Nå har jeg sagt i lang tid at jeg vil flytte hjem til Trondheim etter lang tids mistrivsel her i Oslo. Men jeg synes det er så vanskelig å komme i gang. Det positive er at jeg får større leilighet for samme pris da. Men det jeg må tenke på tror jeg, er at jeg får det bedre. Det blir også rart å si opp jobben etter så mange år, men jeg må jo. Har også vært sykemeldt siden mars.
Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre heller. Jeg har tenkt å søke uføretrygd, men hvor gjør jeg det? Hvor mye er det hver måned? Legen min snakket om at jeg kunne søke rehabilitering, noen som vet hva dette innebærer?
Det er en utfordring å bytte miljø ja, men det er gjerne lettere å flytte hjem igjen til en plass enn å komme til en ny plass. :)
Jeg vil anbefale deg til å ikke si opp jobben din før du har fått gjennom rehabilitering eller uføretrygd.
Begge deler søkes gjennom Trygdekontoret. Rehabiliteringspenger søker man etter man har vært sykemeldt i et år, (ville ikke søkt det før, for da får du mindre penger -tror det er ca 60% av sykepenger). Før søkte man ikke uføretrygd før etter man hadde vært gjennom rehabilitering, men jeg er ikke helt sikker på reglene idag, for i dag har de noe som heter midlertidig uføretrygd, som går noenlunde ut på det samme som rehabilitering,- bare tidssperspektivet er lengre. Du vil få samme oppfølgingen med individuell plan (du må lage i samråd med dem og lege en plan du skal gjennomføre for å bli frisk. Det er ofte lurt å be legen om å få en henvisning til noe utredning dersom du har noen misstanker om sykdom).
Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med ditt lokale trygdekontor og avtale en time der for å høre hvordan du skal gå frem og få hjelp til å søke. Du kan eventuelt la legen søke for deg, men det kan være lurt å gå ned og få hjelp av dem til å fylle ut, og la dem intervue deg for å sikre at alle opplysninger du ønsker få frem, skal komme frem. :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.