Jeg er i sjokk.... Og forbanna på norske myndigheter!! Leger og helsestasjoner fraråder folk å ta både tran og multivitaminer siden de kan få overdose av A- og D-vitamin, men hvorfor kan svenskene ta 4-5 ganger høyere dose tilogmed, uten at de ligger døde i gatene der borte? :o
Dosering norsk Spektro: 1 tablett daglig
Dosering svensk Spektro: 1 - 6 tabletter daglig!!!! :eek:
Sjekk dosene på A- og D-vitamin og sjekk daglig dosering. Burde ikke sykehusene og likhusene/kirkegårdene i Sverige være fylt med døde svensker dersom det er så skadelig som de skal ha det til her i molboland?
Jeg skal iallefall ikke kjøpe Spektro i Norge mer. Visste jo de var mye sterkere i Sverige, som alt annet (og i alle andre land enn Norge, men Danmark er mindre liberale, nesten like ille som oss) men at de var SÅ sterke trodde jeg ikke. Nei, får ta meg en harrytur.
Tusen takk for nyttig info Iset! Jeg sparer jo inn adskillige kapsler per dag ved å ta én svensk Spektro! Må hamstre skjønner jeg. Og tipper jeg rett, så er ikke prisen mange ganger så høy som i Norge heller, til tross for mange ganger så høye doser....
:fnis: Ja de er jo det hahah. Formulerte meg litt feil. :D
Jeg tror boksene koster enda mindre tilogmed, i Sverige.
Ta feks. Mivi Total, som er flytende multivitaminer av ypperste kvalitet. Den lages i Sverige og kan sendes ut til alle land slik den er, men for å selge den til Norge må de vanne/tynne den ut!!!! Produktet blir svakere, samtidig som det er atskillig dyrere.
Ja, de er strengt ulovlige i Norge, vitaminer er jo farlige her vet du. Alle andre kan ta slike doser, men vi nordmenn har et gen som gjør at vi feks dør om vi får i oss tran og multivitaminer på en gang. :rolleyes:
Jeg aner ikke om man kan ta med seg så mange bokser man vil, men jeg skal be venninna mi i Stockholm kjøpe et par og sende til meg. De selger jo bokser med 250 tabletter i, så kjøper du 2 har du jo for 500 dager, siden du bare trenger å ta EN tablett av disse. :snill:
Hvis de slipper igjennom tollen så ER det lov å innføre kost tilskudd til 3 mnd eget forbruk fra EU-land. Da ser de på doseringen på boksen, ikke hvor mye du ønsker å ta.
Det er mulig å ringe tollvesenet og spørre hva som er lov. Får du positivt svar, få navnet på en du snakker med og henvis til denne om du får nei senere.
Jeg fikk en boks for mye (4 isteden for 3) - jeg ba dem hive en- og sende 3 videre til meg. Men det kunne de ikke. Endten ble alt destruert, - eller så gikk alt i retur. Fikk ikke ta deler av pakka nei. Til og med oregano oljen min som lå i samme pakke - OG lovlig, sendte de tilbake....... sukk
Herregud så patetisk. Jeg blir så sint at jeg sitter og skjelver her!! :eek: :eek: :eek: :eek:
Hvordan er det med gaver? Min aller beste venninne bor i Stockholm og jeg tenkte hun kunne sende meg en boks eller to? Hvis hun pakker den inn som en gave, må hun skrive utenpå hva den inneholder da? De kan jo ikke kreve det siden det er en gave?
Jeg fikk tilsendt flere prøvepakker med proteinpulver fra ei venninde i Sverige. Det var bare sendt som "brev" - da gikk det igjennom. Venninde i Dannmark kjøpte olje og kosttilskud for meg i USA i fjor og sendte det som "brev" fra Danmark da hun kom hjem. Det gikk også bra. Men da bror sendte fra USA (samme ting) OG senere fra Frankrike (innen EU) ble begge deler stoppet ! arrrghhhhh
Når jeg sender ting fra Australia må jeg alltid skrive utenpå hva det er. Pakker altså, ikke brev. Selv gaver. Ikke så spennende for de som mottar akkurat. Post som blir sendt til meg blir ofte åpnet, spesielt når pappa sender lakerol pastiller... De er ganske strenge på ting som blir tatt inn i landet her, men regner med at Norge ikke er noe annerledes.
Skal du google på den svenske siden må du søke på HÄLSOKOST - da får du frem ei røys.
[color=purple][/color] www.bodystore.nu De har bl.a. Solaray Spectro - både med og uten jern.
[color=purple][/color]
Jeg har nettopp fått multivitamin Spektro fra Solaray nå - fra Sverige. Har endel forskjellige mengder enn det som er ramset opp her - noen svakere, og noen sterkere. Om noen er interessert, kan jeg ramse opp :)
Vitaminer:
A-vit 25 000 ie 4,5 mg
D-vit 400 ie 7.5 mcg
E-vit 400 ie 90 mg
C-vit 1000 mg 180 mg
B1-vit 25 mg 7,2 mg
B2-vit 25 mg 8,4 mg
B3-vit 125 mg 30 mg
B5-vit 125 mcg 12 mg
B6-vit 50 mg 9,9 mg
B9-vit 600 mcg
B12-vit 100 mcg 27 mcg
Biotin 300 mcg ingen
Folsyre 400mcg ingen
K-vit 50 mcg ingen (hm.. på bildet står det uten K-vit.. kan dette være grunnen til at det er andre verdier..?)
Mineraler:
Kalsium 500 mg 600 mg
Magnesium 250 mg 225 mg
Sink 15 mg 12 mg
Ikke jern i denne….
Mangan 5 mg 4.8 mg
Kobber 0,5 mg 1.5 mg
Krom 100 mcg 180 mcg
Selen 100 mcg 90 mg
Fosfor (kalium-fosfor) 23 mg ingen
Jod (kelp) 225 mcg ingen
Kalium 88 mg ingen
Oj... Og dette er per 3 kapsler?? :eek: Da er den jo ikke særlig mye bedre enn den norske. Tror jeg må ta en prat med hun som skrev innholdsfortegnelsen på sin svenske spektro. Merkelig...
Og hm.. ser ikke ut som den er bedre enn den norske da nei.. Bortsett fra at det er anbefalt 3 tabletter da - det vil si 3 ganger mere enn det er anbefalt i Norge.
Ja, svenskene er uansett kommet mye lenger enn potet-Norge når det gjelder slikt. Men jeg må innrømme jeg ble skuffet nå altså. Jeg må høre med hun jeg fikk infoen fra, det må vel være en boks fra et helt annet land hun har??!
256 kr for en boks med 100 tabletter i, uten Jern og..K? Husker ikek hav den K`en stod for :rodme: (så kommer jo valutan og inn, så det ble 220 kr for den).
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.