< Tilbake til oversikten

Glycyrrhizic acid i mange produkter?

#1

Neptun-86 sa for siden:

Jeg har lest at det ikke anbefales å spise mye mat som inneholder glycyrrhizic acid, men er det egentlig mange mat- produkter som inneholder dette?


#2

HP sa for siden:

:nei:


#3

Iset sa for siden:

:confused:
er det et virkelig ord??


#4

Anitra sa for siden:

Jeg fant dette på nett: åååå det går så tregt å åpne sidenStoffet som gir lakrissmak heter glycyrrhizic acid, og blir brukt i godterier, tyggegummi, tannpasta og urtekurer. Mennene i forsøket hadde fått en daglig dose på mellom 400 og 500 milligram, og det er ikke mer enn man kan klare å få i seg på egen hånd.

Enkelte tyggegummier kan inneholde 24 milligram glycyrrhizic acid, mens noen typer urtete kan ha så mye som 450 milligram per liter, skriver BBC. Med en viss lakrisdilla går det altså an å få i seg like mye som mennene i forsøket.

Og nå fraråder altså Dr Mahmoud Mosaddegh fra Shaheed Behesthi University of Medical Sciences overdrevet inntak av Hockeypulver. Men det er spesielt lakrisbaserte urtekurer han advarer mot.

  • Lakrisrotekstrakt er en populær behandling mot mageproblemer, men inntil flere data kommer på bordet anbefaler vi å være forsiktig med bruken, sier han. For lavt testosteronnivå i blodet kan nemlig påvirke både humør og libido og i tillegg øke risikoen for seksualproblemer.
    Ikke enighet

Tidligere i år publiserte EU-kommisjonen en rapport som antydet at man ikke bør hive innpå mer enn 100 milligram glycyrrhizic acid om dagen, men det er slett ikke noen enighet om hvordan lakrisen egentlig virker i kroppen.

En undersøkelse som ble publisert i 1999 rapporterte om lignende resultater som den iranske, mens andre studier innimellom ikke har lykkes i å finne noen sammenheng mellom lakris og testosteron.

Uansett. Et par Nox eller en Tyrkisk pepper kan nok ikke gjøre store skaden, men er du bekymret for sengelivet bør du kanskje ta det litt rolig med det svarte stoffet inntil videre. Eller finne en avveksling fra misjonærstillinga.


#5

HP sa for siden:

Så det er dette stoffet som gjør at lakris kan brukes som prevensjon!!! Alltid lurt på hvorfor egentlig! Takk for at du tok opp emnet neptun-86, og ikke minst en stor takk til Anitra for det informative innlegget! :stortsmil


#6

Neptun-86 sa for siden:

Jeg har ikke hørt noe om at man kan bruke lakris som prevensjon, men du mente det sikkert ikke bokstavelig. :)


#7

HP sa for siden:

Jo, jeg gjorde det! :D Flere studier har vist at lakris kan føre til at menn blir midlertidig sterile... Da må det vel være dette stoffet da? ;)

Men det er ikke lurt å basere seg på lakris da... :p


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.