I karbotelleren står det at bl.a Norvegia og Gräddost inneholder null karbohydrater, det samme sier ettikettene på ostene. Mozzerella inneholder 1% karbo...
Jeg har sett at under intruduksjonen av Atkins skal en max ha 100g ost, idet alle oster inneholder karbo. Jeg har sett et par steder at en skal regne 4 gram karbo per 100 g ost.
Lyver koarbotelleren og ettikettene, eller er det en annen grunn til at vi ikke kan spise ost ubegrenset? (må innrømme at inntaket av ost har vært et par hundre gram om dagen den første uken).
Alle oster inneholder noe karbo, men om de inneholder mindre enn 1 gram karbo pr 100 gram er de ikke forpliktet til å oppgi det. Karbotelleren lyver ikke, men den er unøyaktig fordi den er genrell og går ikke på merke. Det aller beste er å se på næringsinnholdet på pakka - ikke hva karbotelleren sier. Og står det null på pakka - så ha i bakhodet at de ikke har plikt til å oppgi om det er under 1 gram.
En annen grunn til at man ikke skal spise ubegrenset er at ost eller for stort inntak av ost kan hemme vekttapet for noen. I tillegg er det begrenset med næring i ost, og stort inntak skal ikke gå på bekostning av andre næringsstoffer. Du skal med andre ord ha et balansert kosthold med både grønnsaker, kjøtt, fisk, fugl - ost og melkeprodukter - etterhvert frukt, nøtter og bær. Man skal ikke spise mengder av NOE på bekostning av andre.
Her er det snakk om induksjon - og da skal du ikke spise CC i det hele tatt :snill: Ferskost skal man IKKE de første 14 dagene..... eller så lenge du velger å følge induksjonen.
[color=purple][/color]
(i følge originalutgaven Dr. Atkins New Diet Revolution - 2001/3 utgaven - side 125) Om noen har lest motsatt i den norske utgaven er det dessverre en av feilene den norske utgaven - den er nemlig basert på den utdaterte 1992 utgaven av originalen).
[color=purple][/color]
Hvorfor ? Det er nok for å fjerne alle de matvarene som kan virke hemmende på vekttapet i begynnelsen. Det er mange som opplever at de IKKE tar av når de spiser meieriprodukter, herunder ost. De kan f.eks. ha problem med gjær ..... Det gjelder faktisk alle faser. Jeg har måttet være forsiktig med alle typer meieriprodukter hele tiden. Også kremfløte - og jeg som eeeeelsker piska krem !!
[color=purple][/color]
Men etter induksjon kan du iallefall spise ferskoster som cottage cheese og kesam etc. Om du IKKE går ned i vekt selv om du følger reglene er meieriprodukter en av de tingene man bør prøve å kutte ut for å se om de kan være årsaken. MHM f.eks. fant jo ut at det var en av hennes "problem matvarer".
(i følge originalutgaven Dr. Atkins New Diet Revolution - 2001/3 utgaven - side 125) Om noen har lest motsatt i den norske utgaven er det dessverre en av feilene den norske utgaven - den er nemlig basert på den utdaterte 1992 utgaven av originalen).
QUOTE]
Jeg må få presisere at i min -Dr.atkins nye slankerevolusjon- er ikke ferskost godkjent i dietten. men det er jo ikke sikkert at alle forstår at CC er en ferskost:rolleyes:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.