< Tilbake til oversikten

Ketolyse og trim

kibbern sa for siden:

Etter å ha lurket omkring på lavkarbo.no drister jeg meg utpå med min første tråd og melding. Dette forumet er veldig givende, samt at det er mange interessante mennesker. Det virker som det er mange jenter/damer her, og mindre med gutter/menn. Kan jo hende at jeg ikke har fått med meg "alle" enda, men pytt pytt. Dere virker veldig hyggelige alle sammen og så er dere jo så delende av dere at jeg nesten ikke tror det jeg leser. Glad det finnes mennesker som liker å gi av seg selv. Da kommer det alltid gode ting tilbake.

Vel...tilbake til spørsmålet...

Jeg har vært på Ketolyse i 1,5 uker nå. Karb-inntaket ligger mellom 10 og 15 g pr dag og ting funker. Det ser nesten ut som de dagene jeg er flink til å drikke mye vann gir gode resultater dagen etter. Må på vekta hver morgen, vet de ;) Å kunne ut den daglige sjokkisen samt spise oftere og mindre posjoner har en positiv effekt på meg. Så langt er jeg fornøyd. Endring i livsstil er jammen meg ikke enkelt.

Nå har jeg ikke lest alt for mye om kuren, og derfor dukker følgende spørsmål opp. Når man tar inn så lite karb, er fortsatt karbohydratlagrene i kroppen fulle? Betyr det at om man trimmer, la oss si i 60 minutter så forbrenner man av dette lagret, eller forbrenner man fett. Jeg snakker ikke om dødshard trening her, men aerob trening i greit tempo.

Håper ikke spørsmålet er er alt for far-out og ser frem til svar fra "de lærde" :)

Nille sa for siden:

Nei, karbohydratlagrene i kroppen er ikke fulle... det er det som er cluet med å spise så lite karber. Du kommer i en tilstand som kalles ketose, - eller lipolyse, - kjært barn har mange navn. Når kroppen ikke har karber å brenne, så brenner den det den har, og det er fett !!
Ketoner er en normal og effektiv kilde til brennstoff og energi for kroppen vår. Ketoner produseres i leveren, - og kommer fra fettsyrer som blir dannet når kroppsfett brytes ned som erstatning for glukose/sukker. I en ketogen diett, som Atkins – eller dietter som behandler barneepilepsi, kan de små mengder glukose som trenges for at kroppen skal fungere, dekkes av et minimum karbohydrater. Glukose kan også dannes i leveren – fra proteiner.Når kroppen produserer ketoner og bruker dem som brennstoff kalles det for ”ketose”.

De fleste dietter reduserer kalori inntak. Du tar av, - noe av det er fett, noe er muskelmasse. Mindre muskler betyr nedsatt stoffskifte, noe som gjør at der er vanskeligere å ta av, samtidig som du legger på deg lettere etterpå. Ketose hjelper deg å forbrenne fett. Når du er i ketose bruker kroppen hovedsakelig fett som brennstoff (ketoner). Når du i tillegg spiser nok proteiner behøver ikke kroppen bryte ned muskelvev. Ketose setter også fortgang i forbrenningen. Når leveren omdanner fettet til ketoner kan det ikke bli til fett igjen – i stedet blir det skilt ut gjennom urinen.

[color=purple][/color]
[color=purple][/color]

kibbern sa for siden:

Tusen takk for superkjapt og oppklarende svar.

Da var min usikkerhet ubegrunnet. hehe .. Da er det bare å kaste på seg noen trimklær å luske seg en tur ut i høstmørket mens motivasjonen fortsatt er til stedet ;)

Ha en fantastisk aften!

Torkil sa for siden:

Hei
Godt nyttår. Jeg håper det har gått godt for deg å komme gjennom jul og nyttår. Nytt år nye muligheter.
Når man er i ketose, har man ikke karbohydrater til hard fysisk belastning som man må avstå fra. ( Man merker det som utmattelse, hvis man tar seg for kraftig ut). Gleden ved ketolysekuren er at det man mister når man trimmer og vekten reduseres nettopp er fett. Det forsvinner fra mage lår, ende etc, der du ønsker det skal forsvinne. Med mye protein i dietten og regelmessig moderat mosjon bevarer eller styrker du musklene.!
Godt Ketolyseår

Vennlig Hilsen
Torkil

Bolla Piggsvin sa for siden:

Synes det var merkelig dette med at man må avstå fra hard fysisk belastning. Jeg trener etter Nautilusmetoden, det har jeg gjort fra og til i over et år. Etter at jeg begynte med Atkins/ketolyse synes jeg at treningen går mye lettere, jeg har økt vektene og orker mye mer uten å bli sliten. Er heller ikke så sliten etterpå som jeg var før. Jeg tar en kort hvil (20 minutter til en halvtime) på sofaen etter trening nå. Før kunne jeg sovne og sove i flere timer etter trening - helt utslitt! Har Torkil en kommentar til dette? Forresten, takk for mange oppklarende og gode svar her inne!

Nille sa for siden:

Mange som opplever det samme som deg Bolla P. Spesielt de som allerede trener og har en fast treningsrytme finner ofte at det er lettere å trene og at de har mer overskudd i ketose. Tror det er veldig variablet fra person til person. Når det der snakk om hardtrening her tror jeg kanskje det er mer snakk om hight impact aerobics, og slikt som normalt tar en mer "ut" fysisk. Da hender det at folk får hjerteklapp og pustevansker om en trener for hardt og det kan være farlig. Utrente personer bør også begynne rolig og se hva de tåler. Holder man aktiviteten på et "jevnt" nivå er det som regel ikke noe problem.
[color=purple][/color]
ALLE må lytte til kroppen og ikke overdrive uansett type trening. Jeg trener ca. 1 time pilates 3 ganger pr. uke. Og mindre 2-25 minutters økter innimellom. Etter langt treningsopphold merker jeg godt når kroppen sier "nok" og da stopper jeg. Men det er jammen godt å være "igang" igjen !
[color=purple][/color]
Nå skal jeg finne matta og trene før jeg spiser brunch !
[color=#800080][/color]
:D
[color=purple][/color]

Torkil sa for siden:

Hei
Jeg tror jeg tidligere har nevnt at noen faktisk klarer å trene hardt selv om de er i ketose. Min erfaring er at det ofte er personer som er vant til å trene fra før. Dessuten er det individuelle forskjeller. Jeg anbefaler moderat mosjon, men man kan fint prøve seg frem. Opplever man den ubehagelige utmattelse, har man tatt for hardt i, og funnet sitt tak for treningsintensitet. Dette kan forresten endres etterhvert.
Husk at mosjonere 30 min hver dag. Får det ikke til ? husk å ta med snømåking, vask av hus, gåturen til og fra butikken etc.
Vennlig Hilsen
Torkil

hede sa for siden:

Min erfaring med ketolysekuren og trening samsvarer med det som Torkil sier. Jeg er vant til tung trening med vekter og det er problemfritt for meg ved en kostindusert ketose. jeg opplevde noen dager med ubehag, høyere kroppstemperatur, "uro" i kroppen, men utenom det var det for meg helt problemfritt.

hede

Torkil sa for siden:

hei
Uroen i kroppen kan være underskudd på magnesium. Prøv å ta tilskudd en ukestid, eller spis mye mat med magnesium.
Vennlig Hilsen
Torkil

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.