Albertine sa for siden:
Er det noen som vet om butikker som selger dette? Evt. på nettet? Helst ikke utlandet.
Albertine sa for siden:
Er det noen som vet om butikker som selger dette? Evt. på nettet? Helst ikke utlandet.
HP sa for siden:
Jeg har sett på meny og mega. Står sammen med bakesaker som natron, bakepulver, konditorfarge og de andre essensene (rom, mandel, sitron, ++).
Beste er jo å bruke vaniljestang da. Ettersom at vaniljeessens er kunstig - vanilin eller noe i den duren.
:)
Nille sa for siden:
Alle matvare butikker som selger mandelessens, sitron essens osv har vanilje essens så vidt jeg har sett. Apoteket også. Kan kjøpe og sende til deg jeg.
Når det gjelder vanilje extract - DA er det noe annet. Her i Stavanger er det bare Middelthon som har det. Kan kjøpe og sende derfra og jeg.......
Gamla sa for siden:
Hei Albertine!:)
Vaniljeessens får du kjøpt i vanlig kolonialforretninger her i Norge. Det er på noen bitte små flasker(5ml?) og står oftest sammen med bakevarene. Hvis du ikke finner det, kan du jo bare spørre i forretningen.;)
Albertine sa for siden:
Jeg skrev selvfølgelig feil, jeg mener EKSTRAKT.
Gamla sa for siden:
Hmmm, det har jeg ikke noe kjennskap til!
Har du prøvd på apoteket?:confused: Det hender at de har litt av hvert!;)
Albertine sa for siden:
Har ikke apotek vi...:(
Albertine sa for siden:
Nillesnuppa, jeg tror jeg tar deg på ordet. Kan du kjøpe vaniljeekstrakt for meg og sende det? :snill: Har du noen tips til andre lure ting jeg absolutt burde hatt men ikke har tilgang til? Tahini? :klem:
KjempesNille!
Nille sa for siden:
Tahini er sånn sesamsaus, sant ?? Skal sjekke om de har det også. Og om de ikke har, så skaffer de det gjerne ...
....skal det være no mer før vi stenger ??? :p
Send meg en PM med adresse du, så fikser Nille når hun får tid !
:klem:
Kame sa for siden:
Jammen, hva skal man bruke det til da? Ekstrakten, mener jeg?
Albertine sa for siden:
Man bruker den som smakstilsetning i mye rart, sånn som pannekaker, vafler, krem osv.
Kame sa for siden:
Og det er bedre lavkarbomessig enn essens? Eller sunnere? (Guri, jeg er en skikkelig grønnskolling. :D )
Albertine sa for siden:
Nei, jeg vil ha ekstrakt fordi den smaker best. Essens er bare kunstig, mens ekstrakt er utvinnet av vaniljestangen. Stor forskjell i smak.
Iset sa for siden:
Men Nille, jeg har jo kjøpt vaniljeekstrakt på Middelthon, men det står at den er laget av maissirup eller noe sånt, er det sunt da? Eller er det så små mengder at det ikke betyr noe?
Nille sa for siden:
Nei, det står ikke at den er laget AV maissirup. :snill:
Det står at det er vaniljestang ekstrakt i vann, alkohol og massirup.
Dvs. at hele flaska bl.a. inneholder en liten mengde maissirup. Maissirupen står sist av alle ingrediensene, flaska inneholder 59 ml, - hvor mye maissirup er det da i en ts ?? Vet ikke jeg, men så mye at det er usunt er det neppe. 1 ts vanilje ekstrakt inneholder 1 karb. Det må være maisirupen det ...... :)
[color=purple][/color]
(Ingredients: Vanilla Bean Extractives in water, alcohol (35%) and corn syrup)
Albertine sa for siden:
Nille, sender deg pm nå
Iset sa for siden:
Hehe åja SÅNN ja. Det er så lenge siden jeg leste bakpå den. Men da skjønner jeg. :D
Kame sa for siden:
Fordelen med dette i forhold til vaniljestang da? Lettere å bruke?
(Jeg gir meg visst ikke - men det er fordi jeg har et lass med vaniljestenger i skapet!)
Albertine sa for siden:
Bruk vaniljestang du. Den er jo best av alt. Men jeg har ikke tilgang på vaniljestenger og må ty til det nest beste. Kjekt å ha ekstrakt i skapet da, så man kan ta en liten dæsj i ny og ne...
Nille sa for siden:
Man kan ikke alltid bruke vaniljestang om det står vanilje extract. Det er fordi det i mange amerikanske oppskrifter regnes at vanilje extract er en del av søtstoffet i oppskriften - vaniljestang er ikke søtt nok alene.... Ikke har det samme smak heller. Men man kan jo smake det til da. Vær obs på et en trenger en del vaniljestenger for å tilsvare 1 ts extract (som jo er et veldig konsentrert stoff).
Nena sa for siden:
Fant denne i en nyinnkjøpt kokebok - jeg har IKKE prøvd den, men har tenkt å prøve meg. Oppskriften er superenkel, men prosessen tar lang tid...
2 vaniljestenger av god kvalitet deles i to på langs, deretter i mindre stykker og has i et tett lite glass. Tilsett ca. 3 1/2 dl vodka (vaniljestangbitene skal dekkes av vodka) og la dette stå mørkt og kjølig minst 4 måneder. Siles før bruk.
Jo lenger den står, desto bedre skal den bli :) .
205gti16v sa for siden:
tahini har dei i innvandrerbutikkane:) Eller kanskje helsekosten.
AnnaV sa for siden:
Jeg kjøpte noe vaniljegreier på Sunkost i går - det var tysk - men det var vanilje PULVER, ikke flytende. Kassadamen sa det var bare knust vaniljestang, jeg vet ikk eom dette kan telle som ekstrakt, men men. Greit å vite om.
Det var en liten boks med skurlokk, ca 50 gram eller så.
Iset sa for siden:
Den har jeg også, hvis det er samme boks vi snakker om. Liten rund gjennomsiktig boks med hvitt lokk (tror merket er Rapunzel) og brunt pulver inni. Bourbon-vanilje. Jeg har brukt det i hjemmelaget iskrem, smaker kjempegodt. :)
Tror kanskje det kan være noe ala ekstrakt i pulverform, lukter iallefall litt alkohol av det, syns jeg...
Ziggy sa for siden:
Har en lignende jeg også, men tror ikke det er så konsentrert... jeg bruker ihvertfall en god del når jeg skal ha vaniljesmak med denne... eller kanskje den bare er blitt gammel og mmistet litt av aromaen...
AnnaV sa for siden:
Iset - stemmer, det er den bourbon-vaniljen du snakker om jeg kjøpte. Har ikke fått brukt den til noe ennå, er rævva på tysk og det står jo ingen oppskridter e.l på boksen, hehe... Hvor mye bruker du av gangen?
Smakte på den (litt på fingeren, bare, for å sjekke) men da smakte det... vel.... omtrendt som å stikke tunga ut vinduet; ikke mye....
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.