guro sa for siden:
En vegetarisk lavkarbo-kokebok, med over 100 oppskrifter. For alle oppskrifter er utregnet antall gram karbo, protein og fett. Greit oppdelt i frokost, mellommåltider, lunch, hovedmåltider, søtsaker etc. Dette er ikke en lærebok i lavkarbo, bare en kokebok. Den er lavkarbo, ikke lavGI, i den forstand at den teller karber. Hun bruker splenda til søtning. Noen oppskrifter er fotografert og finnes midt i boken.
Jeg kjøpte boken for å få litt inspirasjon til vegetabilsk protein. I så måte var boken en skuffelse da proteinkildene er hovedsaklig: egg, soyaprodukter med noe nøter og melkeprodukter. Belgfrukter utenom soya er ikke brukt da det telles karber, tom cottage cheese er lite brukt. I tilegg er proteinmengden per porsjon i størrelses orden 13-14 g per porsjon – hvilket er vell lite etter min mening. Hun advarer mot mer en 7 egg i uka???
Bortsett fra proteinskuffelsen er dette en ”ålreit” bok. Jeg ser fram til å prøve; indisk eggerøre med cc og krydder, sesam og pepper knekkebrød, brownies med macadamia og kremost, pannekaker med asparges og søt chili saus for eksempel.
www.bokkilden.no/ProductDetails.aspx?ProductID=1862056765&CatalogName=Books&CategoryName=BIC_VBJ