Jeg diskuterer jo ofte fett og sukker på andre fora, og blir nesten hengt om jeg sier at fett er sunt og sukker er så skadelig. Ja, jeg er jo beint frem HYSTERISK. :o
Så jeg pleier å samle sammen linker som jeg viser. Har funnet noen gode idag:
www.nationen.no/meninger/Kronikk/article1750625.ece Dette er jo bøndenes egen avis,så dei har vel andre egeninteresser enn VG f.eks. Hadde vore bra om Tine hadde stått imot Drevon & Co, det er masse dokumentasjon på at melkefett er bra.
Frå sverige,omhandler kosttilskuddet eyeQ som har vist seg gunstig iforbindelse med adhd og lign. Fikk vite av Anne Knutsen som er dansk hjerneforsker at dette er like effektivt som medisinering men med kun ein bivirkning:glattere hud
Jeg er på jakt etter forkningsresultater/vitenskapelige artikler (må nevne at jeg ennå ikke har fått sett igjennom alle linkene her...) som går på at fett er sunt, uten at det nødvendigvis legges stor vekt på slanking :)
Hvis noen av dere vet om flere enn de linkene som er her, så hiv dem inn i tråden :D
Der er noen linker og de linker videre til ennå flere både svenske og engelske.:)
Dette er sider jeg har lest endel på, ikke så mye for å overbevise andre enn meg selv, siden dette faktisk var en helt ny måte å tenke på for meg også når jeg fikk beskjed om at jeg måtte legge om kostholdet til lavkarbo. Jeg hadde tidligere prøvd Fedon, og før det Vk og ingen av de virket på meg. Den svenske linken syns jeg er veldig bra.
veldig interessant allt dette..... takk skal du ha Iset.
Jeg bruker F2 som er en lav-fett diett for jeg makter rent personlig ikke aa spise saa mye fett og derfor passer ikke hoeyfett dietter til meg. jeg har proevd og endte opp med aa foele meg kvalm og ekkel uten matlyst i to uker.....
men for all del, hvis det passer for andre saa skal ikke jeg protestere...
maa bare paapeke da at paa nettet saa kan du finne artikler som stoetter opp om hvilken som helst slags filosofi enten det gjelder mat eller annet saa det kommer ogsaa lit an paa oeyet som ser...
Jada, jeg startet ikke denne tråden for å prøve å overbevise noen til å skifte kostholdsfilosofi, jeg ville bare samle sammen noe konkret å slå i bordet med til de som sier at mettet fett er FARLIG. ;)
bare et spoersmaal til... hva med kolesterolet og andre typer aareforkalkning? det er en vel etablert faktum at mettet fett oeker kolesterolet og dermed oeker risikoen for blodpropp og andre livsstilssykdomer. jeg jobber paa hjerte avdeling paa sykehuset og har ved mange anledninger sett hva et hoeyfett koshold kan gjoere med hjertet (for ikke aa nevne nyrer, lever og sirkulasjon generelt)...
jeg bare lurer paa hvordan i all verden dere som spiser hoeyfett mat unngaar disse problemene?
Det er en etablert myte at det er mettet fett som er årsaken til alt du nevner. Et høyfettkosthold(definert av myndighetene) inkluderer også mye karbohydrater, og det er det som gjør at fettet blir farlig. Et høyfett/lavkarbokosthold har ikke de samme virkningene, det er jo Nille et levende eksempel på. Grunnen til at disse problemene unngås på denne typen kosthold er nettopp det at karbohydratene omtrent ikke er til stede, og dermed minsker risikoen.
De fleste opplever faktisk at kolesterolet går ned, insulinnivåene normaliserer seg, blodtrykket går ned og vekta likeså. Er ikke det god nok grunn til å kutte karbohydrater?
:nei: ikke en helt sannhet heldigvis....mettet fett og mettet fett er ikke det samme for å si det sånn.
[color=purple][/color]
Det er ikke alt mettet fett som øker dårlig kolesterol etc. Det er TRANSfettet som er synderen. De ødelagte fettsyrene. Transfett er egentlig bare en kjemisk benevning på hva som har skjedd med en fettsyre etter oppvarming eller hydrogenering. Den endrer struktur fra cis-form til trans-form (molekylet vrir seg). Transfett finnes i alt industrifett, men margarinene har nå mye mindre enn før. De største kildene er ferdigmat, frityrstekt mat som hamburgere, fish& chips. Ferdig mat som posesupper, sauser, ferdigmajones, kaviar og butikkkjøpte dressinger, potetgull, kjeks, kjøpte kaker, varmpressede oljer.
[color=purple][/color]
Det mettede fettet vi bør spise, - som fett i kjøtt, Cocosa, MCT olje etc er ikke fettet som dreper.
[color=purple][/color]
Fett/oljer vi brø bruke mer av er: Olivenolje, rapsolje, avokadoolje og makadamiaolje inneholder mye enumettet fett som er positivt for fettforbrenning, ledd, hud m.m. Linfrøolje, valnøttolje og tran inneholder mye omega-3, og er meget varmeustabile. Bør brukes som kosttilskudd, eller over salat. Kokosolje (Cocosa) er den oljen med mest mettet fett, noe som er gunstig ved varmebehandling av mat.
På etiketten av alle oljene MÅ det stå kaldpresset eller xtra virgin, for at de skal være sunne.
Innlegget det linkes til er det samme som jeg leste i Aftenposten (papirutgaven) i juni 2006. Det var det innlegget som fikk meg til først å tvile, deretter sanke informasjon for tilslutt å sitte med følelsen av å forstå hva som egentlig foregår i kroppen.
Bruker EyeQ selv mot ADD (dårlig konsentrasjonsevne) og det funker litt ihvertfall. nå har ikke jeg gått på de sterke medisinene da.
Bruker også litt extra virgin olive oil for tillskudd. men med det sagt så tror jeg det ikke er bra med FOR mye fett heller, hverfall burde man tenke over hva slags fett man putter i seg.. uansett hva slags vekt man har.
Leste nettopp at karbohydrater var viktig under trening ol. noe som virker logisk.. ja det finnes en balanse, og folk er kankje litt fanatiske på begge sider av linjen.
Bare en tanke..
Så lenge du spiser lavkarbo så er det helt umulig å få i seg for mye fett. Fordi fett gjør deg mett. :) Og at du må ha karbohydrater til trening er en myte. Det gikk ihvertfall bra for meg da jeg trente hard styrketrening i flere mnd. og levde på lavkarbo.
Det kommer helt og holdent an på hvilken filosofi man følger. Følger man feks. Skaldemans retningslinjer, går det for det meste i mettet fett, tror det er 75 % fett (helst animalsk, mettet fett), 5 % karbohydrater og 20 % proteiner, om jeg ikke bommer litt.
Hva slags fett man putter i seg? Hva mener du? Det eneste man konsekvent bør unngå er vel transfett.
Dette er ingen nyhetslink men en tekst tatt ut fra boken "Bedre uten brød" som jeg syntes er morsom og genial. (dog noe overdrevet at etiopiske folket levde til de ble 120 år?)
"Omsider kom den etiopiske kongen til vinen, og etter å ha fått høre hvordan den ble fremstilt, drakk han litt og syntes den smakte herlig; deretter - som et siste spørsmål - spurte han hva perserkongen spiste, og hva som var den høyeste alder en perser kunne oppnå. Etter å ha fått svar i form av en utredning om hvetens natur og dyrking av den, blitt fortalt at perser kongen spiste brød, og at folk i Persia sjelden ble eldre enn 80 år, svarte han at det ikke overrasket ham at folk som spiste møkk døde så tidlig, og la til at perserne utvilsomt ville dødd enda yngre om de ikke hadde holdt seg oppe på denne drikken - og her pekte han på vinen - som var det eneste feltet der han innrømmet persernes overlegenhet"
"Persia spurte i sin tur om den etiopiske kongen hvor lenge etioperne levde og hva de spiste, og han fortalte at de fleste av dem levde til de var 120 år, noen enda lenger, og at de spiste kokt kjøtt og drakk melk."
Denne kom i dag! Står i artikkelen at det er den første norske studien på område. På tide!? Sjekk forresten emnetagene! Når man klikker på "lavkarbo" eller "ketogen diett", får man bare et treff, nemlig den artikkelen man akkurat har lest, mens "overvekt" gir 78 treff!
Ja, er kjipt å alltid måtte forsvarede man ønsker å spise. Vennene mine er harde motstandere og sier at jeg spiser alt for usunt, men jeg har jo att av nesten 6 kg på 9 uker så noe må det jo ære...
Hmm jeg kom akkurat til å tenke på noe. . . Hver gang man presenterer en artikkel/undersøkelse/forsøk som støtter lavkarbo dras den i tvil gjerne ved at de sier det ikke er seriøst utført, eller over lang nok tid.
Da vil jeg gjerne vite hvilke seriøse forsøk eller undersøkelser disse lav-fett folkene har å vise til. Jeg har nemlig ikke funnet noen enda.
Det er til og med sider på nettet som etterlyser slike forsøk.
En annerkjent lege sa engang: "Det er ikke nødvendigvis den beste måten å spise på er den som får deg til å gå ned i vekt, du kan spise deg smellfeit på sunn mat;)".... Å det er faktisk ganske sant!
Synes selv det er vansjelig å skulle forsvare at jeg spiser fet mat, og vil ned i vekt !! for det er jo HELT feil.
Man skal spise masse frukt, ikke kjøtt, masse grynblanding og knekkebrød - DA vil man gå ned i vekt .... får jeg høre. Mens jeg gjør helt motsatt. Og spesielt siden vekten min står stille nå, så får de enda mer "rett" i at jeg spiser feil. man slanker seg ikke med fett, er liksom alment kjent, men frukt og grovt brød , DET er bra det ............sukk.
Hvor lenge har du holdt på? Ikke hør på dem! De vet ikke hva de snakker om engang! Jeg møter akkurat de samme fordommene men må bare lukke øra.. Spør dem om hvor mye karbohydrater det er i det de dytter inn i tryta! Jeg respekterer ikke de som kan dømme noe de ikke kan noen ting om. Når jeg spør folk som dømmer meg hva ketolyse er så ser de bare ut som et spørsmålstegn. Jeg vet at mange står stille de første ukene, særlig om man har gått på lavkalori før.... Heier på deg!!!
Jeg spiser kjøtt hver dag, stort sett kylling eller kjøttdeig. Fett får jeg gjennom smør, rømme, Crem F, fløte. Spiser egg hver dag, paprika, tomat agurk, ost- enten i mat eller osteknekkis. Og blomkål eller brokoli. Problemet er at jeg er lei av dette og det blir bare 2-3 små buketter til middagen. Eter også mye hermetisk sjampinjong, siden det har lite karber. Så jeg får nok for lite karber fra grønnsaker, og for mye fra melkeproduktene.
Skal finne frem en blokk, og notere ned noen dager fremmover hva jeg spiser. var flink i begynnelsen men det har sklidd ut.
drikker også en del funlight saft (svakt blandet), te med suketter, og gjerne et eller to krus med eggemelk med flytende natren.
Ikke brus, sjokolade og snop. Pisker krem med smak hvs jeg suger etter noe.
Jeg må si at jeg syns det er litt merkelig at du ikke går ned på dette.. Men har du sjekket at du faktisk er i ketose? Kroppen min har vært igjennom MANGE forandringer mens jeg gikk inn i ketose og de første dagene...
Jeg vet at for noen så er fløte en party stopper, søtnings stoffer vet jeg at også kan ha den samme effekten.. Jeg drakk masse pepsi max før, men etter å ha drukket haugevis med vann og farris så syns jeg faktisk at det ikke smaker så veldig godt lengre...
Jeg fikk også det jeg kaller "etter jul" reaksjon, hvor fett inntaket bare reduserte seg av seg selv etter noen dager.. Er du sulten da? Eller føler du at den er borte slik som jeg føler?
Jeg prøvde å kutte pepsi max i 10 dager, kun drukket farris og vann. Prøvde et glass i dag, å det smakte ikke godt engang! Den syntetiske smaken smakte ikke godt i det hele tatt:D
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.