< Tilbake til oversikten

Ssskaldeman - Oppskrifter/menyer?

Iset sa for siden:

Kan du ikke legge inn noen oppskrifter/menyer? :D
Jeg kan jo vente på den norske boken, men det er så lenge til. Hadde bare likt å sett sånn omtrent hva du spiser, om du har noen gode tips. :)

ssskaldeman sa for siden:

Jag tror inte på menyer, jag tror på principer. Jag förklarar varför i min bok.

Ät kött med sikte på de feta bitarna. Så mycket du vill. Fyll på med grönsaker, men bara sådana som växer ovan jord. Ju mindre grönt, desto bättre.

Ät så tills du har fått min bok.

Sten Sture

Nille sa for siden:

Men brokkoli da ????? Den vokser over jord, men er innmari grønn da !!

HP sa for siden:

Kunne vi fått et eksempel på en dag?

Frokost, lunsj, middag, aftens?

mofe sa for siden:

ssskaldeman: hvorfor bare de over jord? ingefærrot f.eks.. hva er så galt med det? inneholder jo plenty med antioksidanter.. :)

HP sa for siden:

Ingefærrot er vel som krydder å regne.

Årsaken til at en helst skal spise det som vokser over bakken er vel at disse grønnsakene ikke inneholder stivelse / like mye karbohydrater. Forøvrig samme råd som Atkins det.

Visst. Det är väldigt enkelt. Jag äter normalt "middag" tre gånger om dagen. Jag äter alltså samma slags mat och ungefär lika mycket vid dagens tre måltider. När jag gärna vill gå ner i vikt hoppar jag kanske över det första målet, och tar en långpromenad istället, men för det mesta äter jag tre gånger.

Dagens första mål baseras vanligen på rester från gårdagens middag. Idag, t ex, har jag ätit porterstek och äggröra till morgonmål. Andra dagar kan det bli kalla fläskkotletter med smält ost, eller lövbiff fylld med ost, eller uppstekt ostsufflé med smält smör och bacon. Eller en svampomelett med bacon, oliver och soltorkade tomater. Eller ett par kalla kycklinglår med majonnäs och ägg. Eller en stor tonfisk- eller räksallad. Fläskkarré och tjocka revbensspjäll från dagen innan förekommer också ofta.

Jag lagar inte så ofta till frukosten numera, utan för det mesta blir det kall mat. Urfarfar åt kall mat!

Till "lunch" blir det ungefär samma sak. Skillnaden är att jag ofta lagar maten, om jag är hemma. Är jag i staden blir det för det mesta en dubbel kebabsallad, utan bröd etc. Eller några räkmackor som jag skrapar av ovanmätet på. Brödet slänger jag. Eller en italiensk buffé där jag väljer det som passar. Att äta vanlig mat på restaurang är svårt för mig. Köttet är för magert. Förr i tiden hade jag en majonnästub i fickan, men det har jag inte numera.

Till middag samma sak fast nylagat. Oftast kött från gris. Lax eller krabba ibland. Gärna inälvsmat, Lever Anglais är en favorit. Nu tillkommer också en sallad, gärna i form av grekisk sallad. Ratatouille äter jag ofta numera, när jag bara ska hålla vikten. Under min viktminskning förekom det inte. Tre fyra dagar i veckan dricker jag ett par glas rödvin, EFTER maten.

Mellanmål äter jag aldrig. Jag menar att man ska äta så mycket och så fettrikt att man inte blir hungrig på fyra, fem timmar. När man är hungrig äter man, annars inte. Vad klockan är spelar ingen roll. Vad arbetskamraterna har för sig spelar ingen roll. Du matar din kropp när den vill ha näring, inte annars. Äta som social verksamhet kan du syssla med när du blivit smal.

Är jag uppe sent kan det hända att jag tar en bit brie eller grönmögelost. Då blir det ett glas vin till.

Tuffa bud, visst! Men jag har blivit av med mer än 60 kilo utan att ha varit hungrig en enda gång.

Sten Sture

Ziggy sa for siden:

.
Drikker du vinen RETT etter måltidet, eller venter du en stund før du nyter din vin (og i såfall, hvor lenge venter du...)?

Bakgrunnen for at jeg spør, er at jeg selv merker alkoholinntaket mitt når jeg inntar det rett etter et måltid, og jeg har ment at dette vil medføre at levra ikke arbeider like godt med termogenesen.

Slik jeg har forstått det, så vil kroppen først forsøke å kvitte seg med alkoholen som den vil med glukosen, før den igjen vil starte å forbrenne næringsstoffene i måltidet.

.

Du har rätt som vanligt, Ziggy! Ju längre man väntar, desto bättre. Tyvärr har jag själv svårt att vänta länge nog. (Jag följer alltså inte mina egna regler så väl som jag borde.)

Det mesta som står i min bok är unikt. i betydelsen att jag har upptäckt det själv. En del av mina idéer står inte i någon annan bok. (Så vitt jag vet.) Men två råd har jag hämtat från andra. Från Montignac har jag hämtat rådet att äta först och dricka vinet sen. Han är ju fransman och mat- och vinvän så han borde veta. Från olika träningsfilosofer har jag hämtat rådet att morgonträna/promenera på fastande mage. Jag har tillämpat dessa bägge råd från och till. De kan ha bidragit till mitt goda resultat.

Sten Sture

Ziggy sa for siden:

[INDENT].

[/INDENT]Hei igjen Sten Sture!

Har lagt ut et par nye innlegg på Optimal Ernæring om antall måltider, og hvorfor man bør la kroppen få ro mens den fordøyer maten... hadde vært kul å få en tilbakemelding på dette fra deg... om du er enig eller ikke... og om det er noe jeg har glemt... :)

.

Hej!

Hinner inte läsa allt längre.

Få måltider, inga mellanmål, ät när du är hungrig. Har du skrivit så är vi överens.

Jag har börjat att författa på en ny bok, denna gång speciellt för kvinnor. Det betyder att jag gradvis kommer att glida in i den världen. Mindre mailande de närmaste månaderna, alltså. Men ett och annat besök på den här listan kommer jag att göra. Det är ju så trevligt folk här!

Sten Sture

mofe sa for siden:

Men du Sten Sture, ettersom jeg har fått med meg så spiser du ingen, eller veldig lite grønnsaker.

Hvordan tenker du om inntaket ditt av vitaminer og antioksidanter? Eller tar du tilskudd, og mener at dette er nok?

:)

Iset sa for siden:

Han skal få svare selv, men jeg husker å ha lest en artikkel der han sier at siden han spiser mest mettet fett så behøver han ikke så mye antioksidanter, fordi mettet fett jo er mer stabilt i kroppen og harskner ikke så lett. Det stemmer jo faktisk, har ikke tenkt på dette før. Hva han mener om andre vitaminer og mineraler skal han få svare på selv. :D

Helt rätt, Iset!

Vad gäller vitaminer och mineraler så äter jag en hel del inälvsmat. Slå upp lever i en näringstabell så får ni se på vitaminer och mineraler! Det enda man i praktiken kan få väl lite av på min typ av kost är kalium. Jag äter en multivitamintablett och tar då och då tillskott av kalium. Det ser jag som en bra gardering.

Sten Sture

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.