Seriøst: Hva er det de tenker med? Sukker er noe som who og alle går ut mot om dagene, også går de hen og fjerner avgiften? :eek: Er et mulig? :rolleyes:
Hahaha - for en vits! Så akkurat det samme - for en gjeng med knehøner! All den forkus på usunnhet og overvektsproblematikk og økende helseproblemer forbundet med dette - og så setter de ned den avgiften av alle! Snakke om å skyte seg selv i begge beina med øks!
Litt trist, egentlig, at man i 2005 er SÅ lite opplyst og SÅ lite gjennomført på dette området.
Staten tjener vel mer på matmomsen da. Så lenge staten kan dra inn mest mulig penger virker det som om de driter i at folk sakte, men sikkert kveles av alt sukkeret.
Jeg aner ikke hva de vil gjøre annerledes jeg, men jeg håper bare at de vil ha hele nasjonens interesser i tankene og tenke langsiktig, og ikke bare kjøre en quick fix. Personlig har jeg råd til å betale mer i moms på mat, og sukkeravgiften vil vel ikke vesentlig endre mitt forbruk av sukkervarer om den nå skulle gå ned eller opp. Jeg håper bare de gjør det som er best for de fleste, på alle områder. Til lags åt alle kan ingen gjera.
Poenget er vel egentlig bare kort og godt at de rødgrønne vil gjøre ting annerledes. Punktum.
Hvordan og hva - det vet vi ikke enda. Men vi får vite det i de nærmeste 4 årene.
Jeg har i alle fall sånn helt personlig mer tro på dette alternativet, på mange områder. Så får vi se hva det ender opp med. Verreenn forrige regjering er det veldig vanskelig å bli, som jeg ser det. Nok en gang; på flere punkter.
Hvis sukkeravgiften skal ha noen funksjon må den være kunstig høy og det tror jeg ikke kommer til å skje.
Jeg bryr meg ihvertfall ikke noe om hva prisen er på noe som er godt. Må jeg ha det så MÅ jeg ha det, uansett pris. Noen kroner i xtra sukkeravgift spiller ingen rolle. Men med en kunstig høy pris, typ kr. 200 for en 100 g sjokolade så hadde kanskje t.o.m. jeg spist mindre sukker. (men da hadde jeg sikkert bestilt fra Sverige istedet...)
Hvis derimot sukkeravgiften fjernes så kommer jeg ihvertfall ikke til å spise mere sukker, det er ihvertfall helt sikkert. Det er trangen til sukker som er feil, ikke prisen.
Det med mere moms på matvarer kan gjerne komme tilbake igjen for meg. Jeg merket ihvertfall ikke noe når den ble senket. Da kommer kanskje prisene på mat til å synke litt når vi får den tilbake?
Jeg synes det er veldig skummelt at dere som stemte på de rød-grønne ikke vet hva de kommer til å gjøre med en såpass stor sak som matmoms. Matmoms er jo en "livsskatt" - skatt vi betaler for å få leve.
.
Nåja...hadde vi stemt på Bondevik & Co, ja så hadde vi ihvertfall vært garantert å få både økt matmoms og fjernet sukkeravgift...det er jo tross alt de som har foreslått det....
SERIØST...STEMTE DU PÅ BONDEVIK & CO...OG VISSTE AT DE VILLE ØKE MATMOMSEN OG FJERNE SUKKERAVGIFTA????
Når det gjelder det rødgrønne alternativet, ja så har de full anledning til å omstøte disse forslagene, og SP har jo allerede vært ut og signalisert at det for dem vil være svært vanskelig å kunne akseptere en økning i matmomsen...
Vedørense sukkeravgiften så håper jeg at denne ikke vil bli vedtatt. Nå har vi ihvertfall en gylden anledning til å påvirke det nye forslaget ved å sende henvendelser til partiene, stortingsgruppene og regjeringen i de kommende ukene, da de har full anledning til å gjøre om det de ønsker...de har jo tross alt flertall!!!
Samtidig vil en sukkeravgift føre til økte statsinntekter, og dette burde være et argument for å ØKE sukkeravgiften, også som et ledd i den generelle og forebyggende folkehelsen....
Jeg vet at folk kommer til å kjøpe mer sukkervarer om de blir billigere, Jeg jobbet på europris i vår/sommer og når vi satte ned kg prisen på løsgodt fra 80kr til 50kr kiloen kom folk strømmende til å kjøpte kilovis.
Barn som skulle på skoleavslutning og hadde fått 50 kr for å kjøpe brus og snop brukte ALLE og det blir faktisk 800g med snop og 1 brus. jeg satt å grøssa bak kassen den uken med alle skoleavsluttningen.. og hver lørdag og fredag ettermiddag.. grøsse folk kjøpte så utrolig mye snop! spesielt siden de trodde det var tilbud.. og så når de ikke var det kom de igjen når det var tomt å kjøpte like mye..
Jeg snakker om en varig lav pris, ikke tilbudsvarer. Når prisen settes ned som ett tilbud i en kort periode så vil det alltid være mer salg av denne varen enn det var før, samme om det er sjokolade, biler eller møbler.
Også tror jeg sjansen er stor for at det samme skjer med sukkeravgiften (hvis den fjernes) som med matmomsen, at maten (og evt. snopet) får tilnærmet samme pris som før så det ikke vil merkes for forbrukerne at avgiften er senket/fjernet.
:wacko:
Ærlig talt, HP. Vi som stemmer på de rød-grønne stemmer IKKE på små fillete enkeltsaker som matmoms og sukkeravgift. Visste DU at samarbeidsregjeringen kom til å øke momsen? Stemte du på dem likevel? Eller stemte du på et annet parti fordi de IKKE kom til å øke momsen? Jeg stemmer på et parti utifra de store linjene - helse, skole, miljøvern. DET trenger vi for å få leve!
Her ble jammen ikke mye å diskutere på her gitt...
Har noen flere spørsmål:
Hvorfor skal jeg respektere politiske partier som synes "penger i statskassa" er en bra begrunnelse til å beskatte et direkte skadelig næringsmiddel som sukker?
Hva gjør matmoms til en fillesak? Vår husholdning alene betaler mer enn 850kr i måneden i matmoms.
Jeg stemte på et parti i samlingsregjeringen, et parti som kjemper for verdiskapning, miljø, skole og utdanning. Bondevik & Co argumentet er meningsløst, denne mindretallsregjeringen hadde aldri fått fortsette i den form den har vært til idag. Når det gjelder statsbudsjettet så er der nok ganske mye kalkulert spill i inni der, det er viktig å huske på at regjeringen som legger fram dette vet at de skal ha 4 år i opposisjon.
Sukkeravgiften, slik den er idag - bort med den. Det er en meningsløs luksusavgift designet for å rake ekstra kroner inn i statskassa. Jeg vil karakterisere den som en uhederlig avgift.
Men når det er sagt så ser jeg gjerne at der innføres en ny avgift som rammer sukkermat, kioskmat, halvfabrikata (toro) og ferdigmat(grandiosa). Gjerne i form av at en har vanlig moms på alt som ikke er uprossesert og ferskt, eller uprossesert og fersktpakket. En avgift som går uavkortet til behandlende og forebyggende tilltak. Ser gjerne også at det tas bort all moms fra naturlig mat - fersk, vakumpakket og frossen.
Men HP da, vil du ekstrabelaste de stakkars barnefamiliene som har cashet inn konstantstøtten, nå har barna i barnehage, begge foreldre i heldagsstilling og ikke har tid nok til å lage mat fra "bunnen av".
Forøvrig vil jeg si at alle partier kjemper for "verdiskapning, miljø, skole og utdanning". Alikevel skjer det utrolig lite på disse "satsingsområdene". Nå når vi har fått en flertallsregjering, kanskje, og BARE kanskje skjer det noe.
Mn uærbødige mening ved de siste valgene er at når partiet Venstre, som representerer et ufattelig lite antall nordmenn, kan sitte i regjering, da er det noe alvorlig galt med vårt system. Men det er min mening.
Det som er sikkert er at det blir spennende de neste årene. Spesielt med tanke på utenriks- og forsvarspolitikken vi nå skal føre hvor SV skal ha en styrende finger eller to... Da blir også for meg sukkerskatten ikke det helt store.
Jeg mener barnefamiliene er de første som trenger å gjore noe med kostholdet sitt. Det er klisje, men det er barna som er framtiden. Penger er det som styrer oss mest, hva er det vanligste argumentet for at barna skal ha på sikkerhetsbelte? Jo fordi vi ikke skal få bot... Så ja, premier dem som lager maten fra bunnen av og har litt kvalitetstid på kjøkkenet sammen med familien, det vinner vi på som samfunn.
Det politiske systemet i Norge er ikke mye å skryte av nei. Det ideelle ville vært å fjernet alle partiene, og hatt et ekte demokrati der hvermansen kan stille til valg i sitt distrikt og ha reell mulighet til å nå tinget hvis h*n representere sine velgere.
Ja jeg vet vi kan stryke og omfordele på stemmeseddelen, men få mange nok til å gjøre det da... :rolleyes:
Nå legger jeg muligens ord i din munn. Du mener altså at staten skal styre valgene vi tar?
Jeg er enslig og står relativt (så mye jeg kan med lån på bil og hus) fritt økonomisk. Det vil si at jeg gjør ganske enkelt som jeg vil og gjør meg ingen av de økonomiske bekymringer barnefamilier (i den middelklassen Norge hevder vi ikke har) har. Det vil si at jeg kan spise tunfisk av boks dersom jeg har brukt mer penger enn jeg har...
Synes du dermed det er riktig at staten styrer våre valg ved skattlegging. At de som har nok, ikke behøver å styre sine valg av økonomiske årsaker? Er det ikke individets frihet som skal råde?
Å styre våre valg ved skattlegging er noe Norge har gjort lenge. Dette er en del av det Sosial Demokratiske samfunn. Egentlig alle samfunn, men å begrense spesiellt "luksus" forbruk som dopapir og barbersaker er noe Norge har gjort i mange år.
Jeg mener at Norge - som har et veldig høyt skattenivå - kan og bør styre valgene våre med skatteletter, heller enn økte skatter. Incentiver heller enn straff. Dette er måten de blå-gule har forsøkt å praktisere, de rød-grønne har tidligere praktisert motsatt.
Mine meninger om skatter er ganske komplekse, men ja - det er Statens jobb å styre våre valg med skattlegging. Og det er da jeg mener i forhold til sukkeravgiften, at en luksus avgift på sukker er bare å skrote, mens en avgift på sukker som har til å hensikt å redusere forbruk er positiv.
Intensjonen bak, begrunnelsen for skatter og avgifter er viktige for at individet skal akseptere den belastningen de er.
Den ideelle verden slik jeg ser den så er alle skatter og avgifter øremerkede. Samtlige har sin begrunnelse og hensikt - og i det sekundet de har oppfyllt denne faller de bort...
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.