< Tilbake til oversikten

Liker du fårikål?

mofe sa for siden:

Eller hur?
Hilsen fårikåldama

mofe sa for siden:

Og om det sitter noen luringer med oppskrifter på fårikål med vri - så er det bare å hyle!

Anne sa for siden:

Får i kål er bare helt nydelig, men jeg må innrømme at jeg lager det på lammestek.:o

Tidligere bruker sa for siden:

Jeg simpelten eeeeeelsker fårikål!
Det har vært yndlingsretten siden jeg kan huske. Og HVER bursdag i hele mitt liv har vi hatt det til middag. Som er 26.desember. Så i heimen vår er det fast andre juledag tradisjon med fårikål :ja:

Summer sa for siden:

:dulte: Du och jäg Anne, du och jäg.... :D

Dette var en heelt perfekt spørris mofe! skryter :)

magdalena sa for siden:

Nå skal jeg komme med en useriøs begrunnelse på hvorfor jeg kryssa nederst..Jeg har spist fårikål før,selv om jeg ikke liker det noe særlig.Episoden i dag gjør at jeg blir kvalm av det og tenker på min lille gutt som ble traumatisert i dag..Vi var å satte opp et gjerdet til hesten,han leker på beite der og riktig koser seg i fin været,helt til han snubler i et kadaver. Det var bare så grusomt,det kravla og krøp i det,øynene var der delvis,helt blå/gjennomsiktig,men det var åpning til hjernen,ribbena vistes godt og masse blod og gud vet hva alt var,og stinken!!Ull hadde den delvis på kroppen og noe lå ved siden av.Hva som har skjedd med det stakkars dyret vet jeg ikke,men gutten min på 4 år ble veldig prega av det.Nei,endte opp med at vi trakk oss fra området og satte opp et gjerdet annet sted,for flytte på det,nei det hertes jeg ikke...
Bekymra for poden,han snakker veldig om det og tror en av hestene har sparket den,jeg utelukker ikke det,men er endel ørn i området.Lite lam er lett bytte for så svært dyr.Og jeg har sett kadaver før,men bare ikke så her ille:(

Liker forøvrig ikke lukta av fårikålgryta:o

Karin sa for siden:

(Hyler) Joda, det fins en god gammel vri, den bergenske retten "puspas". Det rare navnet kommer av et hollandsk ord som betyr "sammenkokt mat." Det er rett og slett fårikål med tillegg av gulrot og kålrabi i store stykker. I originalen skal det også være hele poteter i, men det koker jeg ved siden av til de som eventuelt skal ha det.

Tøtta sa for siden:

Liker fårikål jeg ;)
Har akkurat kjøpt inn kjøtt, og lurer på hvordan jeg skal lage det for å få det Fedon vennlig :)
Er vel bare å bytte ut poteten med noe annet?

Summer sa for siden:

Det er bare såå godt! :)

Foreløpig er vi flere som liker, enn som ikke liker fårikål.
Vi leder mofe! Vi leder! :D :p

Tøtta sa for siden:

Hehe dere altså ;)

Summer sa for siden:

Vi leder enda. :stuart:

mofe sa for siden:

Yess!!! :D

mofe sa for siden:

Jeg tror vi vinner, Lise! :D

David sa for siden:

Dessverre er det nok ikke så enkelt :( Fårikålkjøtt er som fett som bare det, så man bør tenke seg om...
Man skal helst velge fårikålkjøtt av bog, og selvfølgelig skjære bort så mye av fettet som mulig før man koker det. Ellers vil jeg tro at lammekjøtt er bedre enn sauekjøtt. Det går også an å kjøpe lammesteik og bruke det istedet for fårikålkjøtt.

Å bytte ut poteter med kålrot eller gulrot er heller ikke så bra, fordi når man koker gulrot og kålrot øker GI'en til å bli middels, nesten høy (50 - 54). Da kan man nesten like gjerne kose seg med en potet eller to :)

Jeg har skikkelig lyst på fårikål, men har problemer med å finne riktig kjøtt. Så det ender vel med at vi tar det som et utskeielsesmåltid om ei uke - da har jeg gått en måned på Lindberg, og synes jeg fortjener fårikål!!!

Begod sa for siden:

Finnes det virkelig mennesker som ikke liker fårikål? Har aldri møtt noen som ikke liker fårikål, unntatt utlendinger da.

mofe sa for siden:

Høstens første fårikål er inntatt! :D

Og hvem trenger poteter når man har får (i mitt tilfelle alltid lam) og kål og fett i herrrrrlig sammenblanding? Med pepper og salt - putret på lav varme i 2,5 time...

Yummmmmmm! gleder seg allerede til fårikål-frokost imorra

Anne sa for siden:

Det blir det her og snart...i helga:)

Veggpryd sa for siden:

Åh, jeg må lage fårikål i helgen! Skal lage masse! :D

Brimstone sa for siden:

Fårikål kalles Bomba Sau på hedemarksk. Me godt er det lell :p

Thorwald sa for siden:

Får i kål er utrolig godt. En av mine favoritter. Det jeg liker best er godt voksen sau, med ekstra sterk smak. Men det skal ikke være en gammel seig vær. Og det beste av alt er om de er litt småfete disse sauene. For i motsetning av andre her så elsker jeg dette sauefettet. Jeg slurper det i meg i store mengder. I den tro at det er helse i hvert eneste lille fettmolekyl. Bon apetit! :)

Iset sa for siden:

Mennesker som ikke liker fårikål er gale.

nalana sa for siden:

Liker det godt jeg også, men klarer aldri å finne fine nok pakker med fårikålkjøtt, så jeg ender som regel opp med lårskiver.

Charmtassen sa for siden:

Ja, ja! Da er jeg vel en gal utlending, jeg da! :snurt: :liste: ;)

Luska sa for siden:

Jeg er veldig glad i fårikål, men det er ikke det beste jeg vet.

mofe sa for siden:

Jeg liker ikke tunfisk jeg. Er jeg gal da?

Bulldog sa for siden:

Neida. Tunfisk på boks (fersk tunfisk er noe helt annet) er noe liksomkroppsbyggere spiser for å føle seg som ordentlige kroppsbyggere :)

Fårikål, derimot... Og en øøøørliten akevitt til.... :sikle: :sikle: :sikle: :w00t:

Georgine sa for siden:

Jeg står over fårikålen..

Iset sa for siden:

Nisj, det er jo noe heelt annet enn fårikål. Men du burde likt det, for det er jo egentlig ikke så ille. :lol: Jeg liker godt tunfisk på pizza.

Karin sa for siden:

Hadde fårikål forrige søndag, det ble nok til lunsj neste dag også. Nyyydelig! Er nesten bedre oppvarmet.

Men siden jeg nettopp har hatt det, kan jeg jo ikke ha det allerede nå igjen. Altså må jeg finne på noe annet til i morgen. Søren!

mofe sa for siden:

Hehe, jeg hadde nettopp fårikål til lunsj jeg.. Sånn er det når man bor alene - spise det man har. I tillegg er det jo yummi også da, så.

Kanutten sa for siden:

Blir ofte litt uggen i magen av lammekjøtt, så jeg pleier nå å lage ku i kål :D

Tuppen sa for siden:

er visst gal jeg også...... takler ikek lukten... og jeg er ikke kresen på mat eller lukt.. men fårikål... usj!

AKB sa for siden:

Helt enig. Må jammen kjøpr fårikålkjøtt i morgen den dag. NAM:D

Enid sa for siden:

Nå står fårikålen min og putrer :):D gleder meg, det lukter himmelsk!

leeha sa for siden:

hei .jeg er gal:p jeg liker ikke fårikål.
jeg har bare likt det en gang og det var når en venninde av meg laget det.
hun satte det på og vi gikk en tur ut.
da vi kom tilbake hadde det kokt tørt, da var det kjempegodt :D
ja ikke skjønner jeg det, jeg har jo ellers ikke noe imot fett .
men jeg liker ikke sau i det hele tatt. jeg syns ulven kan få dem :)

Zinger sa for siden:

ÅÅÅÅHH....all denne snakken om fårikål....slurp!!! jeg får vann i munnen.:)
Og jeg som ikke kan lage det engang...nå ble jeg sulten.
:)

Smula sa for siden:

Jeg er en av dem som synes fårikål er djevelens oppfinnelse. :engel_ikk
Klarer ikke hverken fåre- eller lammekjøtt og fårikål synes jeg både lukter, smaker og ser grusomt ut.

Nenne sa for siden:

Da ungene var små var ikke alle så begeistret for fårekjøtt så vi startet med å putte oppi medisterpølse de siste minuttene av koketiden. Nå har det omtrent blitt fast krav selvom 'ungene' rager over meg.... :-)

Når jeg lager en litt magrere utgave med finere kjøtt blir det ikke bestandig så kraftig smak på 'sausen' - men det er vel også fordi de forsyner seg grovt av den.... Har derfor kjøpt lamme-buljong som jeg sper litt på med - det blir nyydelig !

Veggpryd sa for siden:

Æsj, jeg hadde fårikål for noen uker siden og det smakte ikke godt. Måtte kaste en stor kjele. :( Hater å kaste mat.

Tror jeg hadde for lite salt i, og det ble smakløst. Får prøve igjen neste år, for nå har jeg mistet lysten på det.

Dadda sa for siden:

veeeeldig godt (med masse salt :o) men jeg tåler ikke kål så godt lengre :mad:

Ullabulla sa for siden:

Jeg lager alltid fårikål dagen før den skal spises. Synes den blir best når den har stått kaldt natten over og varmes opp igjen.

Hyper sa for siden:

jeg har faktisk ikke smakt fårikål!!!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.