< Tilbake til oversikten

mandler

sunbeam sa for siden:

I'm confused! :confused:

Har to poser mandler, begge med 250 gram, med mandler fra Eldorado. På den ene står det pr 100 g kullhydrater 21,6 g (kostfiber 14,3) og på den andre står det karbohydrater 8,7 (kostfiber 7,2) - hvordan kan det ha seg ?? :eek:

Jeg trodde en mandel var en mandel.. Eller har det noe med kostfiberet å gjøre? men det kan jo ikke stemme... at det feks er bare nesten 2 net karber - i den ene og og 7 i den andre.. hadde ikke net og ikke net noe med dette å gjøre når det gjaldt hva man teller og ikke.. Hmmm.. kjedelig hvis det er forskjeller, siden jeg har spist av den med mest karber, men lest på den andre.. Heldigvis ikke i uante mengder. Men vet noen noe om dette - er det faktisk forskjell på mandler???

URK

Nille sa for siden:

www.fitday.com (som jeg bruker) er det 8 karber pr 100 gram mandler.

I matvaretabellen er det 8.7 pr 100 gram

Så en mandel er ikke en mandel visst..... Men jeg regner med at det har med produksjonsland å gjøre. På varer produsert innenfor EU/EØS skal varer merkes med netto karbohydrater (dvs. med fiber trukket fra). På den ene står det pr 100 g kullhydrater 21,6 g (kostfiber 14,3) - den er sikkert produsert uten for EU/EØS og er feilmerket ifølge standarden. 21.6 minus 14.3 = 7.3. Den andre med 8,7 (kostfiber 7,2) er sikkert produsert innenfor EU/EØS og/eller er merket korrekt... og har da 8.7. Siden det er det samme som matvaretabellen ville jeg stolt på den jeg.
[color=purple][/color]
Hvorfor det står slik er ren spekulasjon, men at mandler har 1,5 karber pr 100 gram er garantert feil !!

sunbeam sa for siden:

ja...høres fornuftig ut, kanskje.. Well.Thanks!

Regner med det er ca 8 da.
Hadde vært noe om det bare var 1,5 ja- I wish :p

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.