< Tilbake til oversikten

Valget i dag..

mofe sa for siden:

Det er altså to sider.. hvem består de av?

Jeg skjønenr ikke helt det her jeg..

Og er det sånn at de som får flest stemmer får statsministeren?

mofe sa for siden:

Og f.eks da, om det blir rød-grønt flertall, er det da sånn at f.eks Høyre ikke får noen ministerposter?

blond

Sugarpill sa for siden:

Jepp. Altså, nå har vi to blokker. En bestående av de partiene som sitter i regjering i dag, altså høyre, krf og venstre. Den andre av arbeiderpartiet, sv og sp.

Den blokken som får flertall av stemmene danner regjering, og alle ministerpostene vil følgelig gå til representanter fra disse partiene. Hver blokk har også en statsministerkandidat, Kjell Magne Bondevik for de borgelige, og Jens Stoltenberg for de Rød-grønne.

mofe sa for siden:

Hm, okei... så Erna Solberg eller Kristin Halvorsen vil uansett ikke blir statsministre?

Og hvem er Frp med?

Sugarpill sa for siden:

Kristin Halvorsen bli ikke statsminister. Ikke Erna heller, i utgangspunktet. Men nå er det et stort usikkerhetsmoment her, og han heter Carl Ivar..han gikk jo ut i sommer og sa at han ikke ville støtte Bondevik som statsminister. Så hvis de borgelige vinner, og Bondevik fortsetter som statsminister, så vil kanskje Hagen prøve å få ham fjernet, og da blir det kaos.

Frp er ikke med noen, de. De liker jo ikke oss rødgrønne ( :D ), men Hagen har jo åpenbart fått Bondevik i vranghalsen. Og han er jo litt småbitter for at han gang på gang har forsøkt å åpne for samarbeid med Høyre, og de har avvist ham gang på gang.

Hagen kommer iallefall ikke til å få regjeringsmakt. Men han kan lage mye bråk likevel.

Dette er et utrolig spennende valg, og ting er veldig uforutsigbare, se bare her: www.dagbladet.no/nyheter/2005/09/12/443090.html

:D

Men Mofe, betyr dette at du ikke har stemt?

mofe sa for siden:

Jeg hadde tenkt å stemme - men glemte valgkortet hjemme.. Også ble jeg dårlig på jobben så måtte dra hjem.. Dårlig unnskyldning, I know. :rolleyes:

Men.. hm.. hvordan kan KrF få lov til å fortsette hvis de gjør det dårligste valget noensinne? (som de sier på tven..)

Sugarpill sa for siden:

Krf er i en koalisjon, så de blir på en måte reddet av de to andre partiene hvis de gjør det dårlig. Det er antall stemmer de tre partiene får til sammen som teller. For øyeblikket ser det ut som om det er kun Venstre som gjør et godt valg av regjeringspartiene, så fremtiden for Bondevik og gjengen ser ikke lys ut.

Helene sa for siden:

veldig dårlig unnskyldning siden du ikke trenger valgkorte for å stemme..

mofe sa for siden:

Åh. Det visste jeg ikke.

Nille sa for siden:

Jeg har iallefall gjort det JEG kan for å slippe prestestyret ! :)

Anne sa for siden:

:D Nå så jeg akkurat stemmen til Albertine...

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.