< Tilbake til oversikten

Steke mat - I margarin?

Chumpsy sa for siden:

Kan man steke mat i margarin?

hører så mye rart om hva man kan steke det i, eller hva man bør steke det i ?

Rapsolje/ olivenolje går ikke an?

jeef-micro sa for siden:

Margarin er fy-fy pga transfett, Rapsolje og olivenolje (kaldpresset helst) og smør er vist det beste, samt cocosa... det er en link til det et sted her

Chumpsy sa for siden:

Blir bare så forvirra av alt.. Olivenolje og rapsolje er håpløst å steke i... får sånn rar lukt og smak...

men det var altså MEIERISMØR man kunne steke i ????.... og åssen ser det ut, takk...

har stekt i margarin de siste ukene... f...

Iset sa for siden:

Ja, margarin er FY FY! ;)

Dette er meierismør:

Meierismør

Setersmør

Finnes i "margarinpakker" også, slik som disse:

www.tine.no/produktsmor/4567/

Det er det eneste vi bruker her i huset, samt kokosfett (Cocosa) og olivenolje (helst til baking og salater og slikt).

Det er mange som sier smør når de mener margarin, men det er faktisk kun meierismør som er ekte smør, alt annet heter margarin. :)

Forresten, nå ser jeg at de har kommet med KLARET SMØR også, det er jo absolutt det beste å steke i!!!

Lara sa for siden:

Betyr det at man ikke kan steke i flytende smør heller?(på flaske..)Det har jeg fått fårståelsen av i følge boka...Om ikke jeg har lest heeelt galt da..?I så tilfelle:F.......Det har jeg brukt hele tiden:confused:

Nille sa for siden:

Hvis du med flytende smør mener flytenden margarin på flaske ... så bør du IKKE steke i det. Bare smør er smør. Margarin er margarin.....
[color=purple][/color]
:)

Sturemmt sa for siden:

Har ikke jeg lest at margarinen i Norge ikke inneholder transfett? Så jeg bør altså bytte ut margarinen med Tine Meierismør?

Iset sa for siden:

Hvis du STEKER i margarinen dannes det transfett, siden plantefett ikke tåler så høye temperaturer, det er det som er cluet her. ;)

Chumpsy sa for siden:

Tusen takk for svar... ble klokere nå... Rart at det står på margarin pakka at man steke det.... blir ikke det litt misvisende???

205gti16v sa for siden:

Dei vil jo gjerne selge margarin då, hadde vore å skyte seg sjølv i foten å skrive på pakka at det ikkje egner seg til steiking. Men eg skyter gjerne: smør er smør og margarin er gift:D

Satt litt på spissen som vanleg:)

Iset sa for siden:

Cola egner seg til å drikke, og tobakk egner seg til å røyke. ;) Hehe neida, men du skjønner jo at de ikke alltid tenker først og fremst på HELSE når de skal selge et produkt? ;)
Margarin egner seg jo faktisk utrolig godt til å steke i, for det spruter ikke og kjøttet/fisken får en fin stekeskorpe osv osv. Men helsevennlig er det ikke.

Nille sa for siden:

Når Tine blir bedt om å bekrefte at det ikke er transfett i margarin - ja så kan de ikke det ..... lurer på hvorfor jeg....:rolleyes:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.