< Tilbake til oversikten

lurer så veldig på.....

nøtta sa for siden:

det er bare meg igjen ja ... maser fælt jeg .. men altså det er frivilig å svare .....:o

da fyrer jeg løs:eek: :

1. jeg er nå på dag en av atkinsen fase en .... og om to uker skal jeg i bursdag hva vil skje når jeg plutselig spiser masse karber når jeg har holdt meg til 20 om dagen ?? også opptrapingen .... noen som har erfaring ?? skal man øke med fem hver dag eller annen hver dag ?? sånn erfaringsmessig tenker jeg på ...

2. jeg tar vitløk i form av kapsler skal jeg regne med karber i de ? hver kapsel er 600mg . står ikke noe næringsinnhold...

3. jeg leste i en tråd at Nille ikke spiste soyaprodukter pga stoffskifte :eek: ... hvorfor ikke det ?? jeg har lavt stoffskifte ... så ble litt nervøs for jeg spiser soyafloker til frokost hver dag :o ...

4. Lise kanskje du veit detta ... men jeg har jo også gluten allergi , det vil si allergi ikke intoleranse ( kroppen min har det mye bedre uten ) men jeg synes det er så utrolig vannskelig og finne lavglykemiske og lavkarbo glutenfrie produkter ..... også detta er litt flaut men soya inneholder vel ikke gluten ? det er vel ikke korn ??? . Før brukte jeg toro grov melblanding og heiv oppi linfrø og solsikkefrø men det blir liksom ikke noe i sammenligning med fiberrik ....

5. og salt hvordan unngår dere for mye salt ?? alt kjøtt er jo kjempe salt ....

lykke til alle sammen !!!!! og tusen takk for at dere beriker meg med så mye lærdom :snill:

Albertine sa for siden:

Vil bare kommentere punkt 1 på lista di jeg.

Hvorfor vil du spise masse karber i bursdag når du har vært på induksjonen så lenge og har lagt et glimrende grunnlag for fase 2?

nøtta sa for siden:

ja det er det da ... men det er liksom det at det blir så mye styr med hva jeg skal spise ... jeg har gluten allergi og da har de liksom gjort i stand mat til meg - vil jo ikke være en sær gjest ...

det er mest midagen jeg tenker på . kakene og godisen skal jeg holde meg laaaaaaaaangt unna . er det teit hvis jeg tar med meg en pose nøtter eller noe sånt ??

jeg har gledet meg lenge til denne kvelden så vil gå dit ....

nøtta sa for siden:

ja også mente jeg selvfølgelig hvitløk :p , det går litt fort i svingene her blir så ivrig :D

Albertine sa for siden:

Det enkleste for deg er å ta med noe du kan spise, både til middag og etterpå. Du går jo dit for selskapet, ikke sant? Ikke for maten? Det at du er sær gjest skal du ikke tenke på. Hva om noen med diabetes hadde tatt med egen mat? Det hadde sikkert ikke vakt stor oppsikt.

nøtta sa for siden:

nei det er sant men kanskje ikke så vanlig i en 18 års bursdag .... men jeg gidder i hvertfall ikke la noen ødelegge dietten min så jeg finner nok på noe .. takk for tips

sommerfugl sa for siden:

det kan hende du vil føle deg ganske dårlig.. tror du føler deg bedre om du holder deg unna... :o :klem:

Nille sa for siden:

Det vil ikke skje noe annet enn at du sannsynligvis faller ut av ketose og at du sannsynligvis vil føle deg tung, trøtt og slapp, - oppblåst..... Kroppen samler vann og det kan godt hende du ser at vekta enten står stille eller går opp. Men det vektøkningen pleier å forsvinne - og du er tilbake i ketose i løpet av et par dager. Det er veldig individuelt, - noen kjenner ikkeno. Men vær forbedredt på at det kan bli litt ubehagelig. Nå spørs det jo hvor mye du spiser og da !! ;)

Opptrappingen ja. Det er 5 karber pr uke. Ikke hver eller annenhver dag. Les mer HER .

Karbestigen er fin å følge. Da legger du til matvarer etter GI belastning og det Atkins etter lang erfaring har funnet ut er den bste rekkefølgen for kroppen vår.

Uke

1. (25 karbohydrater pr dag) Mer salat og grønnsaker fra tillatte matvare lista
  2. (30 karbohydrater pr dag) Friske oster (som cottage cheese etc)
  3. (35 karbohydrater pr dag) Frø og nøtter
  4. (40 karbohydrater pr dag) Bær og visse meloner
  5. (45 karbohydrater pr dag) Vin & andre lavkarbo spiritus
  6. (50 karbohydrater pr dag) Belgfrukter, bønner
  7. (55 karbohydrater pr dag) Frukt (utenom bær og meloner)
  8. (60 karbohydrater pr dag) Stivelsesholdige grønnsaker
  9. (65 karbohydrater pr dag) Korn

Det er riktignok kun en anbefaling, men ved å tilføre matvarene i denne rekkefølgen og bare en gruppe om gangen, vil man finne ut om det er noen matvaregrupper man reagerer på og bør vente med. Mange hopper over trinn. Jeg er ikke noe glad i ost og gikk til nøtter isteden. Noen blir også på et trinn lenger enn en uke.

Få personer klarer å føre tilbake alle disse under fase 2. Mange må faktisk vente til både fase 3 og 4 før de har lagt til alle gruppene. Rekkefølgen er ikke tilfeldig valgt, men satt opp etter karboinnhold og GI belastning. Følger man denne listen er sjansen bedre for å unngå blodsukker svingninger, siden man går så gradvis oppover.

Dette har Albertine også svart deg på i en annen tråd ;)

Det er så lite karber i det at det behøver du ikke regne med !!

Det har jeg svart på i den tråden du spurte:
her "soya GIR ikke lavt stoffskifte, men virker hemmende på skjoldbrukskjertelens hormoner for de som allerede HAR lavt stoffsskifte !! (Påvist i flere store forksningsprosjekter som har pågått over flere år med en større gruppe frivillige forsøkspersoner). " (kopierer ikke det ele inn her også, da blir det så mye).

Nr. 4 må Lise svare på - kjenner ikke til dette med gluten/lavkarbo. Men generellt sett anbefaler jeg alle å ligge unna lavkarbo produkter......

Hva slags kjøtt er det som er kjempesalt da ? Jeg kjøper kjøttdegi uten salt & vann (Gilde pk. 400 gram). Rent kjøtt er IKKE salt. (Det skal iallefall ikke være det). For å unngå for mye salt i kostholdet skal du ligge unna ferdiglaget mat som frossen mat og f.eks. røkte pølser, røkt kjøtt, salami, saltsprengt torsk, kjøttdeig med salt.

Om du ønsker salt i maten, så bruk så lite som mulig og hold deg til LO-salt eller Seltin mineralsalt. Vær obs på at mange krydderblandinger er ganske salte ....

nøtta sa for siden:

åh jeg blir helt på gråten her :D takk for svar !!! og jeg veit at det er iriterende at jeg spør om ting som såtår i boka men venter på lønning .... skjønner jo at jeg ikke kan forandre livstil til atkins uten boka :p

taaaaaaaaaaaaaaaakk takk takk takk for svar

Nille sa for siden:

Kan skjønne du må få spørre !! Alle har vært nye engang !! ;) Hvis du ikke har boka Nøtte, så kan du lese masse her inne på forumet:

Dr Atkins:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.