luringen sa for siden:
lurer på om jeg skal våge meg på linser, bønner og kikerter jeg...? Begynner å bli litt lei av blomkå, broccolli etc...
Noen som har spist dette og ikke lagt på seg?? Gode tips og oppskrifter? Hvilke typer?
luringen sa for siden:
lurer på om jeg skal våge meg på linser, bønner og kikerter jeg...? Begynner å bli litt lei av blomkå, broccolli etc...
Noen som har spist dette og ikke lagt på seg?? Gode tips og oppskrifter? Hvilke typer?
des65 sa for siden:
Det er ikke fristende med linser, bønner og kikerter, høres forferdelig ut egentlig. Men tror faktisk jeg skal prøve meg på linser i allefall, så jeg må nok i morgen en tur til innvandrerbutikken.
jeef-micro sa for siden:
Kikerter er faktisk kjempegodt i salater, og som Hummus (dipp) til salater og grønnsaker
Jeg kjøper ferdigkokte kikerter på hermetikkboks jeg. Anbefales! linser har jeg ikke vvært så tøff og prøve enda, men bønner har jeg prøvd. Bare pass på å kok de bra...
Mum 4 2 sa for siden:
Kikerter er yummi synes jeg. Koker opp hele pakken og fryser i porsjonsposer. Hiver de gjerne sammen med wok-grønnsakene. Storepoden på 2 digger de. Sitter og plukker en og en og sier nam nam.
Linser er også ok. Uvant, men OK.
Bønner. Her også koker jeg opp hele pakken, og fryser ned i porsjonsposer. Bruker de som oftest i mos sammen med brokkoli og blomkål. Tilsetter gjerne litt rømme og karripasta og moser med stavmikser. TIlsetter også finhakket løk. Yummi det også. Har prøvd med både hvite, brune og røde bønner. De hvite smaker definitivt best i slik mos, men de andre er en god nr 2 og til variasjon.
Jeg fortsatte å gå ned i vekt, samt holdt den stabil da jeg innførte bønner, linser og erter etter en lang periode i ketose i 2002. Har ikke spist så mye av det nå pga amminga. Lillepoden får litt mageknip av det.
Iset sa for siden:
Jeg ELSKER kikerter og kan faktisk spise det som snop! Har kokte kikerter (bruker egentlig mest hermetiske) oppi en skål, krydrer godt med urtekrydder og litt salt og spiser rett fra skåla. MMMMM. :sikle:
Datteren min på 2 år elsker dem også. Hun kan ha en liten skål med krydrede kikerter til barne-tv hun. :fnis:
Linser er også nydelig, spesielt linsemos, smaker som potetmos bare enda bedre!
Kikerter og linser serverer jeg vanligvis til middagen som erstatning for poteter, eller du kan blande linser inn i kjøttdeig til kjøttkaker, eller i kjøttgryter osv.
Har dere smakt Lindbergs "kjøtt og linser i chilisaus"? Den er SINNSYKT god!!
David sa for siden:
Både linser, kikerter og bønner blir kjempegodt som mos eller puréer!
Jeg koker kikerter og bønner, har oppi løk, purre og vårløk (og gjerne selleri, men sambo'n er ikke så begeistra for det), litt vann, litt Creme Fine fløte-erstatning og moser med stavmikser. Passer utmerka til kjøtt og fisk :)
Fedons linsepuré er svingod! Må prøves :)
Albertine sa for siden:
Jeg har fått helt dilla på linser jeg. Det er nyyyydelig! Smaksettes akkurat som du vil.
Iset sa for siden:
De er visst fulle av transfett. Ville heller brukt matfløte eller litt kremfløte. ;)
David sa for siden:
Hm, det visste jeg ikke. Takk for tipset :)
nøtta sa for siden:
I det siste har jeg spist bonner HVER dag !! syntes selv at det var riktig saa bra men saa leste jeg om han 20 aaringen som dode av feilernaering (den saken var foresten helt merkelig lagt frem ....) og da stod det at han bare spiste usunn mat paa mc donalds og bonner paa boks :confused: altsaa jeg spiser en liten hermetikkboks bonner 125 g hver dag (den siste uke) har helt dilla, skjonner jo godt at torka er de sunneste men slike hermetikkbokser er det usunt ? kjoper selvfolgelig ikke de i lake/tomatsaus o.l ........
I dag ble det bonner med tomat, kylling og masse raspa ost - lunchen sin det :cool:
Iset sa for siden:
Jeg går ut fra at han spiste tomatbønner på boks, eller brune bønner i sirupslake eller noe sånt. Hermetiske bønner er ikke skadelig, bare hell av laken og skyll dem godt.
Jeg tror ikke akkurat det var bønnene som var avgjørende for ham når det gjaldt feilernæringen. :snill:
Summer sa for siden:
Nope, bønnene var jo bare av og til, og det eneste som faktisk var bra i det kostholdet...:rolleyes: Bønner er vel ok det.Linsestuing er veldig godt, men det må være koriander og herbamare utresalt i den. :ja:
susanna sa for siden:
hmm.. lurer på om jeg skal kjøpe med en boks kikerter å prøve...
nøtta sa for siden:
jeg og med grillkrydder !
Hedda:) sa for siden:
Jeg liker egentlig ikke kikerter, men i saus går det greit. Det er veldig mettende i alle fall, i tillegg til sunt.
Her er to oppskrifter som jeg synes duger:
www.pratekompaniet.com/forum/showthread.php?t=22689
Ellers støtter jeg meg til det Iset sier om linsemosen, den er smaskens. :p
susanna sa for siden:
er helt grønn på dette.
Kjøpte kikerter i butikken i går (hermetiske)
Hva kan jeg gjøre med dem? Regner ,ed jeg kan spise de rå, eller at jeg kan ha dem i mat (tilsette de på slutten slik at de blir gjennomvarme (ikke kokes) Stemmer det?
Skulle også kjøpe linser og bønner, men visste ikke hva jeg skulle ta, fant bare brune bønner i tomat?
Hvor kjøper dere gode bønner og linser (hvilket merke/hva heter de?)
Takknemlig for svar
Jeg kjøper røde linser. Husker ikke merket, men de kommer i gjennomsiktig pose og kan kjøpes på f.eks. Ultra. Ellers har de på innvandrerbutikker også. Tror ikke jeg hadde hengt meg opp i merke når det gjelder linser, tror det smaker omtrent likt. :) Av røde linser lager jeg en god linsepuré.
susanna sa for siden:
takk for svar Hedda.
Da skal jeg skaffe meg noen røde linser.
Har du oppskrift på en god linsepure?
www.pratekompaniet.com/forum/showthread.php?t=13148&highlight=linsepure
Et annet veldig godt alternativ til poteter er blomkålmos:
Blomkål
Philadelphia
Pepper og hvitløk
Kok blomkålen, hell av vannet, sleng oppi philadelphia og krydder, mos sammen med stavmixer. Kjempegodt og passer til det meste!:p
susanna sa for siden:
blomkålmos hørtes kjempegodt ut.
mmmm.. jeg skal jammen prøve
Hvor mye philadelphia til 1 helt blomkålhode?
Ja, den blomkålmosen er virkelig god. :)
Jeg pleier å bruke et helt blomkål og en boks philadelphia.
susanna sa for siden:
Nå står gryta med blomkål på kok.....
(slengte litegrann brokoli oppi også)
gleeeder meg til å spise. Håper jeg liker det.
Takk for tipset Hedda
Georgine sa for siden:
Kan anbefale den greske linsegryta til Fedon... ufattelig god :D
luringen sa for siden:
oppskrift??
Georgine sa for siden:
4 dl brune eller grønne linser (jeg bruker like ofte røde)
1 boks hakkede hermetiske tomater
1/2 dl olivenolje eller rapsolje
2 små løk
3 fedd hvitløk
1 1/2 ss hvitvinseddik (denne dropper jeg)
1 laurbærblad
1/2 ts oregano (frivillig)
1 liter vann
1 buljongterning (jeg bruker grønsaksbuljong)
Bland alle ingrendienser utenom linsene, løk og hvitløk skal være hele, kok opp. Skyll linsene godt og ha i, kokes til linsene er møre 30 - 40 minutter (kok på lav varme så står den og koser seg helt alene, trenger bare røre en sjelden gang)
David sa for siden:
Denne har jeg laget mange ganger og den er så snadder!! Jeg pleier å steike en kyllingfilet eller to og ha oppi for å tilsette ekstra proteiner ;)
kaspara sa for siden:
så kommer jeg med et sikkert litt dumt spm...
linser, kikerter og bønner- kan vi spise ubegrenset av det, eller må vi være forsiktige med dette?
Ser at det brukes som erstatning for både ris og poteter, høres spennende ut. Jeg har aldri brukt hverken linser eller kikerter, så dette må jeg nok ha litt opplæring på..:confused:
Albertine sa for siden:
Du kan nok ikke spise ubegrenset, det inneholder jo karbohydrater. Men det setter en fin spiss på måltidet! Jeg er spesielt begeistret for de røde linsene og kidneybeans, og bruker bønnene i chili con carne og krydrer linsene med garam masala bl.a. Skal se om jeg finner oppskrift.
Trolljenta sa for siden:
Ca 1.5 dl er greit (den mengden som anbefales på kurset naturlig slank).
kaspara sa for siden:
så i prinsippet skal man begrense inntaket av dette også?
Har vært på helsekosten og kjøpt hvite bønner og kikerter, men det er mye mer å velge mellom?
Fint om du finner noen oppskrifter, blir takkm\nemlig for det!:confused: litt forvirret, men ved godt mot...
Trolljenta sa for siden:
Jeg bruker ikke så veldig mye belgfrukter, men når jeg spiser det er det gjerne grønne erter som tilbehør til kjøttkaker (i tillegg til løk, broccoli etc.).
Pleier også å ha en boks med grønne erter når jeg lager gryterett. Den lager jeg av en pakke kjøttdeig, en boks hakkede tomater, en liten boks tomatpurè, en boks grønne erter, en boks champignon, en løk, hvitløk, pizzakrydder, en buljongterning.. Bør være rapsolje eller annet fett oppi også, men jeg orker ikke smaken av disse oljene, så tar det som kost-tilskudd.
Ellers er det masse oppskrifter på ting du kan bruke belgfrukter til i kokeboken til Fedon.
Kikertene kan du jo bruke til å lage Hummus. Det er sikkert godt, har ikke smakt det enda. Det finner du oppskrift på her på forumet.
kaspara sa for siden:
Takk skal du ha!
Jeg er gla for alle råd, tips og oppskrifter. Må bli litt mer kjent i forumet, det er sikkert mye nyttig å hente rundt forbi her. Syns å huske å ha lest et sted at man kan lese andre brukeres "logg" (eller dagbok- husker ikke helt), hva er det, hvor finner jeg disse?:confused:
Trolljenta sa for siden:
Journalene er her:
Aline sa for siden:
Linsepureen til lindberg er snadder!! :sikle:
Jeg skal prøve hummus også om ikke for lenge og gleder meg :ja:
Bønner har jeg også fått sansen for :)
Det jeg synes er så bra med linser, i tillegg til at det smaker veldig godt, er at det metter så bra og passer til det aller meste. :)
ada-emilie sa for siden:
Jeg oppliver denne igjen,jeg. Ser at ingen nevner bløtlegging og koking av kikerter og bønner her. Det smaker best med selvkokte bønner enn de altfor myke man får på boks, synes jeg. Litt tyggemotstand er også godt. Linser behøver ikke bløtlegging, men bønner skal ligge i kaldt vann over natta. De kommer til å utvide seg så ha nok vann over dem. Skyll de så et par ganger. Så skal de kokes ganske lenge. Litt froskjellig avhengig av type bønne. !,5 timer tror jeg kikertene skal koke, men det står på noen pakker hvor lenge de skal koke. Ta av det skummet som legger seg øverst i kjelen etterhvert som det dukker opp.
Å spise kikerter i salat(issalat, tomater, agurk, asparges, brokkoli, løk) med avokado og sennep er godt, synes jeg. Eller hvis ikke avokado, cottage cheese. Jeg spiste sistnevnte daglig da jeg var veggis tidligere.
halkatlala sa for siden:
oj. kikerter er godt, det. trodde ikke jeg kunne spise det, jeg. noen som vet hvor mye karbo det er i dem?
ada-emilie sa for siden:
karbo er fra 20-28 g pr 100 g.for kokte kikerter, og GI er 28.GB er 6
Det er et alternativ med GI på 8-11: chanal dal. Det er splittede sorte kikerter avtatt skall så de ser ut som gule splitterter.Karbo er der 24-28 pr 100 g.kokte. GB 3. Kcal 160.
Kanutten sa for siden:
Det er 59.8 karber i disse. Man kan trekke fra 1.2 fiber.
ada-emilie sa for siden:
Jeg skrev kokte. Det du oppgir er ikke på kokte men tørre, og dermed blir det et helt annet tall. Men tallene varierer på linser, bønner og nøtter. Det har jeg sett, så man må kanskje stole på tallet som står på pakken, eller ikke...Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.