Nemlig brødet til Princess her inne!!! Det som er uten noen form for soya og uten fibrex, bare egg, creme fraiche, diverse frø og bakepulver. Trodde aldri konsistensen skulle bli så god siden det ikke var NOEN form for "mel" i det, og røren ble jo som ei suppe, veldig tynn. Men jeg ble nesten SJOKKERT over hvor bra det så ut ferdigstekt, og hvor bra skivene hang sammen, og ikke minst hvor godt det smakte i forhold til ALLE lavkarbo-brødene jeg har smakt før!! :eek: :eek:
Det smakte vel omtrent som fiberrik i brødform, bare enda bedre, mer smak. Og siden det ikke inneholder noe soyamel/soyaprotein, får det ikke den svampete konsistensen og den merkelige smaken av dette.
Nei dette bør dere prøve, folkens! Jeg skar brødet i skiver og frøs alle skivene ned, og tar ut to og to skiver (spiser to om gangen) og tiner dem i brødristeren. Nydelig!
Helt enig Iset!:)
Det er kjempegodt og smaker ikke av egg synes jeg!:)
Jeg syntes også at deigen så litt tynt ut så jeg hadde i bittelitt grann FiberHusk. Neste gang våger nok jeg også å følge oppskriften helt.:p
Kanskje prøve jeg å lage muffins av dem? Noen som har prøvd det?:confused:
(Bare for å få noen "grove rundstykker".;) )
ellers er det bare å putte oppi det du føler for av frø og nøtter... jeg har hakkede valnøtter i :sikle: (men det er for at jeg ikke er så glad i sesamfrø)
Fibrex får man kun kjøpt i Sverige (dessverre), men man kan kjøpe sukkerroefiber på helsekosten i norge (samme greia bare grovere enn fibrex)... 5 kh per 100 gram cirka :)
Heisan. Støtter helt og holdent dette innlegget.. Jeg har bakt de i muffinsformer og, blir helt fortreffelig. Da steiker jeg de i ca 25 min. De blir på en måte litt "fluffigere" om du skjønner. Varierer litt på innholdet, da bruker jeg gjerne bare hvetekim istedet for kli, blir på en måte lyst brød da. Søndagsfrokost f.eks...
spørsmål - hvor mange skiver får dere av dette brødet - evt til Tuttamost - hvor mange muffins? Jeg lagde rundstykker av det, og fikk 12. Høres det omtrendt riktig ut?
Kan vel stemme det, at et rundstykke kan tilsvare to skiver - takk skal du ha :)
Rundstykkene mine bare bare så harde og kompakte at jeg lurte på om jeg hadde gjort noe galt. tok 20 g ekstra fiber i (for da var pakka mi tom, hehe) samt en neve solsikkefrø, og lurte på om dette kunne være årsaken til at det ikke hevet seg ordentlig e.l.
Jeg vet ikke om det er induksjonsmat.. men jeg tror det. Inneholder bare frø og fiber og kh innholdet i brødet er kanksje 30 gram(? jeg vet ikke, jeg skal regne ut) og dvs ca 1.2 kh per skive :)
Juhu, nå er brødet ferdig og det smakte aldeles nyyydelig :sikle:
Hadde ikke fibrex, så jeg erstattet det med Atkins bakemix, heiv også oppi litt solsikkefrø og sesamfrø.
Er det normalt at brødet blir litt smulete?
Har også bakt brød i dag, men det var ei oppskrift jeg fant på 5 egg og uten soyaprotein, enda det var et sånn proteinbrød jeg egentlig skulle bake ;) Jaja får finne den rette oppskrifta til neste gang. SKal forsøke litt forskjellige oppskrifter å se hva jeg liker.
fiberhusk = psylliumfrø. Fås på helsekost og noen butikker. Fibrex, vettikke. Soyaflakes= helsekosten. Ligner litt på små cornflakes. Brukes til mye rart, fkes i youghurt eller muesli etc.
Hm.. jeg savner brød og burde kanskje prøve å bake. Men så er det meg og baking igjen da.....:rolleyes: . Kanskje jeg skal spørre Georgine om hun en dag kan ta med en liten smaksprøve til meg. Liten vits å prøve å bake, hvis jeg ikke liker det?
men du om du klarer og bakeostekake går dette som en lek, ikke noe heving eller noen ting , akkurat som en vaffelrøre der du slenger oppi det du vil og frø , urter og det du føler for ---> hel oppi en brødform eller to = voilla !!! :D
Ja, da får jeg prøve dette brødet. Laget nabobrød i går og det ble så kompakt og tørt. Det til tross for at jeg fulgte oppskriften til punkt og prikke.. Er prinsessebrødet mindre tørt og mindre kompakt? Og smuler det like ille som nabobrødet?
Jeg bakte en versjon av prinsessebrødet her om dagen, og det ble saftig og godt - flere av de jeg jobber sammen med som har bakt dette brødet fordi det er så godt! Her er oppskriften jeg benyttet:
4 egg
2 dl. seterrømme
0.5 dl. olje
1.5 ss bakepulver
4 ss linfrø
60 g speltkli
40 g fiber husk
45 g solsikkefrø
30 g valnøtter
Du kan bruke kruska-kli også, men jeg bruker speltkli (fra helsekosten, ja) p.g.a. blodtypen min!
Det blir ganske mørkt på farge, men smaken er god, og konsistensen minner litt om en mellomting av brød og formkake syns jeg - myk og god. (Med litt krydder og søtstoff kan dette bli en nydelig krydderkake)
Tror det blir ca. 37 karber i hele brødet!! (Ble litt overrasket over at det var så mye karber i bakepulver - 7 i 1.5 ss!)
Denne type brød funker ikke i brødbakemaskin. Det har de iallefall sagt de som har prøvd. Det er ikke gjær i og det skal ikke eltes.
[color=purple][/color]
Det er bare å blande ingrediensene og hive i formen, ikke noe knaing eller noe. Kjempelett ! Det eneste som tar tid her er å måle opp ingrediensene ! :p
Bruke muffinsformer.. Men nå skal jeg prøve å lage rundstykker av min brøddeig. Den henger i hop og jeg tenkte å rulle dem i soyaproteinmel og klasker dem på bakepapir. Kommer sikkert til å flyte litt uover, men jeg skal i allefall prøve.
Nå har jeg baket!!! :) Men jeg fikk ikke tak i hvetekli, så jeg kjøpte speltkli, går det bra tro? :confused: Og hadde ikke rapsolje, så det ble olivenolje....
Gleder meg i hvertfall til det blir litt kjøligere, så jeg kan smake :p
5 egg
0,5 dl extra virgin olje av ettellerannetslag
3 ts Seltin (eller LO-salt)
2 dl sæterrømme
2 dl vann
1,5 ts bakepulver
100 gr kruskakli
75 gram sesamfrø
75 gram linfrø
100 gram valnøtter
100 gram solsikkefrø
50 gram bokhvete
1 ss fiber husk
1/2 ss karve (kan utelates - men det er knallgodt)
Bland alt det tørre. Bland alt det våte - og bland tilslutt sammen. Er litt "sausete" først, men la det svelle 15-20 minutter. Rør igjen og hell i form dekket med bakepapir.
Stek på 175 grader - midterste rille i 50 minutter.
Jeg tar det ut av formen ganske raskt når det er ferdig - og legger det til avkjøling på rist. Når det er helt avkjølet skjærer jeg det i skiver og fryser 4 og 4 i hver sin pose og legger i fryser. Tar opp og legger i kjøleskap dagen for jeg skal bruke. Oppbevarer skivene i plastpose i kjøleskap til de er spist.....
Det er ikke akkurat veldig lavt i karber, men mye lavere enn vanlig brød. En skive veier ca. 45-50 gram om har ca. 5 karber....
PÅ Atkins vedvarende må man ikke vente sååå lenge. Har du sett stigen ? Vedvarendestigen - tilbakeføring av matvarer . Frø og nøtter er steg 3 på stigen, dvs. i uke 3. Og hvorfor må en vente lenge med bokhvete da ? Det er jo også en nøtt (på linje med andre frø og nøtter) og har absolutt ikke noe med hvete (som i korn) å gjøre ......
[color=purple][/color]
Det er kun karbo innholdet spm gjør at en bør vente. Har man en 20 grams grense er det litt drøyt med en skive på 5. Men ser en på det er det jo mange som spiser 2 fiberrik med en total på 6-7. Må innrømme at jeg ikke helt ser forkjellen :)
Nå har jeg bakt og smakt, og det ble veldig bra, selv om jeg gjorde et par små feil første gangen:o
Du Nille, jeg bare stusser litt på næringsinnholdet du har oppgitt. Du sier det er ca 5 karber pr skive, men i den remsa di står det at det er 9. Er det meg som leser remsa feil elller har misforstått noe?:confused:
Kan det være de fire fibergrammene som er trekt i fra, derfor du sier 5 gram netto karber? Er ikke noe flink til det jeg, pleier å bruke bruttoen.
Ja - det stemmer. Jeg har lagt regnestykket inn i Fitday, som jo er et amerikansk program, og der må vi trekke fra fiber sjøl. Så det er 9 karber - minus 4 fiber = 5 ! :)
JEg lurte på næringsinnholdet i speltkli jeg (spesielt hvor mye karbohydrater). Og næringsinnholdet i soyaflak hvis noen vet.
Og til slutt: sukkerroefiber - hva er det for noe og hva bruker man det til og hvorfor? (hilsen uvitende) :confused:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.