< Tilbake til oversikten

Overrasket Drevon

Nille sa for siden:

Ikke rart han er overrasket - han har jo ikke engang satt seg inn i hva lavkarbo dreier seg om ! Hva er det han tror da ??

I følge mine begreper (etter å ha levd lavkarbo i mange år) så spiser vi mer grønnsaker enn de fleste andre......
[color=purple][/color]

Før "de lærde" virkelig setter seg inn i hva lavkarbo dreier seg om, vil det ikke skje noen som helst endring i folkeoppfatningen av lavkarbo. Så lenge de uttaler seg mot edre vitende hele tiden......
[color=purple][/color]
Vi har en hard jobb foran oss dere !!

HP sa for siden:

Kansje han skal lese litt mer forskning enn det Journalister presenterer for ham når han får stillt spørsmål? :snill:

:D

Fedonisten sa for siden:

Stakkars lille Drevon-mann :ja:

:nei: (dette er ikke en nei-smiley - men en rister oppgitt på hodet-smiley)

Iset sa for siden:

Drevon ja, han er en av ernæringsekspertene i vektklubb.no. Jeg er jo desverre medlem der og har tilgang til mange lukkede nettdiskusjoner, der han og andre svarer. Dersom dere visste hvor mye dritt han lirer utav seg i disse diskusjonene hadde dere fått hakeslepp! Men jeg tror ikke jeg har lov å legge det ut her... Jeg får helt MAKK!!!!

donjuanwannabe sa for siden:

Yes! Jeg har aldri vært glad i grønnsaker men da jeg begynte på lavkarbo var jo grønnsaker en del av dietten så da måtte jeg jo spise det. Det tok litt tid å venne seg til smaken men nå synes jeg det faktisk er godt og friskt. Det smaker faktisk noe i motsetning til pasta, ris o.l.

Joda du får lov av meg! :) Hadde vært interessant å høre. Men jeg har jo sett han i diskusjoner før så jeg får en anelse.

Iset sa for siden:

:Fnise: Jo men jeg vet ikke ang copyright, vet du. Hvis det liksom skal være lukkede diskusjoner, så er det kanskje ikke akkurat lov for meg å legge det ut her. ;) Tør ikke. Men det er iallefall helt utrolig. Det er MANGE artikler der inne som dere burde ha lest, mange som hakker på lavkarbo. De er meget fientlig innstilt til lavkarbo der inne, jeg leser artikkel på artikkel som omtaler lavkarbo som noe av det verste som finnes. Søren at det bare er for medlemmer. :mad:

DJWB: har fått cden, beklager at jeg ikke har fått sendt pm til deg. Har ikke fått hørt på den enda for mannen har jobbet så mye overtid, og jeg må vente til jenta mi er i seng før jeg kan høre på den, for ellers blir det for mye uro rundt meg. Skal få hørt på den i løpet av neste uke, da jobber mannen min mye mindre og jeg får mer avlastning. :)

205gti16v sa for siden:

Eg eter personleg, mellom 0,5-1,2 kilo grønnsaker og frukt per dag, så han kan ikkje komme her å beskylle meg for å ete lite grønnsaker.

Trur ikkje han har lest atkins si bok eller nåken andre bøker om emnet. Det er som om ein traktormekaniker frå 1930 skulle fikse ein 2005 modell Peugeot 407HDi:D

Iset sa for siden:

Ja det er skremmende lite som beveger seg i topplokket på disse ernæringsrådfolka! Jeg begriper det ikke! Det skal jammen ikke mye vett til for å kunne være en profilert ernæringsekspert og tjene en haug med penger på folks dyrebare helse her i landet. Jeg blir matt...

Til nå har jeg bla lest inne på vektklubb om lavkarbo, at man blir: trøtt, får pms, sliten, hjerte/karsykdommer, høyere kolesterol, dårligere søvn, man blir irritabel, at mettet fett (smør feks) er livsfarlig og man heller må bruke margarin, at man får dårlig ånde uten brød og poteter, osv osv.

Drevons yndlings "sitat" er visst dette (det går igjen flere ganger i nettdiskusjonene med ham):

"Det er ikke fornuftig at en stor del av den rike verden skal spise høy-protein kost fordi det er meget ressurskrevende å produsere slik mat"

For ikke å snakke om alle studiene han trekker frem. Hvis jeg fikk 10 øre for hver gang han nevner ordet "studier" i nettdiskusjoner og artikler, hadde jeg vært rikere enn Gates nå.

nøtta sa for siden:

:lol:

HP sa for siden:

Jeg har litt lyst å melde meg inn i vektklubb.no jeg nå. :snill:

205gti16v sa for siden:

Tenk om 40 av oss meldte seg inn og starta alle mogleg diskusjonar:D :D :D :D :D :D

Rock and roll:D

Det er ikke fornuftig at en stor del av den rike verden skal spise høy-protein kost fordi det er meget ressurskrevende å produsere slik mat" Sitat Drevon.

Fantastisk teit,men det viser kor dårlege argument han har. Min kropp bryr seg ikkje om sulten i afrika, den vil ha feit animalsk mat, grønnsaker og generell low/slow carb kosthold.
Berre så det er sagt så bryr det inni skallen min seg om Afrika.

For det om poteter er tradisjon betyr ikkje det at det er sunt, dette er ein av Norum sin kjepphest. Potet,sikringskost,blablabla.

MEN kvitløk har jo møkje lenger tradisjon i gamle Noreg, vikingane bytta til seg kvitløk mot urter som vaks villt i Noreg.

Har aldri høyrt Norum sei noke som helst om kvitløk;)

des65 sa for siden:

Iset, håper du roper litt ut der mot denne Drevon!:boxing:

Fedonisten sa for siden:

klarte ikke dy meg jeg - så Fedonisten er herved medlem!

planlegge no' lurt

Summer sa for siden:

:D

Iset sa for siden:

Sjekk disse syke artiklene:

www.vektklubb.no/cm/2.10/2.101/1.50636

www.vektklubb.no/cm/2.10/2.101/1.36641

www.vektklubb.no/cm/2.10/2.101/1.31296

www.vektklubb.no/cm/2.10/2.101/1.26259

:o:o:o (Det de "glemmer" å nevne i slike undersøkelser, er at de ikke tester rent fett, men fet + karbohydrater, feks pommers frites eller burger med brød - hallo!!!!).

Du er jo en fedonist så du er sikkert enig i noen av fett-artiklene, men allikevel... De er så lavkarbofientlige at det er til å kaste opp av!

Nille sa for siden:

Må være logget inn for å få frem de artiklene visst.....

Fedonisten sa for siden:

....tror egentlig de linkene var til meg - og de andre som evt. er medlemmer......

:)

HP sa for siden:

Vi får snart artikler på [url]www.lavkarbo.no[/url] - så svar til disse artikklene vil jo være passende tema å starte med :p

Iset sa for siden:

Ja, jeg la dem frem til Fedonisten siden hun nettopp hadde meldt seg inn. :)
Argh jeg har så lyst å bare legge dem inn her, men det kan jeg jo selvsagt ikke. Dere får melde dere på, så lager vi "krig" der inne. :p

Nille sa for siden:

Gidder ikke å betale for noe jeg ikke har bruk for nei.....:cool:

:p:p

Jeg fikk lyst til å melde meg inn i vektklubb.nå, så jeg får le litt. Det koster jo så lite for 1 år likevel, så hvorfor ikke. Latterkramper i 1 år for kr. 500 er jammen meg ikke dyrt! :) Men jeg skal ikke diskutere da, det er jo ikke noe vits. Bare lese litt.

Iset sa for siden:

Sånn som med NRK. :sur:

HP sa for siden:

Kast ut TV'n da :snill:

Så slipper du lisens fram til den kommende regjeringen innfører NRK lisens på mobiltelefoner og datamaskiner :p

Iset sa for siden:

Kast ut tven? Er du skrullete, menneske??? :eek: :p
Vet at dere ikke har TV, men for meg er det like viktig som mat og drikke. :o
Neida, men et liv uten TV? Ja, kanskje om jeg bodde på en seter oppi fjellet, men ikke her midt i byen. Huff nei, tv må man ha. :p

timich sa for siden:

Jeg er også medlem i Vektklubb, men er absolutt IKKE tilhenger av filosofien deres! Meldte meg inn for et halvt år bare, for å få litt ekstra motivasjon siden jeg kan fylle inn hva/hvor mye jeg spiser, og følge vekt- og livvidde-kurven min. Ut ifra hva slags mat jeg legger inn, regner maskinen ut hvor stor andel som er fett/proteiner/karbohydrater. Jeg leser det, og bruker mine egne kunnskaper til å vurdere hvordan jeg ligger an (dvs jeg driter oppi om jeg har spist "for mye fett" ifølge folka på Vektklubb).
Ellers syns jeg ikke det er særlig nyttig, både Drevon og Birketvedt tilhører "den gamle skolen", men man får seg jo mange gode lattere da. Som i denne artikkelen som var lagt ut i dag (jeg kopierer den inn her, håper det går bra...):

Viktige karbohydrater

Foto: Scanpix

Spiser vi for lite karbohydrater for å slanke oss, vil vi raskt gå ned i vekt de første dagene.
Det skyldes at glykogenet som er lagret i leveren og som binder mye vann, brytes ned for å holde blodsukkernivået konstant.

At du går ned i vekt skyldes altså at mengden vann i kroppen reduseres, ikke at fettet forbrennes. Du tømmer kroppscellene for væske, noe som på sikt er skadelig.

Når du begynner å spise karbohydrater igjen, går du opp i vekt fordi cellene trenger å få tilbake væsketapet. Et kosthold med lite karbohydrater er skadelig for kroppscellene, for nyrene og for blodårene i det lange løp.

De største mengdene med karbohydrater finner vi i vegetabilsk mat. Karbohydrater kan deles inn i tre grupper; de enkle, de sammensatte og fiber. De enkle karbohydratene finnes i sukker, honning og sirup, men også i melk, frukt og i visse grønnsaker.

De sammensatte karbohydratene som også kalles stivelse, finnes blant annet i mel, brød, gryn,
poteter og ris, i pasta, tørkede belgfrukter, grønnsaker og rotfrukter.

Fiber kalles de plantedelene som ikke kan brytes ned og som tas opp i tykktarmen. Fibrene er
plantenes skjelett, og finnes grove melsorter. Fiber finnes også i kornprodukter der man ikke har fjernet skallet, for eksempel havregryn og naturris, samt i tørkede erter og bønner, grønnsaker, rotfrukter og frukt.

Kroppen bruker karbohydratene til brennstoff. Dette skjer ved at karbohydratene vi spiser blir
brutt ned til sukker i mage-tarm-systemet for deretter å bli sugd opp i blodet.

Dersom vi får et overskudd av karbohydrater i kroppen, vil disse bli lagret i muskler og lever som glykogen for å bli brukt til brennstoff utenom måltidene.

Mange tror at dette brennstoffet kun blir brukt når vi trimmer og bruker musklene ellers, men det er ikke riktig. Både hjernen, lungene og andre organer må ha brensel for å fungere. Kroppen trenger også brennstoff til mange kjemiske reaksjoner.

En annen viktig oppgave karbohydratene har, er å tilføre kroppen vitaminer og mineraler.
Karbohydratene er i tillegg bra for tarmene, de stabiliserer blodsukkeret og har en positiv effekt på blodfettet.

Karbohydratene er nødvendig for å holde blodsukkernivået innenfor normale grenser. Hvis du
spiser mindre enn minimumsbehovet, som er 50 til 100 gram per dag, omgjøres protein og fett til sukker eller energi som kan utnyttes på samme måte som
sukkeret.

Hvis store mengder fett og proteiner brytes ned, dannes sure avfallsprodukter som utsondres via urin og lunger. Hvis du spiser for lite eller feil type karbohydrater, kan du få problemer med forstoppelse. Dessuten spiser du kanskje til gjengjeld mer fett og protein som påvirker kroppen negativt.

Det vi i denne sammenhengen ikke tenker over er at for mye fett påskynder blant annet forkalkningen av årene, mens for mye protein overbelaster nyrene.

Av Grethe Støa Birketvedt

themonk sa for siden:

Ja, vi har jo alle merket hvor viktige karbohydratene er. :rolleyes:

Jeg skjønner meg ikke helt på folk som jobber så intenst for å bedra seg selv. Bevisene er jo klare, det gjelder bare å ta av seg skylappene. Den gjengen der har predikert de samme kostholdsreglene i førti år. Jeg bryr meg ikke om at de lurer seg selv, men at de skal dra med seg så mange andre ned i dragsuget er ikke særlig positivt.

sirkeline sa for siden:

Vi burde kontakte alle utgaver av den kulørte pressen, Dagbladet, VG osv i samlet flokk. Fortelle dem hvor mye vi til sammen har gått ned i vekt, før-og etterbilder, helsegevinster, bedring i livskvalitet m.m!!!!

Ble ekstra provosert av avsnittet i artikkelen hvor det står at du går raskt ned i vekt de første dagene på lavkarbo, og at dette bare er væske. Herregud, da burde jeg bare vært en liten sølepytt nå.......:p

Men egentlig kan de skrive og uttale seg akkurat som de vil. Mine resultater er reelle, og dem kan ingen ta fra meg. Bortsett fra meg sjøl, da, hvis jeg faller av lavkarbovogna. Noe jeg har null planer om å gjøre!:D

nøtta sa for siden:

nrk er kjekt og ha i jula da :) tenk askepott, grevinnen, månetoppen.... you name it ;)

(hadde aldri trodd jeg skulle reklamere for nrk :lol:)

Iset sa for siden:

Ja, jeg må jo ha NRK i jula hehe. :D
Men jeg syns det blir for ille å betale 2000 kr for EN DAGS bruk av kanalen.. :rolleyes:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.