< Tilbake til oversikten

Heisann

#1

Katty sa for siden:

Nå er det andre dagen jeg er her.
Prøver å holde karbo så lavt som mulig,men lurte på hvor mye karbo skal en ha til dagen ca?
Og om noen her inne kunne fortalt meg litt om denne dietten,evt gjerne om noe en kan spise?
Nei har ikke lest boken,men tar tak i tråder her:)
Noen som vet hvor fort en kan ta av i vekt når en starter?
Hehe mange spm her,takker på forhånd for svar:)!


#2

Anitra sa for siden:

Jeg har nå gått på introduksjonsdietten, hvor man skal ha 20 gr karbo pr. dag. Klarte å gå ned 4,1 kg på de 14 dagene. Hvis du går inn på den siden som heter Introduksjonsdietten finner du mange svar der. Og det er noen kjempeflinke mennesker her inne, som så å si har svar på alt :)

Kjempemasse lykke til :) For meg har dette fungert kjempebra! :)


#3

Nille sa for siden:

Hei du, og velkommen hit ! :D

Skal gjerne svare på alle spørsmål du har, men først og fremst vil jeg si at det ikke er anbefalt å starte på Atkins dietten uten først å ha lest boka. Det går fint å forberede seg ved å lese postene og det som er "klistret" om dietten her. Men ved å lese boka vil du forstå bedre hvordan, hvorfor og hvordan det hele virker. Det er selvfølgelig opp til deg selv, men for å få fullt utbytte bør du lese boka før du begynner. Du vil forstå hvorfor du kan spise noen matvarer/grønnsaker men ikke andre. Grønnsaker med fiber i er virktig. (broccoli er supert). Og du slipper å si..........Åååå kan jeg ikke/kan jeg det ? Men jeg trodde....... Og du slipper å gjøre elementære feil som kan ødelegge sjansen for suksess !! Det å lese boka først er en av mine kjepphester, så det vil jeg nok mase om !!! :)

Du vil alltid få svar på dine spørsmål her, men å forklare alt tar mange sider....ja en hel bok !

Du skal holde deg på 20 karbohydrater pr dag, disse skal hovedsaklig bestå av grønnsaker. (VIKTIG - se liste over tillatte matvarer og grønnsaker på induksjon) Prøv å spise så mye "ren" mat som mulig, dvs. kjøtt fisk, grønnsaker som ikke er fulle av tilsetningstoffer og E'er. (ikke pølser og hamburgere med andre ord).Første bud er å kutte ut sukker, hvitt mel, ris, pasta, poteter og andre stivelseholdige matvarer. I tillegg vil det de første 14 dagene være en fordel å ligge unna lettbrus og snop/gotteri "uten sukker". Dette fordi det mete av dette er tilsatt kunstig søtstoff. Vitsen med de førte 14 dagene er at du skal "rense" kroppen for alt dette. Spesielt søtstoffet "aspartame" er det frarådet mot. Du må drikke mye vann, minst 2.5 liter pr dag. Dess mere des bedre. Du bør spise faste måltider, mellom 3-6 timer i mellom. Dette er ikke en fettfattig diett, så du skal IKKE bruke lettmelk, lettsmør, lettpålegg etc. Du skal spise sunt fett som du finner i meierismør, fløte, oljer etc. Du bør også sørge for å ta gode kost tilskudd. Vitaminer og mineraler. Iset her inne er spesialist på det og kan sikkert svare deg.

De heldigste vil du kunne regne med å ta av 10% av vekten de første 14 dagene, men det vil etterhvert gå mye senere. Dvs. veier du 80 kg, er gjennomsnitt vektap 8 kg de første 14 dagene. Mye av dette er vann. Men de fleste som sliter med overvekt gjør det av en grunn, og de fleste av oss har "stor metabolisk motstand". Noen har stoffskifteproblem (færre en en skulle tro), insulinresistens eller andre årsaker som gjør at man ikke tar av så fort. I boka finnes det en tabell som viser hva som er normalt/ikke normalt. Det finnes ikke noe fasit svar. Menn tar normalt av fortere enn kvinner. Det vikige er å ikke a urealistiske forhåpninger. Hvis du tror du skal ta av 8 kg og tar av 2 eller 4 er det klart du blir skuffa ! Etter induksjonen tar gjennomsnittet tar av 0.5 til 1 kg pr uke. Noen tar av mer, andre tar av mindre. Det er uansett ikke heldig å ta av for mye pr uke. Da mister du i tillegg til fett også muskler.

Før du begynner lønner deg seg å ta mål og veie. Da har du et sammenligningsgrunnlag. Vei deg og morningen på dag 1, så lar du vekta være i fred til det har gått 14 dager. Vei deg alltid på samme tid på døgnet. Veier du deg morgen og kveld om hverandre eller hver dag blir du bare frustrert. Vekta kan variere +/- 3 kg i løpet av et døgn.
Grønnsaker, ren mat og vann - det er hovedpunktene.

Og du syns kanskje jeg er irriterende, - men jeg mener du bør lese boka før du begynner !!!

Uansett hva du velger, - velkommen hit og LYKKE TIL !
Bare spør om det er noe du lurer på !!


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.