< Tilbake til oversikten

Hvor mange karbohydrater er lavkarbo?

HP sa for siden:

Hvor mange karbohydrater kan jeg spise og fortsatt spise lavkarbo?

Albertine sa for siden:

Jeg mener at det ikke bare kommer an på hvor mange gram karbohydrater du spiser om dagen, det er også viktig hvilke typer karbohydrater du spiser. Dersom du har et kosthold med rikelig proteiner, grønnsaker og fett, med innslag av belgfrukter, litt frukt og nøtter, så spiser du lavkarbo. Etter min mening.

nøtta sa for siden:

åh perfekt tråd !!! jeg tenker ca 15- 50 karber over det er det lavglykemisk ... men det er etter mitt snåle hode da ....:p

Iset sa for siden:

Vel, jeg ville sagt alt mellom 0 og 100 gram, egentlig, i og med at et Grete Roede-kosthold ligger på rundt 3-400 gram karbohydrater daglig, og Ola Nordmann generelt ligger enda høyere enn det. :)
Mange Atkinsere (spesielt menn) havner på en ACE på 90-100, så ja jeg vil si mellom 0 og 100.

HP sa for siden:

Jeg vil si under 100-150gr avhengig av aktivitet/ACE, også signerer jeg Albertine. :)

Nille sa for siden:

Ja lavkarbo er like mye HVA du spiser som hvor mange karber du spiser. Er enig med ALbertine, Iset og HP her. (Sorry nøtta ! ;) )
[color=#800080][/color]

nøtta sa for siden:

Det er greit men saken er at jeg er enig jeg ååå ..... detta har jeg ikke turt å si før men jeg teller ikke karbo i grønnsaker jeg ( nå rister dere sikkert på hodet over karbo tallet mitt i løpet av en dag ...) men jeg synes det blir så utrolig ironisk og ikke spise en tomat fordi det er 1 karbo .... eller droppe agurken .... :rolleyes: jeg teller egentlig mest i dressinger , melk / osteprodukter å slik .... å nøtter da ;) min store avhengighet .....

Kristian sa for siden:

Jeg er litt enig med nøtta, det er forskjell på lavkarbo og lavglykemisk. Men 50 er litt lite da. under 120 mener jeg er lavkarbo og 0 det er karbofritt.

HP sa for siden:

Forskjellen er vel at en ikke tenker mengde karbo når en spiser lavglykemisk. :) Pluss at lavglykemikerne kan få litt sære utfall som å ikke spise kokt gulerot.

nøtta sa for siden:

ja det har jeg lurt på .... også lurer jeg på om bakte grønnsaker er ugunstig i forhold til råe ??? jeg spiser stekt tomat til frokost hver dag ... hm sånne ting blir jeg litt forvirra av ja :confused:

HP sa for siden:

Så lenge du tar høyde for mengden karbo du spiser så er det liten forskjell på rå eller kokt.

Begod sa for siden:

Enig med HP under 150 gram alt etter aktivitetsnivå. Forøvrig annbefales det å spise minimum 100 gram dag + 30- 70 gram etter trening når muskelbyggere ikke ønsker å komme i ketose.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.