< Tilbake til oversikten

Muskler og ketose

Oda sa for siden:

Lurer litt på dette med styrketrening og ketose jeg. For det er vel mulig å bygge muskler når man er i ketose? Man spiser jo nok protein. Eller må man ha i seg mer karbohydrater? Jeg vet iallefall at jeg med minimalt inntak av karbohydrater blir både sterkere og får mer muskler, men jeg er jo ikke i ketose...

Nille sa for siden:

Ja, du bygger muskler i ketose. Så lenge du får i deg nok protein og fett er det ikke noe i veien for det. Ketosen påvirker ikke muskelbyggingen og tærer heller ikke på muskler så lenge du får i deg nok proteiner og fett. Fett er også viktig fordi fett gir kroppen beskjed om å brenne fett (og ikke muskler). Viktig med et blansert kosthold !
[color=purple][/color]
Spiser du lavkalori og lavfett i lengre tid vil det tære på musklene ! Du tar av, men mister muskler - det er IKKE noe lurt !

Oda sa for siden:

Ja, det var det jeg trodde, men hvorfor er det så mange som driver med oppkarbing og slikt da? Det skulle vel ikke være nødvendig? :confused:

Nille sa for siden:

Oppkarbing er vel spesielt for de som trener litt mer seriøst, kroppsbyggere bl.a. - med konkurranser og sånn. De karber opp en periode - en uke eller noe sånt tror jeg. Det er vel forskjellige måte å gjøre det på.

Så er det et par tre dietter (bl.a. EAT og BFL) som bruker virkningen til å "lure" kroppen - sparke igang vekttap som har stanset opp eller for å holde forbrennigen igang sier de. De har en dag i uka hvor de på kvelden spiser et karborikt måltid med havregrøt, pasta eller poteter, ris etc. (altså IKKE raske karber som is & cola & sånn!). Dette skal ikke være nødvendig eller funke så bra om man er i ketose forresten.
[color=#800080][/color]

Dessverre funker ikke dette for alle, - så NEI - jeg ser ikke helt nødvendigheten av det. MIN kropp lar seg iallefall ikke lure i lengden ! :o

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.