< Tilbake til oversikten

Mat ved bålet

Mum 4 2 sa for siden:

Mannen min jobber i en friluftsbarnehage og trenger sårt tips til mat å lage over bålet. De har både rist og plate og legge over.
Han ønsker tips, siden han synes det blir mye pølser.
De kan ikke bruke egg, da ett barn er veldig allergisk overfor det.

Summer sa for siden:

Steke maiskolber?
Grønnsaksspyd?
Grove pinnebrød?
Karbonader er godt, og kan også blandes på grønnsaksspyd.

Begod sa for siden:

hvalbiff
elgbiff
grillspyd ( med det man måtte ønske)
ostesmørbrød, perfekt om man lager bål med både over og undervarme.
det er nå det jeg pleier å grille i hvertfall, (savner ostesmørbrødene)

Mum 4 2 sa for siden:

Takk, takk og jeg tar gjerne imot flere tips. Bringer de videre til mannen når han kommer hjem.

Helene sa for siden:

jeg kommer ikke på noe annet en det som står her..

men grove pinnebrød er alltid en stor hitt.. men det tar lang tid å lage..

Mais er en stor slager hos mange.. men ikke alle som liker det.

er lett og ty til pølser når det gjelder unger fordi de liker det så godt..

men ostesmørbrød med grovt brød er jo et kjempe godt forslag.. men sist jeg gjor det brente jeg det..

forige uke når vi var på tur med skolen ble det mye supper og nudler og gryterett.

men og pasta med laks og grønnsaker.

mye man lett kan koke om man har en kjele på bålet..

....

over til noe annet.. jeg har stor sans for friluftsbarnehager fordi det gir barn muligheten til å lære nye ting. og oppdage nye sanser og ting de alldri skulle trodd at de klarer.

barn lærer veldig mye av å være ute.

inne er jo de så mye hjemme. veldig mange foreldre som ikke tar med seg ungene ut om ettermiddagen og helgene. og jeg skjønner det. derfor er det fint at barn kan få mulighet til å være ute hele dagen. de elsker jo det selv om foreldrene ikke er så glad i det!

lurer på om jeg skal ta fordypning i uteskole siste året på førskolelærer.. kansje det..

Mum 4 2 sa for siden:

Jeg har også sansen for friluftsbarnehager, men poden er for ung ennå. Må være 3 år da. Men han går i privat barnehage, og de er like mye ute som friluftsbarnehagene er, men de har ikke tilholdssted ute da (permanent et mener jeg). Men de har lavo uke: om våren en uke i fjæra og nå i høst i skogen. Da må vi levere og hente på nevnte sted. Vet ikke om det blir noe lavo uke til vinteren???

Ellers så vet jeg at mannen min har fått de til å prøve fiskepinner i pølsebrød, og det ble en stor hit. Ingen klager og barna spiste mer enn de noen gang har gjort før. Til og med de voksne var forbauset over barnas spising den dagen.

Og jeg tar gjerne mot flere tips.

nolef sa for siden:

Fisk er vel fint å grille.

Jeg har jobbet i litt forskjellige barnehager. På den ene plassen kjøpte de inn en stor lask som de fileterte og laget til bakte poteter. Og de fleste likte det. Ellers kan man jo lage til små pizzaer, eller kanskje pannekaker. Tror det finnes oppskrifter uten egg og for slikt

Mum 4 2 sa for siden:

Takk for fine råd alle sammen. Faktisk så har de vært så bevisste på at det ikke skulle bli pølser med brød, at de bare har servert det en gang. Ellers har det gått i mange av forslagene fra dere. Samt at barnehagen har kjøpt boka: "Klare sjøl". I den er det mange fine oppskrifter, ikke spesielt lavkarbo, men fin bok.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.