< Tilbake til oversikten

Kan dere hjelpe meg litt?

#1

xxl sa for siden:

I morgen skal jeg tilbake til legen for oppfølging. For tre uker siden begynnte jeg å slanke meg. Jeg har vært flink for det meste men har hatt en større utskeielse og et par små. Jeg begynnte også å bruke slanketabletten xenical. Jeg har gått ned 3 kg og er egentligen veldig skuffet :nedfor: 3 kg er bra det, men jeg hadde forventet bedre for 2,2 kg var etter den første uken. Jeg har spist noenlunde regelmessig, til forskjell fra vanlig. Jeg har har spist grønnsaker til alle måltider men jeg har ikke spist noe særlig frukt. Er ikke noe glad i frukt. Det eneste jeg liker er eple og det blir jeg kjempesulten av :forvirret

Jeg har ikke hatt noen uheldige bivirkninger av slanketabletten. Det eneste er at det det ikke lukter så godt etter et lite luftutslipp:rodme: Jeg har sluppet unna denne berømte diaren som jeg har hørt at alle får :smile: . Betyr det at ikke jeg har så mye fett i kostholdet mitt? Har derfor ikke denne pillen noen effekt på meg?

Bør jeg spørre om det skal taes noen prøver :helsesjek og hva bør i såfall sjekkes? Jeg har sjekket blodsukkeret et par ganger. Den ene gangen var det 5,7 og den andre 6,0 begge fastende om morgenen. Er dette høyt, jeg tenkte litt på insulinresistens.

Jeg er av den typen som må vite hva jeg spørre om og må skrive noen stikkord på forhånd om hvordan jeg har det. Ellers svarer jeg at alt bare er bra selv om det ikke er det eller det er mye jeg lurer på men ikke får meg til å spørre om. Hva slags oppfølging bør jeg få av legen min? Nå vet ikke dere så mye om meg så det er vel ikke så lett å svare, men har dere noen generelle tips til en forvirret stakkars jente som bare prøver å komme ned på en OK vekt.

Hilsen xxl


#2

HP sa for siden:

Forstår det slik at du ikke følger et lavkarbokosthold enda? :)

Om du skal sjekke noe, så vil det viktigste kansje være en glukosebelastningstest? For å finne ut om du har hypoglykemi/hyperinsulinisme... At du blir kjempesulten av et eple kan virkelig tyde på noe slikt... :p

Ellers, lykke til hos legen!

Og bare still masse spørsmål om lavkarbokost! Det er det du trenger! Garantert! :D


#3

xxl sa for siden:

Hei HP. Nei, jeg har ikke begynt noen lavkarbokosthold. Jeg prøver å lese om det men det går ikke inn i den trege skallen min :_oppgitt: Det kan muligens komme av at jeg ikke har hatt sjansen til å sette meg å lese i fred ro. Det skjer litt mye i heimen om dagen. Jeg jobber fulltid, går på skole, har tre barn under skolealder og et hus å holde orden på. Burde liksom vært flere steder samtidig :lol: Det lille jeg vet om lavkarbokosthold gjør at jeg tror at det skulle passe meg. Etter påske roer ting seg her og jeg skal sette meg bedre inn hva det er for noe.


#4

Maz sa for siden:

Det er så vidt jeg forstår en rekke markører for Metabolsk syndrom. Primerlegen min hadde også tatt blodsukkert mitt uten å finne noe galt. På Lindberklinikken tok de en haug med flere blodprøver (3 ark) og snakket om Metabolsk syndrom. (insulinresistens)

En grei måte å starte på er å følge ukesdiettene i Lindebrg sine bøker. Og så sette seg inn i ting litt etter hvert. Å gå ned mange kilo er uansett et langtidsprosjekt og å ikke bli for fokusert på antall kilo er viktig. Dette er en prosess.

Det deiligste med å gå på klinikken er at de har en fancy vekt som måler alt og en kan følge med på mere. Har du gått ned lite kan det kompenseres av at du har mere vann i kroppen og allt vekttapet er fett osv.

Og til spørsmålet om du ikke har rennede avføring osv så spiser du sansynligvis ikke mye fett. Som jeg har sagt før har du spist fett med Xenical så lærer du fort. Xenical er ikke annet en en "fett-antibus".

Det er ingen selvfølge at det er fett som blir til fett på menneskekroppen. Se på f.eks okser. Så vidt meg vites spiser de bare vegitabilsk for og ikke noe fett.


#5

Skorpia sa for siden:

;) Ser du bruker Xenical,hører også at de fleste ikke kan slippe en liten fis ;) engang uten at buksa blir full av fett.

Kan gi deg et godt råd i tillegg til xenicalen. Dersom du har lavt fettinntak når du spiser pillene slipper du unna det problemet.
På den annen side kan det være du lider av hypoglykemi(insulinresistens)
DVS: at kroppen din reagerer galt på alle sukkerholdige produkter ,DVS: Sukker omdannes til fett uansett,og kroppen benytter seg av andre ting du spiser til muskler hjerne osv. Dette er grunnen til at mange ikke går ned i vekt selv om de spiser 1000 kalorier om dagen og 0 fett.

Stort sett spises det ganske mye fett i dette forumet og vi blir bare lettere og lettere.;)


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.