< Tilbake til oversikten

Plutselig ut av ketose

Ametyst sa for siden:

Nå skjønner jeg absolutt nada! Jeg har holdt meg til max 20 g karbs per dag i litt over en uke og vært i ketose frem til i dag. Nå er stixen plutselig helt beige. Ikke har jeg drukket så mye vann heller. Er dette normalt?

Anne sa for siden:

Tja....kanskje du har målt påm en annen tid av dagen?Eller rørt deg litt mindre enn vanlig elller rett og slett fått i deg noen skjulte karber....

Skriv opp alt du har spist....Alt....den lille biten med feks "frukt" du smakte på også.... eler noe annet

I morgen er du tilbake skal du se. Håper bare ikke du får søtsug og da...:)

Iset sa for siden:

Hva har du spist? Noen matvarer kan få en ut av ketose samme om du holder deg under 15-20 gram totalt har jeg forstått, men det er veldig individuelt.

Ametyst sa for siden:

Jeg spiste Heistad gele i går -den står den 0 karb på. Ellers spiste jeg 250 g salat og svinekoteletter -ikke noe saus eller dressing. Til frokost spiste jeg løvstek med ost. Fredag spiste jeg en ss av Santa Maria Tacosaus -kan den være synderen her? Hadde bare litt over kjøttdeigen og holdt meg langt unna tortillaene.

Iset sa for siden:

Kanskje det kan være Heistad geleen? Noen går ut av ketose om de spiser kunstig søtede produkter. Noen tåler det, andre ikke. Prøv det ut, få kroppen i ketose igjen og spis en porsjon gele og se om du går ut av ketosen igjen. Det er vel den eneste måten å finne det ut på. :)

Ametyst sa for siden:

Det skal jeg prøve en dag igjen, Iset. Det virker litt rart, for jeg tåler cola light, funlight saft og andre kunstig søtede produkter. Men vel verdt et forsøk :) Kanskje jeg går enda mer ned i vekt dersom jeg tester ut å drikke bare vann og kutte kaffen også? Fristende å prøve, men problemet er at jeg elsker disse light-produktene!

Iset sa for siden:

Åja men hvis du tåler lettbrus og slikt så er det nok ikke geleen, uten at jeg skal leke ekspert altså hehe. Men geleen er jo søtet med det samme som lettbrusen og de fleste søtede produkter, nemlig aspartam, så da tror jeg ikke det er den... Kanskje salsaen? Men EN ss kan vel ikke ha så mye å si? Nei jeg vet ikke.

Niiiillleeee.....

Anne sa for siden:

En annen ting; jeg går ut av ketose hvis jeg tar et glass vin....:p

HP sa for siden:

Inntak av Aspartam kaster enkelte ut av ketose. Derfor Atkins fraråder produkter med asptartam ;)

Heistad inneholder aspartam. For å finne ut om det er det som skjer med deg så er det bare å komme deg tilbake i ketose, også prøve igjen. :) Det er grunnen til at det er så viktig å skrive ned hva en spiser.

Ametyst sa for siden:

Jeg spiste endel salat og ost i går, så kanskje jeg kom over 20 g karbohydrat? Vin eller annen form for alkohol har jeg ikke rørt siden oppstart av dietten :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.