< Tilbake til oversikten

Blomkål

jeef-micro sa for siden:

Har kjøpt en blomkål jeg... noen som har forslag til hva jeg kan bruke den til? (jeg skjønner at jeg skal spise den da:p , men hvordan tilberede...)

Summer sa for siden:

Kokt blomkål som grønnsak, blomkålsuppe av fløte med backonterninger i, også vet jeg noen her inne lager deilig blomkålmos istedet for potetmos. Tror det er Nille, så dersom du søker på det og Nille, så finner du nok noe godt.:)

Daizy sa for siden:

Ostegratinert blomkål med fløte og sprøstekt bacon :sikle:

Nille sa for siden:

Blomkålmos:

Oppskriften er veldig enkel - for en person:
Blomkål (jeg bruker 1/2 hode av de som er i butikken nå, det blir ca 150-200 gr) kokes i saltet vann 15-20 min og rennes godt av
Has i hurtigmikser sammen med 1 ss smør. Kjøres til mos. Ha oppi ca 1 ss fløte og grovkvernet pepper, kjør litt til, - og voila ..... blomkålstappe !

Dette er grunnoppskriften. Du kan variere smaken med å ha oppi hvitløk, persille, ost (parmesan, chevre - noen med smak på !), løk..... Til lammeretter pleier jeg å ha oppi litt parmesanost og hvitløk, - kjempegodt ! Til fisk er det godt med dill eller persille. Det finnes massevis av variasjoner. Har gjort det samme med broccoli og det ble også kjempegodt.

CAULI-FLIED RICE
Karen Barnany's

1 blomkålhode
2-3 ss meierismør
1 fedd hvitløl - småhakket
1 ts (+) Maldone salt (eller havsalt) + nykvernet pepper (etter smak)
2 vårløk - kuttet opp i biter på skrå

Først rev jeg blomkålen på råkost jern grov side.
Smeltet smøret i en stor steke panne. Surret hvitløken en liten stund. Hadde oppi den revne blomkålen, kvernet pepper og salt. Stekte dette på middels varme i 7-8 minutter. Blandet oppi vårløken og serverte .

jeef-micro sa for siden:

takk for tips, men dere må skrive ned oppskrift, for jeg er temmelig kinderegg på kjøkkenet...:eek:

mofe sa for siden:

:lol:

(sorry - litt trøtt, jeg.. )

Nille sa for siden:

Klarer ikke å lage tydeligere oppskrift jeg ....:p

jeef-micro sa for siden:

hehe... nei din var grei (de risgreiene hørtes :sikle: ut... må prøve det tror jeg ):p men det var lise og prinsess som bare skrev blomkålsuppe og gratinert blomkål, og det blir for vanskelig for jeefer'n :lol: som sagt... kinderegg...
men tuuuuuuuusen takk for tips nille .) skal prøves ut... Garantert :)

Summer sa for siden:

Du... åss`n er et kinderegg på kjøkkenet? :stuart:

tuttamost sa for siden:

Limer inn oppskriften til Iset, blomkålstappen er nydelig. Den bruker vi til alt mulig. Stekt kjøttdeig m/stappe og ost over og inn i ovnen... Nydelig.

[color=royalblue][/color]
1 blomkålhode kokes i ca 20 minutter.
Kjør det i mikseren med: en ts hvit pepper, en ts salt, ca 50 gram smør (jeg elsker smør, men bruk mindre om du ikke liker smørsmaken), 2 ss fløte, og 1/3 pakke fetaost (de grønne firkantede pakkene).

Denne var VIRKELIG god!

[center][center][font='Trebuchet MS'][/font][/center][/center]
Iset's lille hjørne
[font='Trebuchet MS'][/font]
[font='Trebuchet MS'][/font]
Det er bare fantasien som stopper deg her tydeligvis..
Lykke til på kjøkkenet ;)

jeef-micro sa for siden:

tenk deg hodet til jeefer'n som et kinderegg... brunt utenpå, lyst/blondt inni, og det i midten kan ikke brukes til noe :lol:

Amica sa for siden:

Oooh, jeg bruker å lage meg dip og spise blomkål :sikle: Ikke BRUKER lengre, men har brukt liksom :D

Ganske enkel kos..Men var vel ikke slike "oppskrifter" du mente :D

Iset sa for siden:

Ja denne er dødsgod!! Jeg "fant den opp" da jeg ville spice opp stappa litt, og hadde en fetaost som måtte brukes opp fort. Helt nyyydelig! Jeg syns vanlig stappe smaker så tamt, denne har kraftigere smak, og en goood smak av fetaost som jeg elsker! :sikle:

jeef-micro sa for siden:

I morgen blir det da "cauli-flied lice" her i huset... blir speeeeenende ja :)

Kuredu sa for siden:

Dette lagde jeg i dag - å herremin det var godt! Ble helt satt ut jeg. Synes blomkål er godt ellers, men dette - nam nam nam, blir mer mos nå framover skjønner jeg ;)

Tiki sa for siden:

Min favoritt for tiden er smørstekt blomkålbukketter, sammen med aubergineterninger og champijong biter, og litt krydder. Helst med ost eller rømme over som smelter inn i blandingen.

Og så bruker jeg blomkålbuketter i salaten min også.

Kitt sa for siden:

Blomkålmos er bare helt utrolig snadder!:sikle:

Jeg har oppi masse smør og som regel ingenting annet.
Landlords chilimarinerte hvitløksfedd er godt om man vil ha litt mer smak. Ellers er varianten med baconost eller feta (med chili eller uten eller...) heller ikke dum!:sikle::sikle::sikle:

Kuredu sa for siden:

Nam nam - det hørtes deilig ut! Det er ganske greit å oppdage at det er mye mat man har "tilgode" å utforske med dette kostholdet, for at man kan bli litt matlei til tider er jo ikke til å legge skjul på. Men så dukker det opp slike varianter som dette - og da blir det gøy! Også tar det ikke så lang tid å lage, det er nesten det viktigste........

Kitt sa for siden:

Jeg lager det i mikroen i tillegg, så det tar ikke lang tid i det hele tatt!
En ganske stor bolle, godt over et halvt blomkålhode i buketter, 4-5 min på full guffe-> klart til mosing med dagens smaksiltsetninger!:D

En dag hadde jeg litt igjen fra dagen før, litt for lite som tilbehør egentlig.
Stekte opp litt sopp, aubergine og paprika, tilsatte biter av gårsdagens pølse, og blomkålmosen! Lot det surre til alt var varmt! Ååå, du!:sikle::sikle::sikle:

Vettel sa for siden:

Hadde cauli flied-rice idag til hønsefrikasee. En suksess både for meg og mitt barn. (h*n er ikke så glad i ris nemlig)
Men neste gang skal jeg bruke foodprocessor - ble et gris uten like da jeg skulle raspe for hånd med ostehøvel, hehe! (ps. dessuten kjedelig...) Men kjapt og enkelt og meget god erstatning for stekt ris!

Kanutten sa for siden:

:sikle:

Alkazelters sa for siden:

En annen fin ting du kan lage av blomkål er pizzabunn:

Jeg tar et helt blomkålhode og rasper det med en sånn raspegreie (råkostjern?), finhakker en løk og et hvitløksfedd. Deretter steker jeg det i pannen med 2-3 store spiseskjer smør. Jeg lar denne herlige blandingen avkjøle seg litt, og blander deretter revet mozerellaost inn i blandingen, sammen med et egg. Mengden mozerella skal være omtrent lik som mengden blomkålblanding. Dette smøres ut over et bakepapir og steker så lenge som mulig, uten at det blir svidd. Deretter tar jeg ut bunnen og lar den hvile en god stund, da blir den stiv og god.

Deretter er det bare å kjøre på med ditt beste pizzafyll og ost på toppen. Dette er verdens mest undervurderte pizzabunn. Og jeg fikk inspirasjon til den gjennom denne oppskriften (tror min er rimelig lik, men har ikke sjekket på en stund): cleochatra.blogspot.com/2008/02/i-cant-believe-its-cauliflower-pizza.html

Charlott sa for siden:

Smart!! Denne skal helt klart testes :D

Serenio sa for siden:

Pizza av blomkål høres kjempegodt ut, men blir ikke Mozarella rimelig dyrt? Kan man bruke vanlig ost tro?

agurken sa for siden:

Kanskje et dumt spørsmål, men jeg må bare... Er det meningen at blomkålmosen skal serveres kald? Den blir jo varm av kokingen, men når man tilsetter fløte og jobber litt med den etterpå, blir den vel kald igjen..? Kanskje man kan varme den i mikro?
Skal prøve meg på den til middag i dag:)

Kitt sa for siden:

Som regel er det så fort gjort at den ikke rekker å bli kald!
Du trenger veldig lite fløte altså. Jeg bruker bare smør, jeg. Syns den blir bedre og myk nok av det.
Om du bare skrur av plata, men lar kjelen stå der mens du jobber med mosen, blir den heller ikke kald!

Jeg lager det i mikro, tar ut, putter opp i smør etc, kjører kjapt med stavmikser og serverer. Rekker ikke bli kald!

agurken sa for siden:

Ok, takk for kjapt svar:)
Nå ligger den og koker i kjelen, så det blir spennende å se hvordan dette blir. Tror aldri jeg har smakt blomkålmos før faktisk! Deilig med et nytt lavkarbo-liv:)

Du kan fint bruke vanlig ost, men det blir desidert best med mozerella. Jeg bruker arla sin revne (ca 28,-), og det holder som regel med to tredeler av posen i bunnen. Resten av posen tar jeg på toppen, og det er også nok.

Og det er helt riktig at det smaker utrolig godt med blomkålspizza. Jeg har servert det til vanlige mennesker, men har da valgt å juge på det et annet navn en pizza, og de blir alltid like imponert.

Serenio sa for siden:

Prøvde å lage blomkålpizza i går. Det ble ikke akkurat som jeg håpet (bl.a. har jeg nok saltet litt vel heftig). Men det er mulig jeg ikke har skjønt oppskriften helt. Skulle man først lage "blomkålris", dvs. raspe og steke som vanlig? I såfall, skal det da kjøles ned igjen først? Jeg kjølte ikke ned, men blandet i egg og ost, og det ble liksom straks en seig omelettaktig greie. Det så forøvrig "riktig" ut etter å ha stekt bunnen, men den ble ikke sterk nok til å kunne spises håndholdt som pizza, selv ikke som kald.

Men jeg må teste dette litt mer, for ideen er god!

Fluke sa for siden:

Jeg bruker microen (og sånn Tupperware sin micro-koke-kanne) til å lage blomkålstappe:
Skjærer opp blomkålen i "dusker" og koker den i micoren i 3-7 minutter (kommer an på størrelsen på duskene).
Moser og putter oppi masse hvitløk og pepper og smør. Og koker i microen i 1-2 minutter til.
Rører og har oppi en fløteskvett.
Kokes igjen i microen i 1 minutt.

Det er litt ut-og-inn, men absolutt verdt det. :nam:

Yonah sa for siden:

Eh, er det ekte 0st da? Tr0dde Arla sin ikke var ekte 0st jeg, men vegetabilsk0ljeblanding..

Kitt sa for siden:

Vel, det står at den er laget av kumelk!

Se under Les mer!

Yonah sa for siden:

Takk! Jeg prøvde å lete, men fant ikke n0e. Men jeg mener f0rtsatt å huske at Arla hadde revet s0m ikke var 0st. Jeg har ikke helt peil på dette, f0r revet 0st er n0e vi veldig sjelden kjøper.. Synes den er tørr 0g rar.

Kanutten sa for siden:

Husker jeg skulle kjøpe Arla en gang og den hadde endel karber og var tilsatt potetflak...Tror at endel Arla går som ikke-ost....

Kanutten sa for siden:

Denne av Arla har færrest karber:

Kitt sa for siden:

Og den er utrolig snadder sammen med spekeskinke!:sikle::sikle::sikle:

Kanutten sa for siden:

Vet :sikle:

Eh. Ja, det er ekte ost, men den er tilsatt litt potetmel. Det er heller ikke vegetabilsk olje i den. Det er klart om 2 % prosent potetmel er et problem for noen, bør de selvsagt la være å spise akkurat denne osten.

Inton sa for siden:

Blomkålsmos er nå herved min favoritt, og jeg som ikke er så glad i blomkål- trodde jeg.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.