nå har jeg lest å lest men finner ikke ut av det her .... for glykogen lagrene er jo bare karbohydrater eller ???? sånn at hvis man trener og ganske mye karbohydrater kan man være i ketose da ???
Nå må du huske at du i tillegg vil forbrenne litt fett også da... særlig dersom du er i ketose (for det er vell en fettforbrenningsmodus) så alle kcal du forbrenner kommer ikke fra karber
Det er ikke slik det funker nei...., du forbrenner ikke karbohydrater, du forbrenner energi - og det er fremdeles også kalorier, men ikke bare kalorier. Du forbrenner FETT. Men cluet med Ketolysekuren og Atkins, er at det er ketogene dietter, dvs. at du bruker ketoner som brennstoff også. Ketoner er en normal og effektiv kilde til brennstoff og energi for kroppen vår. Ketoner produseres i leveren, - og kommer fra fettsyrer som blir dannet når kroppsfett brytes ned som erstatning for glukose/sukker. I en ketogen diett, altså som Ketolyse og Atkins – eller dietter som behandler barneepilepsi, kan de små mengder glukose som trenges for at kroppen skal fungere, dekkes av et minimum karbohydrater. Glukose kan også dannes i leveren – fra proteiner. Når kroppen produserer ketoner og bruker dem som brennstoff kalles det for ???? Jaaaaa !! ”KETOSE” !!!!!.
De fleste dietter reduserer kalori inntak. Du tar av, - noe av det er fett, noe er muskelmasse. Mindre muskler betyr nedsatt stoffskifte, noe som gjør at der er vanskeligere å ta av, samtidig som du legger på deg lettere etterpå. Ketose derimot, hjelper deg å forbrenne fett. Når du er i ketose bruker kroppen hovedsakelig fett som brennstoff (ketoner). Ketose setter også fortgang i forbrenningen. Når leveren omdanner fettet til ketoner kan det ikke bli til fett igjen – i stedet blir det skilt ut gjennom urinen.
takk kloke Nille ( her er det i hvertfall ikke noe jeg kan klundre til .... drar på en joggings jeg :D)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.