< Tilbake til oversikten

Hormonforstyrrelser?

#1

magdalena sa for siden:

Kan man få det av Atkins?Nå er mens forsinket med godt over en uke,og graviditetstesten var negativ.Lurer på om dietten kan forårsake dette?Er en periode trimmer,i blant hver dag noen uker,så en tid til neste gang.Nå er det en opptur igjen,fordi jeg har så mye energi og føler meg generelt opplagt.Men det er ikke noe særlig å reke på do for å sjekke at om det har startet:nedfor: ,vet jo at bekymringer kan påvirke slikt,og det har jeg mer enn nok av for tiden. Vet noen forresten hvordan Atkins er i forhold til brystkreft?Er det veien å gå for å forebygge?Mormora og mora mi har det,og jeg er jo da veldig i faresonen.Forresten ligger mora mi på sykehus nå,opereres imorgen.:hylgrine: Hissig svulst som har kommet seg mellom ribbena,og hele brystet må fjernes og ribbena knekkes for å få den hel ut.:nei:
Men det er en annen historie,har ikke kontakt med henne..Men jeg bærer jo genene og er ikke så kald at jeg går upåvirket av dette:hjelp:


#2

MHM sa for siden:

All mat påvirker hormonene i kroppen, inkludert kjønnshormonene som regulerer menstruasjon. Derfor kan kostholdet være skyld i at mensen er forsinket. Men lav-karbo kosthold forårsaker IKKE hormonforstyrrelser, men "hormonforskyvninger". Du retter opp hormonubalanser i kroppen (med forbehold om at du spiser nok fett samtidig). I perioder kan denne forandringen i hormoner oppleves som merkelig, men man må stole på at de rette ting skjer i kroppen. Jeg vil likevel ikke se bort fra at det er psykiske faktorere som spiller mest inn når det gjelder forsinket mens...

Når det gjelder risiko for brystkreft, foreligger det flere studier som viser at lav-karbo kosthold er positivt for forebygging. Man mener at årsaken til dette ligger i at lavere mengde karbohydrater i kosten gir lavere insulin, som igjen gir mindre celledeling (proliferasjon). Motsatt altså: Mye sukker og stivelse i kosten gir høyere insulinmengder, som igjen øker hastighet på celledeling i kroppen, og risiko for kreft øker.


#3

Skorpia sa for siden:

Kroppen kan ofte bli påvirket den første tiden av et lavkarbokosthold,men hos de fleste vil det stabilisere seg etter en tid. Selv har jeg ikke hatt problemer med uregelmessig mens,og jeg er tvertimot blitt mindre premenstruell.

Akkurat når det gjelder brystkreft eller kreft generelt har jeg aldri hørt Atkins si noe om at det skulle ha noen innvirkning.
Uansett er det farlig å komme med påstander av en så alvorlig tilstand.
Dessuten er det lettere å måle kolestrol,blodsukker,blodtrykk osv.
Det vil si ting som kan måles.

Men en ting vet vi, og dette slår forskere fast over hele verden.
Brokkoli går for å være en av de grønnsakene som er mest kreftforebyggende. Så spis broccolien din med god samvittighet og andre grønne grønnsaker og de med sterk farge.
Tomater inneholder også et stoff(den røde fargen) som heter lykopen og skal også være kreftforebyggende,det betyr at tomatpure og ketchup har store forekomster av dette stoffet, desverre har vi ikke sukkerfri ketchup på markedet her i norge enda tror jeg? Men det kan fåes kjøpt på Atkins.

Vet ikke om du ble noe klokere,men det skader vel ikke å forebygge.


#4

MHM sa for siden:

LYKOPEN.... ;)
Hilsen pirkeline :_plystre:


#5

Kristian sa for siden:

Atkins antyder flere steder i boken om at fett ikke er skyld i krefttilfellene men at det heller er de raske karbohydratene som er skyld i den økende forekomsten av kreft.
Jeg støtter påstanden om at økt mengde raske karbohydrater gir økt insulinnivå som igjen øker celledelingen, og også celledelingen i kreftceller.


#6

Skorpia sa for siden:

Ups ja, det er visst lenge siden jeg har lest dette stoffet,flere år siden så du får ha meg unnskyldt:p

#7

Skorpia sa for siden:

Ellers så støtter jeg alt dere sier, men mener det er farlig å komme med påstander når de ikke er vitenskapelig bevist som det sies.

Siste jeg hørte nå var at vi kan få lov å drikke kaffin vår,for den inneholder også en del antioksydanter som skal være bra mot kreft;)


#8

Maz sa for siden:

Interessant lesing dette her.

Når det gjelder hormoforskyvninger så kan dette gi sterke utslag. Nå mistet jeg ikke mensen eller forskjøv den men herregud så premenstruell jeg ble en periode. Trodde det holdt på å klikke for meg og mannen min var redd for å bli hivd på dør.

Legen lo godt når jeg spurte om råd fordi han hadde forventet dette. Omtrent som dette oppfattet jeg ham. Med forhøyet insulin er en del kvinnelige hormoner hemmet. Når insulinnivået synker så øker produksjonen men uten motstanden så produseres det mye mere enn før og det blir for mye. Dette går seg til

Det har nå gått seg til for meg og jeg er fremdeles premenstruell så det merkes men ikke lenger i faresonen for å begå øksedrap. Jeg har også fått andre bivirkninger som redusert skjemmende hårvekst mm.


#9

Iset sa for siden:

I boken (ANDR) står det at mangel på fett kan gi brystkreft. Det står ganske mye om dette, veldig interessant:) Så han mener at denne dietten forebygger brystkreft!

Ellers kan jeg si at jeg kjenner ei som har slitt med syklusen i flere år etter p-sprøyta (den sprøyta skulle ikke vært LOV!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!), og ingenting har hjulpet, hun fikk aldri mensen igjen uansett hvor mange hormonkurer hun gikk på osv. Men da hun hadde gått på Atkins en stund, kom mensen!!!! Nå har hun og mannen endelig kunnet prøve å bli gravide:)


#10

Skorpia sa for siden:

Interessant det der,men selv mener jeg nå hormonspiralen også burde vært forbudt også,veldig mange får problemer med den også etter en stund.
I det hele tatt er tilførsel av hormoner noe jeg stiller meg litt tvilende til,i og med at jeg ikke tålte pillene heller.
Synd det ikke bare er en bryter vi kan slå av og på,når vi vil unngå å få barn.
Når det gjelder forskjellige kreftformer,er det jo mange andre ting som spiller inn også.
All forurensningen ute i naturen,dioksiner mm.

Sprøytemidler som er blitt brukt har gjort at det i visse strøk av spania blir det nesten bare født jenter pga. at sprøytemidlene har gitt en østrogenliknende effekt.

Men om Atkins diett kan føre til at vi blir mer motstandsdyktige mot all dritten er jo det en stor fordel.
Den store krisen kommer jo først dersom noen av cellene våre begynner å dele seg på unaturlig måte, og da gjelder det å være godt rustet på forhånd.


#11

magdalena sa for siden:

Så da kan altså kostholdet ha litt"skylda" for uteblitt mens?Jeg tror jeg må spandere en ny test på meg,jeg får ikke roen over meg når det gjelder dette..Det har ikke vært så mye forsinket før,men blitt mer uregelmessig etter at jeg sluttet med pilla.Tenk å sitte å jamre over slikt,når det vanligvis er noe herk!:høh:


#12

Skorpia sa for siden:

Du sluttet antakelig med pilla fordi du gjerne vil ha barn, men stress deg ikke opp. Det går sikkert i boks uansett etter noen måneder.

PS: Jeg tok faktisk en sånn prøve selv da jeg skulle ha minstejenta ,men første prøven var negativ fordi jeg var litt tidlig ute.
Ikke i forhold til mensen,men eggløsningen var sen og jeg var faktisk gravid selv om den første prøven var negativ.


#13

magdalena sa for siden:

Nei,jeg ønsker ikke flere barn-ikke nå.Sluttet med pilla for jeg følte meg deppa og oppblåst av det.Har aldri likt tanken på å kjøre piller i kroppen,men har ikke brukt noe annet prevensjon enn kondom.Er kritisk til spiral enten den er med hormon eller ei,men om jeg nå ikke er gravid,så tror jeg at jeg må begynne med noe pillers igjen.Får helt angst av dette!:( Skal ta en ny test etter påska hvis det ikke har skjedd noe til da..


#14

Iset sa for siden:

Visdste dere at p-piller er candida-fremmende? jeg kan ikke bruke det pga candida, dessuten syns ikke jeg heller det er særlig fristende å kjøre kroppen full av hormoner..


#15

Skorpia sa for siden:

Er du redd for å bli gravid burde du i det minste kjøpe deg angrepillen.
Den er riktignok dyr,men når muligheten er der er den bedre enn noe annet.
Har selv en men den er gått ut på dato.
2 piller koster ca 150 kroner
Ikke noen billig fornøyelse,men men den redder deg fra en uønsket graviditet.


#16

magdalena sa for siden:

Nå er det jo uansett for sent med den angrepillen,skal tas innen 72 timer.Har en pakke liggende,men så vidt vi er klar over det,så har det ikke vært noe "uhell",derfor har jeg heller ikke brukt angrepillen.Derfor jeg i utgangspunktet lurte på om kostholdet kunne ha forstyrret den litt.


#17

magdalena sa for siden:

Vel vel..Tok en test til idag,og den var også negativ,så da slår jeg meg til ro med at jeg IKKE er gravid:uskyldig: ,da er det bare å vente,selv om det er over 40dager siden forrige mens..Hadde en skikkelig karbodag i går,vært flink ellers i påsken,men ble helt uvel av alt snopet,vondt i hodet,kvalm,og faktisk synsforstyrrelser!Og slikt spiste jeg hver dag før!Var helt utafor med tanken på et lite nurk midt oppi de store skole planene,men det går som planlagt!Takk for alle svar,regner med den kommer nå når jeg slapper av igjen...


#18

Iset sa for siden:

Så bra da:) Nå ble jeg letta på dine vegne:)

Klem fra Iset


#19

magdalena sa for siden:

He he :) Det er ikke det at jeg ikke vil ha barn,vil bare bli utdannet som sykepleier først.Har en villbass på 3 år,og ønsker å ha en utdanning og jobb i boks før lillesøster/bror:p


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.