< Tilbake til oversikten

Sten Sture Skaldemann - Spis deg ned i vekt

donjuanwannabe sa for siden:

Nå ser jeg at denne boken har kommet på norsk! Da kjøper jeg heller denne enn den svenske. Får håpe de jeg bestilte hos i Sverige ikke har sent den allerede til meg da.

Iset sa for siden:

Er det sant??? Jippi!!!!!!

Ziggy sa for siden:

.
Hvor har du sett/ hørt det hen?

Tenkte selv å kjøpe den svenske utgaven, men kommer den på norsk, ja da venter jeg til den kommer....

.

Aline sa for siden:

hvor bestilte du den svenske?

(kjøpe fra sverige = spare penger ;-) )

Aline sa for siden:

den koster dobbelt så mye i norge!!! :eek: :eek:

Ziggy sa for siden:

Har laget en oversikt over Kwasniewskis kostholdsfilosofi kalt Optimal Ernæring, som skal være ganske lik det kostholdet Sten Sture har fulgt.

Man kan jo kose seg med denne inntil boka kommer ut på norsk....

Som dere skjønner, så har jeg gått over fra et Atkins/ lavglykemisk kosthold, og over til et kosthold basert på Optimal Ernæring.

.

Begod sa for siden:

Er det du(Ziggy) som har skrevet det som var limt inn i innlegget eller har du sakset det. Syns protein inntaket var veldig lavt , burde det ikke vært justert etter kroppsvekt og evnt trening?

Ziggy sa for siden:

.
Det er jeg som har skrevet det, og proteininntaket er som du korrekt påpeker avhengig av kroppsvekt og aktivitetsnivå.

Proteinbehovet generelt sett blir beregnet på denne måten;

Ta høyden din i cm, og trekk fra 100. Dvs, er du 185 cm høy, så er den kalkulerte "idealvekta" for denne personen 85 kilo +/- 8,5 kg, altså mellom 76,5 og 93,5 alt etter kroppsbygning.

Dette tallet danner så bakgrunnen for beregningen av næringsbehovet.

For meg, som er 185 cm høy, vil dette være

• ca 85 gram protein
  • ca. 170 gr fett
  • ca 42,5 gram karbohydrater

Denne fordelingen er basert på forholdet mellom næringsstoffene med:

1,0 (P) : 2,0 (F) : 0,5 (K) - multiplisert med kroppsvekten.

Jeg bruker denne fordelingsnøkkelen da jeg har 23 kilo å ta av. Når jeg nærmer meg mitt mål, vil jeg også måtte endre fordelingen og beregningene etter hvert som jeg går ned.

For et friskt menneske vil den normale gjenbruket/turnover av protein ligge på 1 til 2% av kroppens totale proteininnhold.Denne turnoveren resluterer fortrinnsvis fra nedbrytingen av proteiner i mulkene til aminosyrer.

Men kroppen trenger ikke tilført så mye protein som enkelte kostholdseksperter har hevdet, da det normale "gjenbruket" av frigjorte aminosyrer fra eksisterende proteiner i kroppen er på 75 til 80% i danelsen av nye proteiner i kroppen (proteinsyntesen).

Det netto tapet av proteiner i kroppen er derfor ikke mere enn 30 til 40 gram pr. dag.

Det er dette som danner bakgrunnen for disse beregningene

.

Ziggy sa for siden:

.
Om du ser på den prosentvise fordelingen mellom næringsstoffene i denne kostholdsfilosofien, og sammenligner den med kostholdsrådene Dag Viljen Politzensky gir i bladet Mat & Helse sine kostholdsanbefalinger, så ser du at denne fordelingen ligger godt innenfor DVP's og Mat & Helses anbefalinger.

DVP's og Mat & Helses anbefalinger er som følgende;

Proteiner: 10 - 30%
Fett: 40 - 80%
Karbohydrater: 5 - 30%

Vær klar over at disse prosentgjengivelsene gjelder matens energiinnhold- ikke volum eller vekt.

.

ssskaldeman sa for siden:

Det verkar inte möjligt. Var har du hört det? Det är riktigt att ett norskt förlag köpt rätten att ge ut boken i Norge, men den måste väl översättas först? Senast jag hörde något letade man efter en översättare.

Jag trodde den skulle komma ut om ett halvår eller så. Jag ska kontrollera med förlaget och återkommer med besked.

Sten Sture

ssskaldeman sa for siden:

Nu har jag talat med förlaget (Lille MÅne). Man har fått tag på en översättare som börjat arbeta med boken. Den kommer troligen ut på norsk i februari nästa år.

Sten Sture

Iset sa for siden:

Åh.... :(
Jaja, tiden går jo fort.

donjuanwannabe sa for siden:

Jeg så det på norli.no. Men nå så jeg det var "ventes utgitt" ja. Men det er vel ikke lov å legge ut bøker for salg som ikke kommer for salg før om flere mnd.!?

Jeg fikk mail fra bokhandelen i sverige og prisen var 145,- så da er det jo greit. Så kjøper jeg heller den norske når den kommer om noen mnd.

Aline: [EMAIL="[email protected]"="[email protected]"][email protected][/EMAIL]

Spis deg ned i vekt                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 Spis deg ned i vekt                                                                                                                                                                             Forfatter:
                               Skaldemann, Sten Sture                                                                                                                                      Utgivelsesår:
                               2006                                                                                                     Språk:
                               Bokmål                                                                                                     Forlag:
                               Lille måne                                                                                                     Innbindingstype:
                               Innbundet                                                                                                                                      ISBN:
                               8292605207                                                                                              			                           			 				 			    	 					 					 					 					 					 					 					 					[url=""]Tips en venn om denne boka[/url] 				 				                                                                                                                                                                                              		            
             		                                                                                                              <strong>Spis deg ned i vekt</strong>
                       <strong>Pris: kr. 298,00</strong>
              			 			 			Ventes utgitt

Aline sa for siden:

Ziggy sa for siden:

.
Har bestilt boka til Sten Sture Skaldeman, "Spis deg ned i vekt". Skal bli interessant å sammenligne hans versjon sett i forhold til "Optimal Ernæring" av Kwasniewski og "Bedre uten Brød" av Lutz.

Skal komme med en omfattende sammenligning av disse kostholdsfilosofiene og Skaldemans metode når jeg har fått tak i boka.

Er det noen andre som allerede har lest den, og kan komme med litt mere info om hva den konkret går ut på??

.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.