< Tilbake til oversikten

Bursdagsfeiring i barnehagen

Helene sa for siden:

I nesten alle barnehager pleier man å ha med seg noe når man har bursdag til de andre på avdelingen. Tenkte vi kunne lage en samling over tips til hva man kan ta med

for vår egen del og fordi jeg vet at lavkarbo.no kommer langt fremme når andre søker på internett så ALLE som vil kan få lese våre sunne tips!

Mat man ikke bør ha med:

• Kake
  • Gele
  • Is
  • snop

Tips til mat:

• eksotisk fruktfat
  • oppskjærte grønnsaker
  • oppskjert frukt på pinne ( en til hver )
  • Grove "pizza boller" med mild godt kjøttfyll
  • Grove rundstykker med godt pålegg
  • Grove vaffler
  • Smoothies
  • Bær med vaniljesaus

noen som har andre tips?

nomma sa for siden:

Hvorfor ikke lage iskremen selv.. har en kjempe god oppskrift på is med fruktose.. fant den ikke akkurat nå.. skal prøve å finne den frem å få den lagt inn her..

Helene sa for siden:

Det kan jo gjøres.. men det er ikke så mange foreldre som tenker så langt.

Iset sa for siden:

Gele laget av Fun light eller hjemmelaget saft med fruktose er jo genialt. Fun inneholder jo aspartam, men jeg mener iallefall det er bedre å bruke litt aspartam enn mye sukker. Det er så liten mengde uansett.
Iskrem lager jeg veldig ofte selv. Sitron er favoritten (3-4 dråper sitronolje i kremen).
Kaker og muffins er enkelt å lage med fruktose eller speltmel og rårørsukker. :)

guro sa for siden:

Eggedosis, gjerne med et lite kakaodryss!

Bær med eggedosis!

Ferskpresset juice av blandede frukter (appelsin presses med sitruspresse. Banan, ananass, kiwi, eple etc renset og i biter kjøres i hurtigmikesr med applsinsaft og isbiter) servert med paraply!

Jeg serverte smoothie sist, men det floppet. Bare min datter og en til som spiste. De voksne turte ikke smake engang :confused: Men egentlig synes jeg fortsatt det er en god ide - bær-is liksom - bær, egg, olje (+søtt) = Perfekt!

Summer sa for siden:

Alternativer til bursdagsfeiringer i barnehagen:

Matvafler(havre) uten sukker, med smør, fårepølse eller sukkernedsatt/fritt syltetøy (valgfritt).

Heimebakte/nybakte grove rundstykker med pålegg til.

Smoothies
Litt meir "eksklusiv" frukt enn det dei har til dagleg.
Hot dog
Pizza
Hamburgere

Iset sa for siden:

Kesam-is:

Kjør 1 boks kesam (gjerne vaniljekesam, det blir enda bedre!) og 200-250 gram frosne bær i en kjøkkenmaskin til det blir en kremete masse. Smak til med søtstoff. Denne kan serveres med en gang, nå har den softis-konsistens. Vil du ha den fastere, lag kuler og sleng i frysen en times tid.

Kanskje litt vanskelig å ha med i barnehagen, men i hjemmebursdager er det jo toppers. :D

Jeg lager også ispinner av smoothies.

guro sa for siden:

• gulrotstaver med dip, gjerne andre grønnsaker også, sukkererter for eksempel

• kanskje servert sammen med 'pølser i frakk' (sosiser, eller oppdelt kvalitetswiener bakt inn i enten rundstykkedeig eller bakepulverdeig med grovt/sammalt mel/spelt)

• fedons franske sjokoladekake

• godteskål: biter av 70% kokesjokolade, blandende nøtter, rosiner, biter med tørket aprikos

• hjemmelaget karamellpudding (helmelk, egg, søtt, vanlije) , gjerne med bærsaus og krem til

• hjemmelaget sjokoladepudding, med krem eller eggedosis

• kakao med kremdott og hjemmebakte havrekjeks med ost

• fruktsalat med krem

• trollkrem (tyttebær, søtt, eggehvitter)

• bærkrem med mandelkjeks

Anne sa for siden:

Hva med smootihies?
100 varianter......
eller selvlaget "Barnehageyoghurt"? Yoghurt naturell med "barnehagens bærtilsetting" og event. selvvalgt søtstoff.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.