des65 sa for siden:
Ja jeg vet at jeg kunne lett etter det, men spør no her uansett for det er jo greit å vite... 1 mellomstort egg, hvor mange proteiner er det i det?
des65 sa for siden:
Ja jeg vet at jeg kunne lett etter det, men spør no her uansett for det er jo greit å vite... 1 mellomstort egg, hvor mange proteiner er det i det?
Summer sa for siden:
Ca 8 i et stort, så dersom du skal ha egg som proteinkilde, så må du ha 3 stykker. :) (24 g)Iset sa for siden:
Her kan du lese om den fantastiske Udos Choice, den er et unikum:
www.soma.no/ (gå øverst på menyen til venstre)
Her er noen smoothier anbefalt av Fedon selv:
www.drlindbergs.no/page/index.php?structid=11&joinid=5490&parentid=8
Karin sa for siden:
Er det virkelig ikke mer???
Men da tror jeg at jeg må finne meg et proteinpulver, for jeg tåler ikke mer enn en halv eggehvite om gangen før jeg får skrekkelig vondt i magen.
Noen som kan anbefale et proteinpulver? Jeg vet at det har vært noe diskusjon og prat om det før i en eller annen tråd. Er det best å ha et uten smak, og kan man i så fall bruke det samme proteinpulveret i bakverk og andre oppskrifter der det står at det skal være proteinpulver?
Helene sa for siden:
er det ikke eggeplommen proteinene er i?
nøtta sa for siden:
nei der er det nok mest fett ;) men eggehviten derimot .... , jeg spiser uansett bare hele egg ... pleier aldri og dele de, men jeg har en sånn angst mot rå egg så derfor har jeg det aldr i smothiesen ... ;)
Summer sa for siden:
Nøtta: Gjelder det eggedosis også?
Karin: Er det rå eggehviter du mener? Eller eggehviter generelt? (vet mange tåler kokte, men ikke rå egg)
nøtta sa for siden:
:rodme: nja ....
jeg har prøvd og ta egg i smothiesen og jeg smaker det absolutt ikke ... men det er bare sånn jeg er ...:rolleyes:
men viste dere at det var like mange proteiner i ett egg som i to glass melk .. ? ( men i melka er det khd i tilEGG da... :p)
Summer sa for siden:
Ja, 6.5 g protein i 2 dl melk, og 9.2 g karbohydrat i 2 dl.
Så da må en drikke 4 x 2 dl glass med melk for å få 26 g protein (8 dl melk). Og da er en langt unna ketogene dietter hvertfall (36.8 g karber).
(-Og så er det jo også et poeng at melkeprodukter kan hindre vektnedgang hos en del.:))
Karin sa for siden:
Når du sier det, så er jeg faktisk ikke sikker på hvor mange rå eggehviter jeg tåler... Men kokte/stekte vet jeg at jeg ikke kan spise mer av enn ca en halv. Jeg har liksom ikke prøvd meg på flere rå eggehviter... Har jo aldri prøvd en smoothie, så... Og det er jo begrenset hvor mye eggedosis man klarer å spise, og det er liksom der jeg mest har vært borti rå eggehvite.
Kan det hende at jeg tåler rå eggehviter bedre enn kokte/stekte??? Kanskje det må prøves. Men jeg tror jeg starter forsiktig i alle fall, så kan jeg heller øke på etter hvert.
Summer sa for siden:
Ja, du får teste ut forsiktig steg for steg. :)
Når jeg hadde proteinpulver basert på eggeprotein, så var det i en dose 7 eggehviter for å dekke inn 30g protein. Så jeg vil jo anbefale at du kansje kan basere deg på andre proteinkilder. Hvis ikke kan det bli dyrt.
Har du noen gang spist sorbet? Det er laget på rå eggehvite.:) Så om du tålte det, så har du jo en indikasjon på om det går bra. Mend ersom du ikke tålte det, så kan det jo likegjerne være sukkeret du ikke tålte.:p
Kristian sa for siden:
Jeg har lest ett sted at eggeplommen inneholder like mye protein som eggehviten. eggeplommen inneholder i tillegg masse fett mens eggehviten inneholder ikke fett men masse vann.
hede sa for siden:
Fra Opplysningskontoret for egg og hvitt kjøtt, næringstabellen fant jeg
eggehvite = protein og vann
eggeplomme = 2/3 fett og 1/3 protein
hede
Begod sa for siden:
jeg foreslår at du finner andre proteinkilder en egg , hvis du ikke liker/tåler egg. Eks: Tunfisk ca 25-30g pr boks eller protein shake.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.