< Tilbake til oversikten

Sunn mat for tenåringer

Albertine sa for siden:

Jeg har fått forespørsel om å lage istand litt informasjon om mat og sammensetning av måltider for en liten gruppe tolvåringer. Gruppa skal ikke slankes, bare få tips om gode måltidsrytmer, forslag til middag og andre måltider, og tips om lørdagsgodt osv. De får tilbud om fysisk aktivitet to ganger i uka, svømming og turer, og skal ha temakvelder om mat. Jeg har ting sånn noenlunde på G, men kan gjerne tenke meg innspill fra dere.

Summer sa for siden:

Gode måltidsrytmer er jo å få i seg frokost, lunch, middag og kveldsmat og helst ikke så mye over tre timer mellom hvert måltid.

Holde seg unna snop og brus.

Spise grovt brød med proteinpålegg (pølse, leverpostei, ost, egg, rekesalat osv), bruke grønnsaker til maten, kokte, salater (gjerne tacosalat med avokado og knust nachips for å gjøre det hele mer spennende).

Lørdagssnacks: Nøtter av ulike slag. Peanøtter fra maarud er feks et veldig godt alternativ til annen chips. Grønnsaksstaver med dip. Pizza med grov bunn, kjøtt og ost med salat til (pizza med grov bunn stekt på en plate smurt inn med masse smør og strødd på litt salt og pizza krydder er så utrolig smakfullt og deilig!). Taco er god lørdagskos.

Nille sa for siden:

Å spise hver 3. time er vel litt i overkant av hva som er praktisk mulig for de fleste. Hver 4. time passer bedre med både skoletid/frikvarter etc. eller ??? :snill:
[color=purple][/color]
Uansett aldri gå mer enn 6 våkne timer uten mat......

luringen sa for siden:

tja...her i huset svinger det mellom å måtte passe på at de spiser ,til å styre hvor mye de spiser...og når..men i det store å hele; min jobb som mamse er å sørge for tilgjengelige riktige og gode matvarer! Så oppfordrer jeg til at de selv kan lage og ordne selv. Stas å lage/bake/koke & brase faktisk når de får lov å styre seg sjøl...og da spiser de godt og! Poppis er pizza, taco, suppe, rundstykker ostesmørbrød, egg/bacon, smørbrød...

Er de flinke å spiser matpakken sin jevnlig, får de penger til å kjøpe lunsj i kantina en dag i uka. middag er dagens lille høydepkt. de får av og til lov å bestemme meny, og av å til må de da spise litt uansett hva jeg har laga. Alltid en grønnsak...så er resten greit..hehe. Litt streng jeg da..

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.