Katrine sa for siden:
Hvor lenge er det vanlig å være i induksjonen før man kommer i ketose? Er det vanlig med vekttap i denne fasen? Har forstått det sånn at det gjerne er først i fase to vekttapet kommer, er dette rett?
Katrine
Katrine sa for siden:
Hvor lenge er det vanlig å være i induksjonen før man kommer i ketose? Er det vanlig med vekttap i denne fasen? Har forstått det sånn at det gjerne er først i fase to vekttapet kommer, er dette rett?
Katrine
Iset sa for siden:
Det er umulig å si, for det er så forskjellig fra person til person. De fleste kommer i ketose mellom 2 og 4 dager etter de har begynt på induksjonen. Noen går ned mest den første uken, noen går ikke ned NOE da, noen går ned begge ukene og etter det, noen går ikke ned noe begge ukene men etter det osv osv. Det er rett og slett umulig å si, tror jeg. :)
vskr sa for siden:
Hei Katrine
Jeg begynte å gå ned første uken på induksjonen. Det er vel bare det at på vedvarende vekttap, skal en veilede kroppen mot en livsstilsdiett, ved å øke mengden karbo litt og litt.
En skal øke med 5 karb per dag hver uke til en ikke går ned lengre, for så å gå tilbake et eller to hakk for å fortsette vektreduksjonen.(trodde/tror i alle fall jeg...)
Iset sa for siden:
Hehe nei det blir litt voldsomt. Man skal øke med 5 gram per UKE. Altså første uken på vedvarende spiser du 25 gram karbo daglig, den neste uken er det 30 osv. Mer om dette kan du lese på "vedvarende vekttap" her inne. :)
vskr sa for siden:
det var det jeg mente... litt dårlig formulering:p
Nille sa for siden:
Bare for å klargjøre:
[color=purple][/color]
Som Iset sier, de fleste kommer i ketose etter 2-3 dager på Induksjonsnivå. De aller fleste tar også av mest de to første ukene. Dette fordi det i begynnelsen forsvinner en del vann i tillegg til fett.
[color=purple][/color]
I følge boka varer induksjonen i 14 dager. Denne er ment for å "kicke" igang vekttapet. Når man er ferdig med de første 14 dagene skal man gå over til vedvarende. Vedvarende skal man følge til man har ca. 5 kilo igjen til målet. Man skal i denne fasen (vedvarende) legge til karber 5 gram pr uke etter stigen (som dessverre mangler i den norske boka siden den er basert på 1992 versjonen av Atkins og er sørgelig utdatert) Se nedenfor. De fleste er i ketose til langt over 30-40 karber pr uke. Når man er 5 kilo fra målet skal man gå over til pre-vedlikeholdsfasen. Her legger man til 10 gram pr uke - til vekttapet stopper opp. Da har man funnet sitt karbetall. De fleste vil ha nådd målet sitt nå. Men om man trenger å gå ned flere kilo er det bare å gå ned et par hakk til man begynner å ta av og holde seg der til målet er nådd.
[color=purple][/color]
Vedvarende stigen:
[font=Comic Sans MS][/font]
Når alt dette er sagt..... mange er på Induksjon mye lenger enn 14 dager. Lengre enn de trenger de fleste, men det er opp til hver enkelt å avgjøre. Det er ikke skadelig. Men anbefales ikke lenger enn 6 mnd. Har man mye å ta av går jo vekttapet noe raskere på Induksjon enn vedvarende. Men mange opplever også at vekttapet stanser opp og kan ha veldig god nytte av å bevege seg oppover "stigen" for å ta av mer.
nettie sa for siden:
jeg lurer på hvor mye karbohydrater man skal spise når man er ferdig med slankingen å skal leve med et sundt normalt lavkarbo kosthold.
Distrea sa for siden:
I følge boka "bedre uten brød" opp til 72 karbo. Eller du tar inn karbo helt til du legger litt på deg igjen for å finne ut hvor mye karbohydrater akkurat DU trenger:)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.