< Tilbake til oversikten

Spisedag (kveld)

#1

MHM sa for siden:

Kostholdsrådgiveren og forfatteren Rob Faigin hevder det er mange fordeler med å spise store mengder karbohydrat til noen få måltider. Vel og merke ETTER å ha holdt et svært karbohydratfattig regime i 4-8 uker. Gunstige virkninger: 1) Holder stoffskifte i gang og forhindrer at det blir lettere å legge på seg, 2) Gir en sterk økning i glykogenlagrene i musklene, noe som kan optimalisere balansen mellom de anabole hormonene insulin, veksthormon og IGF-1, 3) Kan gi mer kraft og overskudd under intensiv trening, 4) Kan virke gunstig både på testosteronet og kjønnsdriften.

Regler for dette karbohydratmåltidet: Minst 40 gram karbohydrat. Maks 20 gram fett og maks 20 gram protein. Karbomatvarene bør fortrinnsvis være bær, søt frukt, is, loff med syltetøy, pasta med vegetarsaus og litt sjokolade. Man bør ikke overdrive sukkerinntaket, og det bør ikke være pizza, potetgull eller annet med kombinasjonen fett og karbohydrater.

Kilde: Mat & Helse nr 03-2004.

Personlig synes jeg: Høres veldig fristende ut, men VELDIG skummelt med tanke på karbocraving dagen derpå :eek: :eek: :( :mad:


#2

Nille sa for siden:

Ja jeg vet at f.eks. CAD/CALP dietten og et par andre har såkalte "reward meal". Og jeg har også en venninde som har en såkalt "refeed" dag 1 gang pr mnd. Problemet er som MHM sier det du setter igang i kroppen. Det har kanskje noe for seg for noen, MEN det er definitivt IKKE en del av Atkins Dietten. Vil man ha en slik dag bør man kanskje finne en diett som er lagt opp slik.......der er det kanskje andre regler som gjelder uka igjennom også, - andre matvarer etc. Det er aldri lurt å blande dietter, - det er sammensetningen og måten å gjøre det på som gjør at den enkelte virker...... Hvis man plukker det man liker fra hver enkelt blir det jo bare rot & tull !!

Atkins fungerer IKKE med en kveld juks i uka på induksjon eller vedvarende. Har man kommet videre har man litt mer løsere tøyler og kan tillate seg mer..... Det finnes sikkert folk som kan slå seg løs i helgene og være streng i ukedagene............ men klippenen mine ovenfor viser vel klart hva Atkins sier om det...... Zigzagging back and forth between Induction and Maintenance means you have not integrated this new, healthy eating pattern into your life. :D


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.