Iset sa for siden:
Da tenker jeg på noe ala Atkins/ketolyse, med mye fett og lite karbo. :D
Iset sa for siden:
Da tenker jeg på noe ala Atkins/ketolyse, med mye fett og lite karbo. :D
Gamla sa for siden:
Seifilet i microbølgeovn
150- 200 g seifilet
150- 200 g squash
50-100g finhakket løk
Ruccolasalat
ca 1 ts smør
Salt og pepper
Noen dråper sitronsaft
2 ss rømme eller creme fraiche
Smør en mikrobølgeform og legg i løken og litt av ruccolasalaten i bunnen. Legg fiskestykkene og resten av ruccolasalaten oppå. Øverst legges squashen. Salte og peppre og ha på sitronsaft og rømme/creme fraiche til slutt. Legg på lokk. 5 min i mikrobølgeovnen ved full effekt. Rør forsiktig rundt; 1 - 2 -3 så er retten er ferdig!
Seifilet : 0 g KH pr 100g
Squash : 2.2g KH pr 100g
Løk : 5,7 g KH pr 100g
Ruccolasalat : ? men veldig lite
Smør : 0 g KH 100 g
Sitron : 9 g Kh pr 100g (Fra flaske)
Rømme : 1.6 g KH pr 100
Creme frainch: 2,0 g KH pr 100g
Dette blir kanskje ikke den feteste retten, men den er kjempegod synes jeg og passer både til Ketolysekuren og Atkins.
Anne sa for siden:
En minivariant av Komkaris seifilet i Microovn:
Bland Creme Freshen med et par teskj. tomatpure (eller en boks hermetiske tomater) og en ss olje før den helles over fiskeretten.
I tillegg kan du skjære løken i båter(for å få litt å bite i) og ha i feks en skivet gulrot.
Eventuelt kan du ha over litt ost før den settes i ovn.
Stekes på 150 grader i ovn m/termometer. Stikk termometeret i den tykkeste fiskebiten. Sett gradene på ca 65, så får du saftig og fin fisk (den etterstekes fort noen grader på bordet)
:)
Iset sa for siden:
Mmm nam nam, tusen takk dere. :klem:
Summer sa for siden:
Jeg synes seifilte stekt i smør med en hel løk også er nydelig.
Også kokt i fløte sammen med brokkoli.
Iset sa for siden:
Åh naaam. Og med rømmesaus feks. Nam nam nam tror jeg skal ha det til middag idag. Bare passe på å ikke spise for mye løk, jeg elsker løk. :D
Nille sa for siden:
Jeg pleide å lage en seiegryte - samme som mor alltid pleide å lage da vi var på båttur. Den er veldig enkelt, men vannvittig god. Selv middagsgjester som kamerater av sønnen min (som da gikk i 4-5 klasse) som absolutt IKKE likte fisk, forsynte seg gjerne et par ganger og lurte på om de kunne komme neste gang også....:p
[color=purple][/color]
Men den er ikke akkurat lavkarbo da...eler kanskje den er det.....
[color=purple][/color]
2 svære klatter meierismør i bunne av en stor gryte (ca. 100 gram)
2 store purrer i skiver legges over
200 gram seifilet pr person skjæres i store terninger (minst 2 x 2 cm) - salres, pepres og legges oppå purren
1/2 pose eller 1/2 bunt gulerøtter skrelle og skjæres i skiver og legges oppå fisken.
1 til 1 1/2 beger med rømme smøres utover gulerøttene.
[color=purple][/color]
Lokk legges på og det hele trekkes/putres på middels varme i ca 30-40 minutter til gulerøttene på toppen er møre.
[color=purple][/color]
Smøret, rømmen og kraften fra fisk og grønnsaker lager en deilig saus.
[color=purple][/color]
Serveres med salat (eller poteter for de som spiser det.......)
[color=purple][/color]
Fikk dette til middag hos moren min på tirsdag, - hadde helt glemt retten, har ikke laget den på mange år.
Summer sa for siden:
Å; Nille, det der høres bare himmelsk ut!
Iset sa for siden:
Mmm lurer på om jeg skal prøve denne med feks brokkoli istedetfor gulrøtter? Hadde det vært noe kanskje? :sikle:
Nille sa for siden:
Tror den koker for lenge til at det er godt med brokkoli - om du legger de i slik det står i oppskrift. (Da blir det sånn gusjegrønn masse av brokkolien). Men om du legger buketter på toppen av gryta mot slutten av koketiden klan det sikkert bli ganske godt !
Iset sa for siden:
Jeg skal ha denne gryten til middag idag, men med purre og gulrøtter slik som i oppskriften. Serverer poteter til mann og barn og spiser uten selv. Gleder meg. :sikle:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.