning på hetetoktproblemet. Men jeg har ikke brukt og vil IKKE bruke soyaproduktene - selv om det er rapportert god virkning.
[color=purple][/color]
Jeg som skal spise streng 0-diett og er så glad i melk, tenkte etterhvert å bytte ut med soyamelk. Aldri smakt det da men.... Tanken på at jeg helst ikke skal spise melkeprodukter er trist...:(
Myseprotein/Whey protein eller Valle protein fås kjøpt på helsekost. Evt. på nettet. Har Valleprotein til testing fra Ketolyse.no. Virker det bra med oppskriftene i boka til Torkil vil han improtere og selge det der.
[color=#800080][/color]
Hvordan det funker i forhold til soya ?? Eh.... i hvilken sammenheng ?
Til baking & matlaging vet jeg ikke enda. har ikke prøvd enda. Som proteintilskudd virker det på samme måte som soya.
Myseprotein har gunstigere samensetning av aminosyrer enn soyaprotein. Soya er fattig på metionin så dersom soya er hovedprotein kilde vil ein få mangel på denne aminosyra. Trur og at soyaproteinet gjennomgår ein tøffere kjemisk raffinering enn myse protein.
Ble nesten skremt av den artikkelen, kjøpte bladet i dag. Har jo også kjøpt en boks med soyaprotein som jeg har tenkt å ha i brødet, samt i smoothies, men nå tør jeg nesten ikke bruke det:eek: og dyrt var det også.... Vet jo at jeg ikke skal ha noe særlig soya pga av stoffskiftet mitt, men tenkte at litt gjør vel ikke noe... men no....hmmm...
Det er egentleg ikkje proteinet som er hovedproblemet med soya men fettet(for mykje omega6) og antibeitestoffer som kan nøytraliseres med fermentering.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.